Οι παιδαγωγικές διαστάσεις της ελληνικής λαογραφίας και η διδασκαλία της λαογραφίας στην ελληνική εκπαίδευση

Part of : Λαογραφία : δελτίον της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας ; No.ΜΒ, 2010, pages 217-230

Issue:
Pages:
217-230
Parallel Title:
The pedagogical dimensions o f Greek folklore and the teaching of folklore in the Greek educational system
Section Title:
Ανακοινώσεις
Author:
Abstract:
The paper deals with the teaching of folklore in the Greek educational system. The writer employs her own experience as an instructor in a department of pre-school education and a wide range of other sources, such as syllabi and various editions of works, to express a range of important points regarding the teaching of folklore at primary and tertiary level and the training in folklore of educationalists in schools. In particular, she offers a well- documented account of the relationship between folklore and the discipline of education and teacher training. She also lays great stress on the reasons why folklore should continue to be taught in institutions of higher education.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Λαογραφία στην εκπαίδευση
References (1):
  1. Αγγελίδου Ευαγγ. - Τσιλιμένη Τασ., Η αφήγηση ως εργαλείο μάθησης στην περιβαλλοντική εκπαίδευση. Δραστηριότητες και προτάσεις για την προσχολική και δημοτική εκπαίδευση. Αθήνα 2009, Καστανιώτης.Αλεξιάδης Μην. Αλ., Νεωτερική Ελληνική Λαογραφία. Συναγωγή μελετών.Ινστιτούτο του βιβλίου - Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 2006.Αλεξιάδης Μην. Αλ., «Λαογραφικές σπουδές στην Ελλάδα μετά το Δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο» στο Χρ. Βέικου (επιμ.) Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (Π.Ε.Φ.), Σεμινάριο 29 «Λαογραφία και Ιστορία», Αθήνα 2003, Ελληνικά Γράμματα, σ. 15-39.Αυδίκος Ευάγγ. Γρ., Εισαγωγή στις σπουδές του λαϊκού πολιτισμού. Λαογραφία, Λαϊκοί πολιτισμοί, Ταυτότητες, Κριτική. Αθήνα 2009.Αυδίκος Ευάγγ. Γρ., «Παγκοσμιοποίηση και λαϊκός πολιτισμός στον 21°Αιώνα», στον τόμο Θητεία, τιμητικό αφιέρωμα στον καθηγητή Μ. Γ. Μερακλή. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Αθήνα 2002, σ. 111-123.Αυδίκος Ευάγγ. Γρ., Μια φορά κι έναν καιρό... αλλά μπορεί να γίνει και τώρα. Το σχολείο ως χώρος διαμόρφωσης παραμυθάδων. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 1999.Γκότοβος Αθαν. Ε., «Εθνική ταυτότητα και ευρωπαϊκός προσανατολισμός» στο Κοντογιώργης Β - Ορφανίδης Π. (επιμ.), Ο Έλληνας εκπαιδευτικός και η ευρωπαϊκή του διάσταση. Ευρωπαϊκό συνέδριο. Ίδρυμα Μελετών Λαμπράκη - εκδόσεις Κωστέα-Γείτονα, Αθήνα 1994, σ. 126-136.Δαμιανού Δ., Προτάσεις για την αξιοποίηση του παραμυθιού στο Γυμνάσιο», στο Κουβεντιάζοντας για... τα παραμύθια, Πρακτικά της Διημερίδας που πραγματοποιήθηκε από 31/3-1/4/2001, εκδ. Σχολικός συνεταιρισμός του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ταύρου, σ. 21-27.