Εφαρμογή ενεργητικών εκπαιδευτικών τεχνικών για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης (ξένης) σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες : Ένα παράδειγμα εφαρμογής του κύκλου της μάθησης του KOLB

Part of : Εκπαίδευση ενηλίκων ; No.20, 2010, pages 5-11

Issue:
Pages:
5-11
Author:
Abstract:
Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι η ανάδειξη της αδήριτηςαναγκαιότητας υιοθέτησης ενεργητικών-συμμετοχικών τεχνικώναπό τους εκπαιδευτές ενηλίκων στα προγράμματα διδασκαλίαςτης ελληνικής γλώσσας ως ξένης (δεύτερης) σε ευάλωτεςκοινωνικά ομάδες. Αρχικά, γίνεται μία σύντομη περιγραφήτων παραμέτρων που συνθέτουν τα χρηματοδοτούμενααπό το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) προγράμματα ελ-ληνομάθειας Β’ επιπέδου για τον πληθυσμό-στόχο (παλιννο-στούντες, πρόσφυγες, μετανάστες), τα οποία καταλήγουν σεπιστοποίηση από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, στο πλαίσιοτης στρατηγικής της κοινωνικής ένταξης και της αντιμετώπισηςτου αποκλεισμού, ενώ επισημαίνονται οι γενεσιουργοί παράγοντεςμαθησιακών εμποδίων των συγκεκριμένων εκπαιδευόμενων.Στη συνέχεια, περιγράφονται οι τρεις πυλώνες που θαπρέπει να στηρίζουν κάθε παρόμοιο πρόγραμμα: α) Οι ενεργητικές-συμμετοχικές εκπαιδευτικές τεχνικές, β) Τα αυθεντικάεκπαιδευτικά μέσα, γ) Η επικοινωνιακή μέθοδος διδασκαλίας.Τέλος, παρουσιάζεται ένα παράδειγμα εφαρμογής του «κύκλουτης μάθησης» του Kolb, ή αλλιώς της εμπειρικής μάθησης,σύμφωνα με την οποία η γνώση είναι αποτέλεσμα τουστοχασμού επάνω στις εμπειρίες, με στόχο να προκύψουνιδέες που θα οδηγήσουν σε νέα δράση. Ειδικότερα, περιγρά-φονται τα στάδια του μαθησιακού κύκλου (προετοιμασία γιαδράση, συμμετοχή σε εμπειρία, επεξεργασία της εμπειρίας,γενίκευση-θεωρητικοποίηση) στο πλαίσιο της διδασκαλίας τηςενότητας «Δράσεις στην καθημερινή ζωή / Αναζητώντας σπίτι(Μικρές Αγγελίες)», ενός προγράμματος εκμάθησης της ελληνικήςως ξένης γλώσσας σε πρόσφυγες και μετανάστες.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Τεχνικές διδασκαλίας σε ευάλωτες κοινωνικά ομάδες
Notes:
Ο Ευθύμης Χατζηευσταθίου είναι εκπαιδευτικός, εκπαιδευτής ενηλίκων, μεταπτυχιακός φοιτητής του προγράμματος «Εκπαίδευση Ενηλίκων» του ΕΑΠ., Το άρθρο αποτελεί απόσπασμα της διδακτικής ενότητας παρουσιάστηκε σε μικροδιδασκαλία προσομοιωτικού χαρακτήρα (οι μεταπτυχιακοί φοιτητές υποδύονταν την ομάδα-στόχο) κατά τη διάρκεια Ομαδικής ΣυμβουλευτικήςΣυνάντησης στο πλαίσιο της θεματικής Ενότητας «Μεθοδολογία Εκπαίδευσης Ενηλίκων» του μεταπτυχιακού προγράμματος «Εκπαίδευση Ενηλίκων» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου.Δραστηριότητες της συγκεκριμένης μικροδιδασκαλίας έχουν δημοσιευτεί στο εκπαιδευτικό υλικό «Εκπαίδίυαΐ] Εκπαιδιυτών Ενηλίκων», Α.Τσιμπουκλή, Ν.Φίλλιπς του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Αθήνα, ΙΔΕΚΕ, 2007, σσ. 187-189.