Building types found in the sanctuaries of Asklepios in the Peloponnese and Attika : dining halls
Part of : Αρχαιογνωσία ; Vol.9, No.1-2, 1995, pages 339-351
Issue:
Pages:
339-351
Parallel Title:
Κτιριακοί τύποι που συναντώνται στα ιερά του Ασκληπιού : εστιατόρια
Section Title:
Σύμμεικτα-Miscellanea
Author:
Abstract:
Επιγραφικές μαρτυρίες από το Ασκληπιείο της Δήλου ταυτίζουν το εστιατόριο με συγκεκριμένο κτίριο χαρακτηριστικά στοιχεία του οποίου αποτελούσαν τα «επίκλιντρα» και οι «πόδες» (I.G. XI2, 144).Από τα ιερά του Ασκληπιού που βρίσκονται στην Πελοπόννησο και την Αττική, αυτά της Κορίνθου και της Τροιζήνας έχουν κτίρια που μπορούν με τη μεγαλύτερη βεβαιότητα να ταυτιστούν με εστιατόρια. Αυτό οφείλεται κυρίως στην ύπαρξη ή την ένδειξη ύπαρξης επικλίντρων και ποδών στο εσωτερικό των δωματίων των εστιατορίων. Οι συγκεκριμένες διαστάσεις καθώς και η ορισμένη διάταξη των επικλίντρων κατά μήκος και των τεσσάρων τοίχων ενός δωματίου καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις διαστάσεις των χώρων καθώς και τη θέση της εισόδου, η οποία δε βρίσκεται στο κέντρο του αντίστοιχου τοίχου αλλά παρεκλίνει προς τη μία γωνία του δωματίου.Κτίρια που εμφανίζουν στοιχεία τα οποία μπορούν να συγκριθούν με χαρακτηριστικά των εστιατορίων της Κορίνθου και της Τροιζηνίας είναι η Δυτική Στοά του Ασκληπιείου της Αθήνας και το «Γυμνάσιο» του Ασκληπιείου της Επιδαύρου. Το εσωτερικό των δωματίων της Δυτικής Στοάς δεν παρουσιάζει καμία ένδειξη του τρόπου διαρρύθμισης, η ομοιότητα όμως που υπάρχει μεταξύ των διαστάσεων των δωματίων της Δυτικής Στοάς και εκείνων του εστιατορίου της Κορίνθου, καθώς και η θέση της εισόδου σε αυτά, αποτελούν ικανά στοιχεία που να δικαιολογούν την ταύτιση του κτιρίου με εστιατόριο.Τέλος, η ομοιότητα της κάτοψης του «Γυμνασίου» της Επιδαύρου με την κάτοψη του εστιατορίου της Τροιζήνας και μεταξύ άλλων η ύπαρξη ποδών με κοινές διαστάσεις και όμοιο τρόπο τοποθέτησης, ενισχύουν την άποψη ότι κατά πάσα πιθανότητα το κτίριο λειτουργούσε ως εστιατόριο.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
αρχαία ελληνική θρησκεία, θρησκευτικά κτήρια, religious buildings, classical Greek religion
Notes:
This paper is part of a study on the organisation of the sanctuaries of Asklepios in the Peloponnese and Attika, which was carried out at the University of Oxford