Το θέατρο του εαυτού

Part of : Εκπαίδευση ενηλίκων ; No.26, 2012, pages 9-15

Issue:
Pages:
9-15
Section Title:
Αφιέρωμα:4ο συνέδριο της ΕΕΕΕ
Author:
Abstract:
Το Θέατρο του Καταπιεσμένου αναπτύχθηκε από τονAugusto Boal με σκοπό την ενεργή συμμετοχή του πολίτη στακοινά ανεξαρτήτως προέλευσης, μόρφωσης και κοινωνικήςθέσης. Η Ώσμωση-Κέντρο Τεχνών & Διαπολιτισμικής Αγωγήςσυμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Διά Βίου ΜάθησηςGrundtvig «Αριάδνη: Τέχνες και Διαπολιτισμική Προσαρμογή»(http://www.ariadne4art.eu/). Στο πλαίσιο του Προγράμματοςσχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε ένα 30ωρο εργαστήρι εμπνευσμένοαπό το Θέατρο του Καταπιεσμένου, σε συνεργασία μετην Ένωση Αφρικανών Γυναικών Ελλάδας. (http://www.africanwomen.gr/), με στόχο οι συμμετέχουσες -μετανάστριεςκαι Ελληνίδες - να οδηγηθούν σε μια διαδικασία προσωπικήςενδυνάμωσης, διαπολιτισμικής επικοινωνίας, διερεύνησης τηςκοινωνικής πραγματικότητας και δυνατοτήτων μετασχηματισμούτης.Στο πλαίσιο του συνεδρίου, το προτεινόμενο εργαστήριοαπευθύνεται σε εκπαιδευτές ενηλίκων της τυπικής και της άτυπηςεκπαίδευσης που θέλουν να εμπλουτίσουν το ρεπερτόριότους με βιωματικές τεχνικές προερχόμενες από το Θέατροτου Καταπιεσμένου και έχει στόχο να επιτευχθεί μια πρώτηπροσέγγιση της μεθόδου μέσα από μια συγκεκριμένη πρακτικήεφαρμογή. Δεν είναι απαραίτητη προηγούμενη θεατρικήεμπειρία.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Η Χριστίνα Ζώνιου είναι διδάσκουσα του Τμήματος θεατρικών Σπουδών, Σχολής Καλών Τεχνών, Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, η Νάγια Μποέμη διδάσκουσα θεατρικής Αγωγής σε Μουσικά Σχολείακαι Ολοήμερα Δημοτικά σχολεία και η Γιάννα Παπαδοπούλου υπεύθυνη διαπολιτισμικών δράσεων της ΜΚΟ Ώσμωση - Κέντρο Τεχνών & Διαπολιτισμικής Αγωγής.
References (1):
  1. Ελληνόγλωσση Βιβλιογραφία• Άλκηστις (2008). Μαύρη αγελάδα-άσπρη αγελάδα: Δραματική τέχνη στηνΕλλάδα και διαπολιτισμικότητα. Αθήνα: Τόπος.• Γκέφου-Μαδιανού, Δ. (1999). Πολιτισμός και Εθνογραφία. Από τον εθνογραφικόΡεαλισμό στην Πολιτισμική Κριτική. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα• Γκόβας, Ν. & Ζώνιου, Χρ. (201 I). Θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα μετεχνικές Θεάτρου Φόρουμ. Αθήνα: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στηνΕκπαίδευση και Ώσμωση — Κέντρο Τεχνών & Διαπολιτισμικής Αγωγής.• Ζώνιου, Χρ. (201 I). Η μέθοδος Boal για την Εκπαίδευση Ενηλίκων. ΣτοΕκπαιδευτικό Υλικό της Θεματικής Ενότητας ΕΚΕ52: Σύγχρονες προσεγγίσειςτης εκπαίδευσης ενηλίκων, Πάτρα: Εκδόσεις ΕΑΠ.• Ζώνιου, Χρ. (2010). Augusto Boal 1931 -2009. Εκπαίδευση & Θέατρο, τ. I I.• Κόκκος, A. ( 1999). Εκπαίδευση Ενηλίκων. Πάτρα: Εκδόσεις ΕΑΠ• Κόκκος, A. ( 1998). Ανοικτή εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Πάτρα: ΕκδόσειςΕΑΠ• Μποέμη, Ν. (2012). Κοινωνική παρέμβαση των μεταναστών μέσω τουθεάτρου: το σώμα ως τόπος εμπειρίας και δράσης. Ανακοίνωση στο 8'Θεατρολογικό συνέδριο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων:«Μετανάστες και πρόσφυγες στη σύγχρονη δραματουργία και τη σκηνικήπράξη». Αθήνα, 28-31 Μαρτίου.• Μποέμη, Ν. (2010). Ανιχνεύοντας τη θεατρικότητα: περιγραφικές διαστάσειςτου θεάτρου του Καταπιεσμένου — το παράδειγμα της Βαρκελώνης.Εκπαίδευση και Θέατρο, τ. I I.