Communication et altérité en esthétique arabo- islamique

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.41, No.Α, 2001, pages 103-109

Issue:
Pages:
103-109
Parallel Title:
Επικοινωνία και ετερότητα στην αραβοϊσλαμική αισθητική
Section Title:
Ανακοινώσεις/papers/articles
Author:
Abstract:
Παίρνουμε τό θάρρος νά περιγράφουμε τά στοιχεία πού σημαίνουν τό σημαντικό καί τό χωριστό σέ παραδείγματα άπό τόν άραβικό πολιτισμό, άρχίζοντας άπό τίς λεξικογραφικές σημειώσεις γιά τό γούστο καί τή δημιουργία στόν άραβικό κόσμο σχετικά μέ τόν όρο dhawk, «γούστο», πού είναι όρος τεχνικός πού χρησιμοποιείται στή φιλοσοφία, τήν αισθητική καί κυρίως τή λογοτεχνία καί τόν σουφισμό, ένώ χρησιμεύει γιά τήν άπαρίθμηση τών διαφορετικών αισθημάτων καί έκτιμήσεων. Γιατί, αν καί ψυχολογικά είναι υποκειμενικό, τό dhawk άπαιτεΐ άντικειμενικά κριτήρια (idjma) έπαλήθευσης, άκριβώς όπως ή γεύση τής ζάχαρης είναι προσωπική, άλλά ή γλύκα της είναι κάτι γενικά ομόφωνα άποδεκτό. Ό αισθητικός ορισμός τού dhawk βρίσκεται ήδη στό κατώφλι τής μυστικιστικής χρήσης τού όρου.’Έτσι ή άσκηση τού ώραίου στή Δύση, άκόμη καί σέ άλλες περιοχές τού πλανήτη (θά χρησιμοποιήσω δύο παραδείγματα άπό τήν τέχνη τού άραβοϊσλαμικοΰ κόσμου), άναμιγνύει ορισμένες δραστηριότητες όπως ή παραγωγή, ή εύχαρίστηση, ή άπόλαυση, τό γούστο. Καί άν οι διαφορετικές αισθητικές προσεγγίσεις (λογικές, άνθρωπολογικές, ιστορικές κ.λπ.) διατρέχονται άπό εναν φιλοσοφικό προβληματισμό, είναι γιατί άγγίζουν κυρίως τό πρόβλημα τής έπικοινωνίας καί τής διυποκειμενικότητας.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
αραβικές χώρες