Δαμιανού Δέσπ., «Ο λαϊκός πολιτισμός μέσα από τα νέα σχολικά βιβλία της Μελέτης του Περιβάλλοντος» στον τόμο Νέο εκπαιδευτικό Υλικό του ΥΠΕΙΙΘ - Αξιολόγηση και Διοίκηση Α'/βάθμιας και Β΄/βάθμιας εκπαίδευσης, (επιμ.) Γεωργογιάννης Παντελής τόμ. II, Πάτρα 2008. σσ. 460-467.Δαμιανού Δέσπ., Η παράδοση, ένα είδος της προφορικής λογοτεχνίας ως αφετηρία για τη δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων, στοhttp://eipe.gr/praktika/ praktika/damianou/pdf 4/4/2010).Δημητρίου Αναστ., Περιβαλλοντική εκπαίδευση: περιβάλλον και αειφορία. Θεωρητικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Επίκεντρο, Αθήνα 2009.Διαμαντίδου Κ., Φράση Λ., Πατέλη Ο., «Πολιτισμική πολυμορφία στην τάξη: ανάγκες και προσδοκίες μαθητών», στο Σακκά Δ. και Ψάλτη Α. (επιμέλεια) Πρακτικά Ημερίδας με θέμα «Πολιτισμική ποικιλομορφία στο σχολείο: ο ρόλος του εκπαιδευτικού», Αλεξανδρούπολη 24 Απριλίου2004, σ. 85-94.Εγγλέζου Ε.-Κ. - Δαμιανού Δ.Μ.. «Μες στο μουσείο τριγυρνώ, το παρελθόν αναζητώ, στο Ρεκαλίδου Γ. - Σφυρόερα Μ. (επιμ.) Εμψυχώσεις σε ομάδες παιδιών, Διατμηματικό Διαπανεπιστημιακό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών - Κοινωνικο-πολιτισμική Εκπαίδευση και κατάρτιση εμψυχωτών: Κοινωνική και πολιτισμική εκπαίδευση, Ενισχυτική προσχολική εκπαίδευση, Αλεξανδρούπολη 2008.Κακάμπουρα-Τίλη Ρ.α, «Ο λαϊκός πολιτισμός ως πεδίο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Μια διδακτική πρόταση». Πρακτικά Ε ' Πανελληνίου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή με θέμα Μάθηση και διδασκαλία στην Κοινωνία της Γνώσης, επιμ. Αθαν. Τριλιανός, Ιγν. Καραμηνάς, ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Αθηνών/Κ.Ε.ΕΠ.ΕΚ., Αθήνα 2005, τόμος Β': 267-274.Κακάμπουρα-Τίλη Ρ.β, «Πολιτισμική ταυτότητα και Οικογένεια: Διαγενεακές προσεγγίσεις στη σχολική πράξη. Κριτική Επιστήμη και Εκπαίδευση 2 (2005), σ 29-42.Κακάμπουρα-Τίλη Ρ., «Από τη συλλογή λαογραφικού υλικού στη διαθεματική προσέγγιση του λαϊκού πολιτισμού. Η καθοδήγηση των πανεπιστημιακών λαογράφων και η ανταπόκριση των δασκάλων». Λαογραφία 40 (2004-2006), σ. 175-191.Κυριακίδου-Νέστορος Α., Λαογραφικά μελετήματα, II, Πορεία, Αθήνα 1993.Κυριακίδου-Νέστορος Άλκ., «Ο Νικόλαος Πολίτης και η συγκριτική μέθοδος», Η θεωρία της ελληνικής λαογραφίας. Κριτική ανάλυση, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Βιβλιοθήκη Γενικής Παιδείας, αρ 6, Αθήνα 1978, σ. 99-110.Λεοντσίνης Γεώργιος Ν.. Ιοτορία-περιβάλλον και η διδακτική τους, Αθήνα 1999.Λεοντσίνης Θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα διδακτικής της Ιστορίας και του περιβάλλοντος, Αθήνα Ινστιτούτο του βιβλίου – Καρδαμίτοα 2003.Λεοντσίνης Γ. Ν., Διδακτική της Ιστορίας. Γενική-τοπική Ιστορία και περιβαλλοντική εκπαίδευση. Αθήνα 2006.