Art and the environment : old argument, new issues

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.46, No.Β, 2010, pages 51-60

Issue:
Pages:
51-60
Parallel Title:
Τέχνη και περιβάλλον : παλαιά επιχειρήματα, νέα ζητήματα
Section Title:
Αισθητική του Τοπίου - Αισθητική του Περιβάλλοντος/Landscape Aesthetics - Aesthetics of Environment
Author:
Abstract:
Η συζήτηση για την παρουσία της τέχνης στη δημόσια σφαίρα δεν είχε ανακύψει έως τον δέκατον όγδοο αιώνα, όταν ο Γάλλος μονάρχης εξέθεσε έργα - που προορίζονταν για την ιδιωτική αριστοκρατική κατανάλωση - στη δημόσια σφαίρα των Σαλονιών. Αυτό οδήγησε σε επιχειρήματα για τα δικαιώματα της αποκλειστικότητας του γούστου σε αντίθεση προς την κρίση του γενικού κοινού. Η έννοια της δημόσιας τέχνης διατυπώθηκε από τη Γαλλική Εθνοσυνέλευση το 1791. Οι έντονες συζητήσεις του δέκατου όγδοου αιώνα επανέρχονται κατά τις αρχές της δεκαετίας του 1980 στη διαμάχη γύρω από το έργο Tilted Arc του Richard Serra. Αν και το έργο τοποθετήθηκε σε δημόσιο χώρο, στη Foley Square στη Νέα Υόρκη, αυτό έγινε χωρίς τη δημόσια διαβούλευση με τους πρωταρχικούς χρήστες της πλατείας, δηλαδή με τους ενοίκους του τετραγώνου του Ομοσπονδιακού Κτηρίου που βλέπει στην πλατεία. Αυτό οδήγησε σε διαμαρτυρίες και στην τελική απομάκρυνση του γλυπτού το 1989. Ανεξάρτητα από την αισθητική αξία, το έργο οδήγησε στο ερώτημα που είχε ανακύψει και πρωτύτερα κατά τον δέκατο όγδοο αιώνα, αν δηλαδή μία μικρή ηγετική ομάδα από πάτρονες είχε το δικαίωμα να επιβάλει το δικό της γούστο στο γενικό κοινό. Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι το Tilted Arc δεν είχε καθόλου δημιουργηθεί κατά κύριο λόγο για το κοινό, καθόσον η στρατηγική του ήταν να δημιουργήσει μία συγκρουσιακή αντίδραση του κοινού απέναντι στο έργο. Αλλά η επιτυχία του έργου ήταν και η αποτυχία του, αφού η διαμάχη οδήγησε τελικά στην απομάκρυνσή του.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
περιβάλλον, environment