Η λαογραφία ως ανθρωπολογία και η ανθρωπολογία ως λαογραφία στην Ελλάδα : Μια κριτική από μέσα

Part of : Λαογραφία : δελτίον της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας ; No.ΜΒ, 2010, pages 61-82

Issue:
Pages:
61-82
Parallel Title:
Folklore as Anthropology and Anthropology as Folklore in Greece : A Critique from within
Section Title:
Ανακοινώσεις
Author:
Abstract:
The writer presents the parallel progress of folklore and anthropology in Greece and the osmosis that has occurred between the two over recent decades. He refers to contemporary tendencies in Greek folklore and strongly supports that folklore has evolved into a contemporary or, rather, special social discipline, having freed itself of its literary and linguistic past. In fact, it has evolved into an “anthropology at home plus". It is an “indigenous anthropology",since it has adopted anthropological theory and ethnographical methods;“plus" refers to folklore’s preserving the peculiar features that have shaped its profile as a discipline.
Subject:
Subject (LC):
References (1):
  1. Αλεξάκης Ε. Π., 1993. ≪Κοινωνική Ανθρωπολογία και Ελληνική Λαογραφία. Ένα θεωρητικό και μεθοδολογικό πρόβλημα≫ στα Πρακτικά Συνεδρίου του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών ≪Η κοινωνική έρευνα στην Ελλάδα σήμερα≫, (Αθήνα 11-13 Ιαν. 1989), ΕΚΚΕ. Αθήνα 1993, σ. 23-47.Αλεξάκης Ε. Π.. 2003α, ≪Ανθρωπολογία οίκοι ή Λαογραφία; Μια επιστημολογική προσέγγιση≫ στα Πρακτικά Επιστημονικού Συμποσίου: Το παρόν τον παρελθόντος. Ιστορία, Λαογραφία. Κοινωνική Ανθρωπολογία (Αθήνα 19-21 Απριλίου 2002), Εταιρεία Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (Ιδρυτής: Σχολή Μωραϊτη), Αθήνα, σ. 39-63.Αλεξάκης Ε. Π., 2003β, ≪Η συγκριτική εθνολογική μέθοδος ή ο Νικόλαος Πολίτης μεταξύ εθνισμού και ανθρωπισμού≫, στα Πρακτικά του Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου: ≪Ο Νικόλαος Γ. Πολίτης και το Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών≫ (Αθήνα 4-7 Δεκ. 2003 (υπό έκδοση).Αλεξάκης Ε. Π., 2004. ≪Ανθρωπολογική έρευνα και θεωρία στην Ελλάδα. Η περίπτωση τριών επιστημονικών περιοδικών≫, στο Ε. Αλεξάκης, Μ. Κατσιλιέρη, Α. Οικονόμου (επιμ.). Όψεις της ανθρωπολογικής σκέψης και έρευνας στην Ελλάδα. Ελληνική Εταιρεία Εθνολογίας [Πρακτικά ομώνυμου Συνεδρίου στην Αθήνα το 2001], Αθήνα, σ. 203-219.Αλεξάκης Ε. Π., 2008. ≪Η Γαλλική Εθνολογική Σχολή και η Λαογραφία του Δημ. Σ. Λουκάτου≫, στα Πρακτικά Επιστημονικής Ημερίδας ≪Ο Δημήτριος Σ. Λουκάτος και η Ελληνική Λαογραφία≫ (Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 23 Απριλίου 2004), Δημοσιεύματα Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, αρ. 27. Αθήνα, σ. 19-31.Alexakis Ε. Ρ., 2001, "From Folklore and Ethnography to Ethnology: A Difficult Path in the Balkan Countries” Etudes et Documents Balkaniques et Mediterraneennes 23:5-9.