The biological dimension of art in pragmatist aesthetics
Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.46, No.Α, 2010, pages 219-229
Issue:
Pages:
219-229
Parallel Title:
Η βιολογική διάσταση της τέχνης στην πραγματιστική αισθητική
Section Title:
Αισθητική - Φιλοσοφία της Τέχνης - Ιστορία της Τέχνης Aesthetics/Philosophy of Art - History of Art
Author:
Abstract:
Στην παράδοση της ευρωπαϊκής διανόησης η κοινωνική και η πολιτιστική διάσταση της τέχνης δεν αντιπαρατίθενται, αλλά θεωρούνται μάλλον ως συνεχόμενες και συμπληρωματικές. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με τη βιολογική διάσταση της τέχνης. Η τελευταία θεωρείται συνήθως ότι αντιτίθεται προς τις δύο πρώτες. Αυτό το γεγονός εκφράζεται πολύ καλά στην έντονη αντίθεση που είναι γνωστή στην παράδοση ως η μόνιμη αντίθεση φύσης και πολιτισμού. Περιόρισα τη μελέτη μου στη διερεύνηση της βιολογικής διάστασης της τέχνης. Η βιολογική διάσταση είχε παλαιότερα παραμεληθεί και είχε ελάχιστα εξεταστεί από την αισθητική. Αυτή ακριβώς η διάσταση κατά τις τελευταίες δεκαετίες αποτέλεσε το κέντρο του ενδιαφέροντος και δημιούργησε νέες ερευνητικές τάσεις στην αισθητική. Για να επανεξετάσω το πρόβλημα, χρησιμοποιώ ως βάση την πραγματιστική αισθητική που έχει τις ρίζες της στη φιλοσοφία της εμπειρίας, την οποία είχε αναπτύξει ο John Dewey. Κυρίως ερευνώ το δυναμικό της βιολογικής διάστασης, από το οποίο ανακύπτουν ενδιαφέρουσες απόψεις της αισθητικής. Ωστόσο κατά την ανάλυση δίνω ιδιαίτερη έμφαση στις απόψεις που αναπτύσσουν οι συνεχιστές του Dewey στις θεωρίες τους: πρόκειται για την οικολογική αισθητική (McDermott, Larry Hickman), για τη σωματική αισθητική (Richard Shusterman), για τη νευροαισθητική (Mark Johnson). Στο τέλος εξετάζω την άποψη για την αισθητική των ζώων, την οποία έχει αναπτύξει ο Wolfgang Welsch.
Subject: