Η δελφική μέθοδος ως εργαλείο διαμόρφωσης πολιτικής στην εκπαίδευση ενηλίκων : Ζητήματα εφαρμογής, σχεδιασμού και ένα παράδειγμα

Part of : Εκπαίδευση ενηλίκων ; No.21, 2010, pages 13-21

Issue:
Pages:
13-21
Section Title:
Άρθρα-Μελέτες-Έρευνες
Author:
Abstract:
Η αξιοποίηση των απόψεων μιας ομάδας ειδικών ή εμπειρογνωμόνωναποτελεί συνήθη πρακτική στη διαδικασία διαμόρφωσηςεκπαιδευτικής πολιτικής. Η γνώμη των «ανθρώπων τουχώρου» αποτελεί για το χώρο της εκπαίδευσης στοιχείο βαρύ-νουσας σημασίας, ιδιαίτερα όταν αυτή οδηγεί στη λήψη αποφάσεων.Αποφάσεις που σχετίζονται με κρίσιμα ζητήματα,όπως η επαγγελματική ανάπτυξη των στελεχών της εκπαίδευσης,η κατανομή των οικονομικών και ανθρώπινων πόρων ή οικατευθύνεις της εκπαιδευτικής έρευνας, απαιτούν κριτική σκέψηκαι ορθολογική αιτιολόγηση και κατά συνέπεια δεν μπορούννα τεκμηριωθούν με βάση την κοινή γνώμη ή την άποψηενός ανθρώπου. Από την άλλη πλευρά, οι οργανωτικές απαιτήσειςτης συλλογής, ανάλυσης, επεξεργασίας και αξιολόγησηςτης γνώμης πολλών ατόμων μπορεί να αποτελέσει μια χρονο-βόρο και απαιτητική διαδικασία σε οικονομικούς και ανθρώπινουςπόρους που ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο συνήθως παρα-βλέπεται, με αποτέλεσμα συχνά να καταλήγουμε σε αποφάσειςπου χαρακτηρίζονται από προκατάληψη, ασάφεια και αναξιοπι-στία. Η συμβατική δελφική μέθοδος είναι μια τεχνική που μπορείνα αποτελέσει μια φιλική, συστηματική και αξιόπιστη στρατηγικήγια τη συλλογή και την επεξεργασία πληροφοριών. Στηνεργασία αυτή θα επιχειρήσουμε να παρουσιάσουμε τα σημαντικότεραχαρακτηριστικά της δελφικής μεθόδου - τα πλεονεκτήματακαι τα μειονεκτήματά της, έτσι ώστε να παρουσιαστείμια σαφής αιτιολόγηση για τη χρήση της. Επιπρόσθετα θαπαρουσιαστεί ένα παράδειγμα εφαρμογής της μεθόδου πουχρησιμοποιήθηκε για να προσδιοριστούν οι ερευνητικές προτεραιότητεςτου πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Ο Γ. Κουλαουζίδης (Phd MED) είναι Καθηγητής-Σύμβουλος Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.