Architecture : critical as a strategy of resistance to aestheticism in the culture industry

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.41, No.Β, 2001, pages 585-596

Issue:
Pages:
585-596
Parallel Title:
Η αρχιτεκτονική ως στρατηγική αντίστασης στον αισθητισμό της πολιτιστικής βιομηχανίας
Section Title:
Ανακοινώσεις/papers/articles
Author:
Abstract:
Η γεφύρωση του χάσματος μεταξύ τέχνης και ζωής (ένα ιστορικό πρόβλημα της βιομηχανοποιημένης σύγχρονης κοινωνίας) αποτέλεσε τη μεγάλη φιλοδοξία της πρώιμης πρωτοπορίας του 20ού αιώνα. Τα επαναστατικά ιδεώδη της τελευταίας, που απέβλεπε στην εκδημοκράτηση της τέχνης με το να τη φέρει κοντά στις μάζες, υλοποιήθηκαν κατά ειρωνικό τρόπο από την πολιτιστική βιομηχανία η οποία ελέγχει την παραγωγή, τη διανομή και την πρόσληψη της τέχνης και του πολιτισμού σήμερα. Όπως υποστηρίζει ο Adorno (1991), η απαλοιφή της διάκρισης μεταξύ τέχνης και λαϊκού πολιτισμού που επιχειρεί η πολιτιστική βιομηχανία είναι μια αυταπάτη. Η εκλαΐκευση της τέχνης, υποτάσσοντας το αισθητικό πεδίο στους κανόνες της βιομηχανικής καπιταλιστικής παραγωγής, δεν επέφερε τον ποθητό «εκδημοκρατισμό της τέχνης», δηλαδή μια γνήσια αναγνώριση από τις μάζες της ποιητικής της σημασίας, αλλά έναν ψευδη αισθητικό μετασχηματισμό της καθημερινης ζωης, καθώς η τέχνη έχει στερηθεί το κριτικό απελευθερωτικό δυναμικό της, αφού κατέληξε να αποτελεί ένα είδος για μαζική κατανάλωση. Η παρουσίαση στοχεύει στη συζήτηση του κριτικού δυναμικού της αρχιτεκτονικής ως τέχνης άμεσα ενσωματωμένης στην κοινωνική καθημερινότητα, ώστε να αντισταθεί στην εμπορευματοποίηση του πολιτισμού.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
αρχιτεκτονική, architecture