• Boal, A. (2009). Μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα του Θεάτρου. ΕλληνικόΚέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου.• Boal, A. (2008). «Πολιτισμός και Εκπαίδευση», περ. Εκπαίδευση & Θέατρο,τ.9.• Boal, A. (1981). Το θέατρο των καταπιεσμένων. Αθήνα: Θεωρία (εξαντλημένο).• Cummins, J. (2005). Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπότην ενδυνάμωση σε μια Κοινωνία της Ετερότητας. Αθήνα: Gutenberg.• Freire, P. & Shor, I. (201 I). Απελευθερωτική Παιδαγωγική. Αθήνα: Μεταίχμιο.• Freire, P. (1977). Η αγωγή του καταπιεζόμενου. Αθήνα: Ράππα.• Goffman, Ε. (2006). Η παρουσίαση του εαυτού στην καθημερινή ζωή. Αθήνα:Αλεξάνδρεια.•Jackson, A. (201 I). Συνέντευξη στη Χριστίνα Ζώνιου και τον Μάριο Κου-κουνάρα-Λιάγκη. Εκπαίδευση & Θέατρο, τ. 12• Santos, Β. (2009). Συνέντευξη στη Χριστίνα Ζώνιου, (ανέκδοτο).Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία• Bernardi, C. (2004). Il teatro sodale: l’arte tra disagio e cura, Roma:Carrocci.• Boal, A. (2001). Hamlet and the Baker’s Son: My life in Theatre and Politics.London: Routledge Press.• Boal, A. (2000) The Theatre of the Oppressed. New Edition. London: PlutoPress.• Boal, A. (1998). Legislative Theatre: Using per performance to make politics.London: Routledge.• Boal, A. (1995). The Rainbow of Desire: The Boal Method Of Theatre andTherapy. London: Routledge Press.• Boal, A. (1992, New Edition: 2002). Games for Actors and Non-Actors.London: Routledge Press.• Carspecken, P. F. (1996). Critical Ethnography in Educational Research. ATheoretical and Practical Guide. New York & London: Routledge.• Cohen-Cruz, J. (2006). Redifining the private: From personal storytellingto political act. In Cohen-Cruz, J. & Schutzman, M. (eds.), A Boal Companion:Dialogues on theatre and cultural politics. New York: Routledge.• Freire, P. (1998). The Paulo Freire Reader. Freire, A. M.A. & Macedo, D.(eds). New York: Continuum.• Lustig, M. & Koester, J. (2006). Intercultural Competence: InterpersonalCommunication Across Cultures. Boston: Pearson.• McLaren, P. (1989). Life in schools. New York: Lonman.• Mutnick, D. (2006). Critical interventions: the meaning of praxis, InCohen-Cruz, J. & Schutzman, M. (eds.), A Boal Companion: Dialogues ontheatre and cultural politics. Routledge. New York• Perissinotto, L. (2004). Animazione teatrale: Le idee, i luoghi, i protagonisti,Roma: Carocci.• Schechner, R. (1985). Between Theater and Anthropology. Philadelphia:University of Pensylvania Press..• Schininà G. (2004). Here We Are: Social Theatre and Some OpenQuestions about Its Development, TDR/The Drama Review, Voi. 48, n. 3, Fall.• Sleeter, C. E.. 1991. (ed.). Empowerment through Multicultral Education. NewYork: State University of New York Press.• Smith, Μ. K. (1999, 2009) Animateurs, animation and fostering learningand change. In The Encylopaedia Of Informal Education, [www.infed.org/animate/b-animat.htm]• Thomson, J. & Schechner, R„ (2004). Why “Social Theatre”, TDR/TheDrama Review, Voi. 48, Issue 3, Fall.• Turner, V. (1986). The Anthropology of Performance. New York: PAJPublications.• Turner, V. (1982). From Ritual to Theatre - The Human Seriousness of Play.New York: Performing Arts Journal Publications.Ιστοσελίδες• Pedagogy & Theatre of the Oppressed http://www.ptoweb.org• The International Theatre of the Oppressed Association www.theatreoftheoppressed.org