Baroque sensuality of the industry of culture : a question of aesthetic pleasure

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.41, No.Β, 2001, pages 679-688

Issue:
Pages:
679-688
Parallel Title:
Μπαρόκ αισθητικότητα της πολιτιστικής βιομηχανίας : ένα θέμα αισθητικής απόλαυσης
Section Title:
Ανακοινώσεις/papers/articles
Author:
Abstract:
Ή άνακοίνωση έξετάζει τήν πιθανότητα αισθητικής άπόλαυσης πού ύπάρχει σήμερα, βασιζόμενη στίς αισθητικές επιδράσεις δύο άποσπασματικών έργων, δηλαδή τής Διαλεκτικής τού Διαφωτισμού τών Horkheimer καί Adorno καί τού έργου τού Adorno Αισθητική θεωρία.Ό πειθαναγκασμός τής συστηματικής μείωσης τού νού σέ αισθητικότητα είναι τό άποτέλεσμα τής σύγχρονης πολιτιστικής βιομηχανίας. Σέ αύτή τή διαδικασία ή σύγχρονη πολιτιστική βιομηχανία χρησιμοποιεί τις μεθόδους καί τά μέσα τής μαζικής άναπαραγωγής ή τής νεομπαρόκ παρέμβασης μέ μέσα όπως ή τηλεόραση, τό ραδιόφωνο καί άλλα μέσα αισθητικής έπικοινωνίας. Μέ αύτόν τόν τρόπο ή σύγχρονη πολιτιστική βιομηχανία μεταφέρει τήν αισθητική άπόλαυση άπό τή σφαίρα τής καλλιτεχνικής έμπειρίας στή σφαίρα τής φθηνής ψυχαγωγίας καί τής έλεγχόμενης άπό τό σύστημα κατανάλωσης. Οί σύγχρονες προτιμήσεις άπόλαυσης, παραδόξως, οδηγούν σέ μία κατάσταση, όπου, παράλληλα μέ τήν έννοια τής τέχνης, έξαφανίζεται αύτή καθεαυτή ή έννοια τής αισθητικής άπόλαυσης (πού άποστασιοποιείται άπό τήν ούσία της καί μετατρέπεται σέ Entkunstung). Συγχρόνως, οι έξαντικειμενίσεις τής πολιτιστικής βιομηχανίας, πού άποκαλύπτουν μία μορφή «άπορίας» καί νεομπαρόκ έλλειψη κανονικότητας στό έσωτερικό τών δικών τους έννοιών, οδηγούν στή δυνατότητα γνώσης τής άλήθειας μέ βάση τή δική τους εσωτερική (δηλαδή «ύλική») οργάνωση. Αυτό αντανακλάται στήν τροποποιημένη έννοια τής σύγχρονης μουσικής καί τόν αντίστοιχο νεομπαρόκ τύπο: μέγιστη αισθητικότητα - ελάχιστη άπόλαυση.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
μπαρόκ τέχνη, μουσική, music, baroque art