Μέγας Γ. Λ., «Η Λαογραφία και η συμβολή των δασκάλων εις το έργον αυτής». Λαογραφία, τόμος ΚΕ (1967) (Εις τιμήν Γεωργίου Α. Μέγα),σσ. 43-56.Μερακλής, Η συνηγορία της Λαογραφίας, Ιδρυμα Αγγελικής Χατζημιχάλη, Αθήνα 2004.Μερακλής Μ. Γ.. Παιδαγωγικά της Λαογραφίας, Ιωλκός, Αθήνα 2001.Μερακλής Μιχ. Γ.,» Τι είναι ο folklorismus» στο Λαογραφικά Ζητήματα, εκδόσεις X. Μπούρα, Αθήνα 1989, σ. 109-125.Μερακλής Μιχ. Γ., «Οι θεωρητικές κατευθύνσεις της Λαογραφίας μετά τοΔεύτερο παγκόσμιο πόλεμο». Λαογραφία 27 (1971), σ. 3-23Μπενβενίστε Ρ. - Παραδέλλης Θ., (επιμ.) Διαδρομές και τόποι της μνήμης. Ιστορικές και ανθρωπολογικές προσεγγίσεις, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1999.Μπενέκος Δημ., Πολιτισμική παράδοση και εκπαίδευση. Μορφωτική προσέγγιση - εκπαιδευτικές εφαρμογές, Τυπωθήτω, Αθήνα 2006.Νιτσιάκος Β., «Η Λαογραφία στο κατώφλι του 21ου αιώνα. Σκέψεις με αφορμή ένα πνευματικό μνημόσυνο για τον Κίτσο Μακρή», Λαογραφικά ετερόκλητα, Οδυσσέας, Αθήνα 1997, σ. 30-34.Ντάτση Ευαγγελή Αρ., Η ποιητική του λαϊκού πολιτισμού, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2004.Πολίτης Ν.. «Λαογραφία» Λαογραφία, Δελτίον της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας, τόμος Α (1909) σ. 3-18.Σκουτέρη-Διδασκάλου Ελεονόρα, « Όρια και αντιστάσεις της λαϊκής μνήμης: από τις πολιτιστικές αναβιώσεις στην πολιτισμική επιβίωση» στο Λαϊκά δρώμενα, παλιές μορφές και σύγχρονες εκφράσεις, Πρακτικά Α' Συνεδρίου Κομοτηνή 25-27 Νοεμβρίου 1994, εκδ ΥΠΠΟ-Διεύθυνση Λαϊκού πολιτισμού 1996, σ. 131-151.Σταθοπούλου Χαρ., Εθνομαθηματικά, Ατραπός, Αθήνα 2005.Bowman Paddy Β., Standing at the Crossroads of Folklore and Education”, Journal of American Folklore v. 119 (2006) pp. 66-79.Bourdieu P., Esquisse d’ une Theorie de la Pratique, Droz, Γενεύη 1972.Bourdieu P., Le Sens Pratique. Minuit, Paris 1980.Burke Peter, “History and Folklore: A Historiographical Survey", Folklore 115(2004), σ. 133-139.Dundes Alan, “Who are the Folk?” Interpreting Folklore, Indiana University Press, Bloomington 1980, σ. 1-19.Dundes Alan, The Study of Folklore, Prentice-Hall, 1965.Hamer Lynne, “Folklore in schools and multicultural education: toward institutionalizing noninstitutional knowledge”. Journal of American Foklore, v 113, no 447, pp. 44-69. McCarthy, Cameron. 1994., “Multicultural Discourses and Curriculum Reform: A Critical Perspective”. Educational Theory 44: 81-98.Montero-Sieburth Martha, 2003. “Αποκατάσταση ιθαγενών πολιτισμών: προφορικές ιστορίες που ανέπτυξαν μαθητές από την Talamanca (Κόστα Ρίκα)”, στο Egan-Robertson Ann & Bloome David (επιμ.), Γλώσσα και πολιτισμός, Μεταίχμιο, Αθήνα, σσ. 303-334.Fassin Mart., «Pour une “ pedagogie culturelle"». Cahiers pedagogiques, 479/ fevrier 2010, σ. 29-30.Thompson Paul, Φωνές από το παρελθόν. Προφορική ιστορία, Πλέθρον, Αθήνα 2002