Αυδίκος Ευάγγελος Γρ., 2009. Εισαγωγή στις σπονδές του λαϊκού πολιτισμού. Λαογραφίες, λαϊκοί πολιτισμοί, ταυτότητες. Κριτική, Αθήνα.Belmont Nicole, 1974, Arnold Van Gennep. Le createur de l’ethnographie Francaise. Petite Bibliotheque Payot. Παρίσι.Binford L., 1962, “Archaelogy as Anthropology”, American Antiquity 28:217-225 (και σε ελληνική μετάφραση από τον Κ. Κωτσάκη στα Ανθρωπολογικά 2:24-37).Bromley Yu. V., 1977, Soviet Ethnography: Main Trends. Problems of the Contemporary World. "Social Sciences Today”. Editorial Board USSR Academy of Sciences. Μόσχα.Γκέφου-Μαδιανού Δήμητρα, 2003, ≪Αναστοχαστική Ανθρωπολογία και Ακαδημαϊκός χώρος: Τροχιές, διλήμματα, προοπτικές≫, στα Πρακτικά Επιστημονικού Συμποσίου: Το παρόν του παρελθόντος. Ιστορία. Λαογραφία. Κοινωνική Ανθρωπολογία, (Αθήνα, 19-21 Απριλίου 2007). Εταιρεία Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (Ιδρυτής Σχολή Μωραΐτη), Αθήνα, σ. 383-400.Campbell John, 1994, “John Peristiany 1911-1987. A Personal Appreciation", στο St. Damianakos, M-E. Handman, G. Ravis-Giordani (επιμ.), Brothers and Others. Essays in Honour o f John Peristiany. Centre National de Recherces Sociales, Αθήνα, σ. 17-20.Δαμιανάκος Στάθης, 2004. ≪Η κατασκευή του ανθρωπολογικού αντικειμένου σήμερα: Μετασχηματισμοί και αναθεωρήσεις≫, στο Ε. Αλεξάκης, Μ. Κα-τσιλιέρη, Λ. Οικονόμου (επιμ.). Όψεις της ανθρωπολογικής σκέψης και έρευνας στην Ελλάδα. Ελληνική Εταιρεία Εθνολογίας [Πρακτικά ομώνυμου Συνεδρίου στην Αθήνα το 2001], Αθήνα, σ. 245-274.Danforth Loring, Μ. 1984, "The Ideological Context of the Research for Continuities in Greek Culture”, Journal o f Modern Greek Studies 2:53-85.Dundes Allan, 1998-2003, “Modern Greek Folkloristics: An Outsider's View”. Λαογραφία 39:55-74.Hastrup K., 1998, ≪Ιθαγενής ανθρωπολογία. Μια αντίφαση στους όρους≫, στοΔήμητρα Γκέφου-Μαδιανού (επιμ.), Ανθρωπολογική Θεωρία και Εθνογραφία.Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, σ. 337-364.Herzfeld Michael, 2001, ≪Η επιστημολογία της πολιτισμικής οικειότητας και η περίπτωση της ελληνικής λαογραφίας≫, στο Χρυσούλα Χατζητάκη-Καψωμένου (επιμ.). Ελληνικός Παραδοσιακός Πολιτισμός. Λαογραφία καιΙστορία. Συνέδριο στη μνήμη της Άλκης Κυριακίδου-Νέστορος. (Θεσσαλονίκη, 6-8 Νοεμβ. 1997). Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, σ. 19-29.Hirschon Renee, 2009, ‘“Home from Home’: The role of the British School at Athens in social anthropology fieldwork” , στο M. Llewellyn Smith, P. M. Kitromilides and E. Calligas (επιμ,). Scholars. Travels. Archives: Greek History and Culluie through the British School at Athens. British School atAthens Studies 17. Senate House. Maler Street. Λονδίνο, σ. 189-199.Μερακλής Μ. Γ.. 2004, Η συνηγορία της Λαογραφίας. Ίδρυμα Αγγελικής Χατζημιχάλη, Αθήνα.Νιτσιάκος Βασίλης, 1997, ≪Λαογραφία και Κοινωνική Ανθρωπολογία≫ στο Λαογραφικά Ετερόκλητα. Οδυσσέας, Αθήνα.Νιτσιάκος Βασίλης, 2004, ≪Για τη λαογραφία και την κοινωνική ανθρωπολογία, ξανά≫, στο Ε. Αλεξάκης, Μ. Κατσιλιέρη, Α. Οικονόμου (επιμ.).