Από τη γαστρονομική ≪φιλολογία≫ των ≪δειπνοσοφιστών≫ στους ≪βορβορυγμούς≫ ενός μπλόγκερ : Η διαπολιτισμική λαογραφία της ευζωίας
Part of : Λαογραφία : δελτίον της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας ; No.ΜΒ, 2010, pages 559-582
Issue:
Pages:
559-582
Parallel Title:
From gastronomic philology of the deipnosophistes to the vorvorygmoi of a blogger : The intercultural folklore of wellness
Section Title:
Ανακοινώσεις
Author:
Abstract:
The writer considers the history o f diet and dietary preferences and how they develop over time and the historicity of cultures from ancient times to the contemporary world of the Internet. The various factors, economic, geographical and social, are examined that have shaped the gastronomical tradition of contemporary cultures over the long term.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Δίαιτα, Ευζωία, Γαστρονομία, Διατροφή
References (1):
- Αθήναιος, 2008, Δειπνοσοφισταί (Ένα συμπόσιο ποιητών και φιλοσόφων), βιβλ. Α ' και Β, εισαγωγή - μετ. - σχόλια: Πανταζή Κοντομίχη, Προλεγόμενα - επιστ. επιμέλεια: Παρασκευή Κοψιδά-Βρεττού, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα.Μπ. Άννινος, 19%, Το Συναξάριον του Στομάχου, εκδ. Περίπλους,Αθήνα.G. Barraclough, 1972, Εισαγωγή στη σύγχρονη ιστορία, εκδ. Κάλβος,Αθήνα.Ε. Βουτσινά, 2003, Απλή μαγειρική της αγία ς καθημερινότητας, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα.F. Braudel, Ο. Murray, Μ. Bloch κ.ά., 1998. Ιστορία της διατροφής - Προσεγγίσ εις της σύγχρονης ιστοριογραφίας, εκδ. Εταιρείας Μελέτης Νέου Ελληνισμού - Μνημών, Αθήνα.Σ. Βρεττός, 1991, Οι λαϊκοί ποιητές της Λευκάδας (1900-1985) ως κοινωνικό φαινόμενο, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα.J. Claudian, Y. Serville, 1970, ≪Aspects de l’evolution recentre du comportement alimentaire en France: composition des repas et “urbanization"≫ (στο: Pour une histoire de I' alimentation, επιμ. J. J. Hemardinquer, Παρίσι, σ. 300-306).Γ. Γρηγόρης, 1976, ≪Πιοτά και γλυκίσματα≫, Λευκαδίτικη Εστία, έτ. Α', τεύχ. 6, Αθήνα, α. 227-230.Γ. Γρηγόρης, 1976, ≪Τα φαγητά≫, περ. Λευκαδίτικη Εστία. Δίμηνη έκδοση Λαογραφίας, Γραμμάτων, Τέχνης κι Επιστήμης. Δ/ντής: Γ. Π. Βουκελάτος, έτ. Α ', τ. 4-5, σ. 150-158.Διαβάζω, 2008. (Φάκελος: Βιβλία γεύσεων), τ. 483, Αθήνα.Επίκουρος, 2006. Κριτική του Γευστικού Λόγου, εκδ. Κέδρος, Αθήνα.Β. Ευθυμιοπούλου, 2007. Αθήναιου βορβορυγμοί - Ιστορίες γεύσεων ενός μεσογειακού μάγειρα, εκδ. Πατάκη, Αθήνα.Γ. Ευσταθιάδης, 2007, Απίκιος Άπαντα, εκδ. Μελάνι, Αθήνα.Giddens, 2002, Κοινωνιολογία, μετ. και επιμ. Δ. Γ. Τσαούσης, εκδ. Gutenberg, Αθήνα.Σ. Ήμελλος, 1988, ≪Η τροφή από λαογραφική άποψη≫, ανάτυπο Ε.Ε.Φ.Σ.Α., Αθήνα.Π. Καμπορέζι. 2003. Ηδονικές γεύσεις- Νεωτερισμός και εξωτισμός στον Αιώνα των Φώτων, εκδ. Αλεξάνδρεια. Αθήνα.Β. Καραποστόλη, 2004, ≪Η πόλη και η ύπαιθρος: Το φάσμα του μόχθου≫, Επιστημονικό συμπόσιο: Ελληνικός αστικός χώρος. Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας. Αθήνα, σ. 47-54.Π. Κοντομίχης. 1997. ≪Η χωριάτικη κουζίνα από λαογραφική άποψη≫. Πρακτικά Α Συμποσίου: Τοπική παράδοση και Πολιτισμικός Τουρισμός, Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών, Αθήνα σ. 137-150.Π. Κοντομίχης, 1995. Λαογραφικά σύμμεικτα Λευκάδας, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα.Γ. Χ. Κοντομίχης, 2003. Ο τύπος της Λευκάδας (1800-1987), εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα.Γ. X. Κούζας, 2010, ≪Κάθε Κυριακή στην άκρη της πόλης: Κοινωνικές λειτουργίες, οικονομικές διαδικασίες και συμβολισμοί στο παζάρι του αστικού χοίρου (Δήμος Περάματος)≫. Ανατύπωση. Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου: «Η Έρευνα και Διδασκαλία του Υλικού Πολιτισμού των Νεωτέρων Χρόνων στα Ελληνικά Πανεπιστήμια» (Αθήνα, 7-8 Μαίου 2007). σ. 257-340.Π. Θ. Κουνιάκης, 1937, Η σύγχρονος Λευκάς (1890-1936), εκ των τυπογραφείων Κουλουμπή, εν Πάτραις. Π. Κοψιδά - Βρεττού, 2006, ≪Η ποίηση ως λαϊκή πράξη≫, Καρσάνικα Νέα, αρ. φ. 68. Αθήνα.A. Lesky, 1990, Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας, μετ. Α. Τσοπανάκη, εκδ. Αφών Κυριακίδη. 5η έκδ. αναθεωρημένη, Θεσσαλονίκη.Δ. Σ. Λουκάτος. 1978, Εισαγωγή στην Ελληνική Λαογραφία, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα.Λ. Μαλακάσης, 1997, ≪Τα φαγιά και τα ξορέξα των Μπουρανέλων (1880-1940)≫, Πρακτικά Α ' Συμποσίου: Τοπική παράδοση και Πολιτισμικός Τουρισμός, Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών, Αθήνα, σ. 151-165.Α. Ματθαίου, 1997, ≪Αποτελεί η διατροφή αξία στο νεοελληνικό πολιτισμό:≫, Πρακτική Α ' Συμποσίου Εταιρείας Λευκαδικών Μελετών, Αθήνα, σ. 129-136.Μ. Γ. Μερακλής, 1986, Ελληνική Λαογραφία Ήθη και Έθιμα, έκδ.Οδυσσέας. Αθήνα.Μ. Γ. Μερακλής, 1984. Ελληνική Λαογραφία - Κοινωνική συγκρότηση. εκδ. Οδυσσέας, Αθήνα.Μ. Γ. Μερακλής, 2004, Η συνηγορία της Λαογραφίας, Ίδρυμα Αγγελικής Χατζημιχάλη. ΑθήναΜ. Γ. Μερακλής, 1990, ≪Θέσεις για τη Λαογραφία≫, Διαβάζω, τ. 245. σ. 16-22.Μ. Montanari, 1997, Πείνα και αφθονία στην Ευρώπη, μετ. Αννα ΙΙαπασταύρου, εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.Ζ. Α. Μπριγιά - Σαβαρέν, 2008, Η Γαστρονομία ως Καλή Τέχνη - Η φυσιολογία της Γεύσης, εκδ. Στοχαστής. Αθήνα.A. Nelsen - J. Wright, 2007, Η βίβλος της μαγειρικής του 21ου αιώνα, εκδ. Πάπυρος, Αθήνα.Μ. Onfray, 2007, Η κοιλιά των φιλοσόφων - Κριτική του διαιτητικού λόγου,εκδ. Εξάντας - Νήματα. Αθήνα.Α. Παπαγαλάνη, 1997, ≪Το ψωμί, το λάδι, το κρασί και το νερό, προϊόντα διατροφής και τελετής≫. Πρακτικά Α ' Συμποσίου: Τοπική παράδοση και Πολιτισμικός Τουρισμός, Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών, Αθήνα, σ. 101-108.J. Photiadis. 1965, ≪The position of the Coffee House in the Social Structure of the Greek Village≫. Sociologia Ruralis, τ. 5, No 1, σ. 45-46.F. Rigotti, 2008, Η φιλοσοφία της κουζίνας, εκδ. Πολύτροπον, Αθήνα.Π. Γ. Ροντογιάννης, 1980, Ιστορία της Νήσου Λευκάδος. τ. Α΄, Εταιρεία Λευκαδικών Μελετών. Αθήνα.