Όψεις της ανθρωπολογικής σκέψης και έρευνας στην Ελλάδα. Ελληνική Εταιρεία Εθνολογίας [Πρακτικά ομώνυμου Συνεδρίου στην Αθήνα το 2001]. Αθήνα, σ. 263-274.Νιτσιάκος Βασίλης, 2008, Προσανατολισμοί. Μια κριτική εισαγωγή στη Λαογραφία.Κριτική. Αθήνα.Ντάτση Ευαγγελή, 1988. ≪Οι θεωρητικοί προβληματισμοί στις λαο-εθνο-λαο-γραφικές σπουδές≫ στο ≪Σύνδειπνον≫ Τιμητικό αφιέρωμα στον καθηγητή Δημήτριο Σ. Λουκάτο από παλαιούς μαθητές του στη Φιλοσοφική Σχολή Ιωαννίνων (1964-1969). Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα, σ. 237-270.Ντάτση Ευαγγελή, 1990, ≪Ο λαός της Λαογραφίας. Το ιδεολογικό περιεχόμενο≫. περ. Πολίτης 108:50-57.Powdermaker Hortense, 1966, Stranger αnd Friend. The Way of an Anthropologist. W.W. Norton & Company. Νέα Υόρκη, Λονδίνο.Παπαταξιάρχης Ευθύμιος, 2003, ≪Το παρελθόν ενώνει και χωρίζει. Η Ανθρωπολογία ανάμεσα στη Ιστορία και τη Λαογραφία≫ στα Πρακτικά Επιστημονικού Συμποσίου: Το παρόν του παρελθόντος. Ιστορία. Λαογραφία.Κοινωνική Ανθρωπολογία. (Αθήνα 19-21 Απριλίου 2007). Εταιρεία Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (Ιδρυτής Σχολή Μωραίτη), Αθήνα, σ. 65-75.Παπαταξιάρχης Ευθύμιος, 2007, ≪Μια πληθυντική στιγμή: Η ελληνική εθνογραφία στο γύρισμα του αιώνα≫. Σύγχρονα Θέματα 98:29-42.Πολίτης Νικόλαος, 1909, ≪Λαογραφία≫, Λαογραφία 1:3-18.Πούχνερ Βάλτερ, 2009, Θεωρητική Λαογραφία. Έννοιες-Μέθοδοι-Θεματικές.Αρμός, Αθήνα.Πρώιμος K. Β. 2007, ≪Μεταξύ αισθητικής και ανθρωπολογίας. Μια σύντομη ιστορική επισκόπηση της έννοιας της δημιουργικότητας≫. Αριάδνη 13:159-167.Skouteri-Didaskalou, 1992, "Everyday Culture in 19lh-20lh century Northern Greece.Social Practices and Historical Discourses (Towards a Meta-Folk lore?)” στοKlauss Roth (επιμ.), Die Volkskultur Sudosteuropas in der Modern –Southeast European Folk Culture in the Modem Era. Μόναχο, σ. 29-58.Stewart C , 1987. Κριτική στο βιβλίο του Μερακλή, Ελληνική Λαογραφία. Κοινωνική Συγκρότηση. Οδυσσέας, Αθήνα 1984, Journal o f Modern CreekStudies 2:283-285.Sutton, 1998. Memories Cast in Stone: The Relevanee o f the Past in Everyday Life.Berg, Οξφόρδη.Toundassakis Irini, 2005, ≪De l’ anthropologie de la Grece a l’anthropologie en Grece: L’emergence du discours anthropologique grec≫, στο Stefan Dorondel and Stelu Serban (επιμ.), Entre l'Est et l’ ouest. Etudes d'histoire et d'anthropologie sociale. Editura Institutului Cultural Roman, Βουκουρέστι: 163-200.Τσαγγαλάς K. Δ. 2007, Μαγεία και Αστρολογία. Εισαγωγική εθνολογική προσέγγιση και απομυθοποίηση. Παπαζήσης, Αθήνα.Τσιμπιρίδου Φωτεινή, 2001, ≪Η λαογραφία ως ≪κληρονομιά≫ στην κοινωνική και πολιτισμική ανθρωπολογία του ελλαδικού χώρου≫, στο Χρυσούλα Χατζητάκη-Καψωμένου (επιμ.). Πρακτικά Συνεδρίου στη μνήμη της Αλκής Κυριακίδου-Νέστορος με θέμα: Ελληνικός παραδοσιακός Πολιτισμός.Λαογραφία και Ιστορία» (Α.Π.Θ., 6-8 Νοεμβ. 1998). Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη, σ. 38-46.