L'art dans l’ère de la technique et la technique artistique : pour une tentative d’orientation
Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.41, No.Α, 2001, pages 297-313
Issue:
Pages:
297-313
Parallel Title:
Η τέχνη στην εποχή της τεχνικής και η καλλιτεχνική τεχνική : για μια προσπάθεια προσανατολισμού
Section Title:
Ανακοινώσεις/papers/articles
Author:
Abstract:
1. Όψεις τής έποχής τής τεχνικής στόν εικοστό αιώνα, άπό τήν πρώτη πτήση ώς τά πυρηνικά, τήν τηλεματική, ώς τήν παγκοσμιοποίηση τής άγοράς, τό διαδίκτυο καί τή βιοτεχνολογία. Ή ούσία τής τεχνικής καί ή φρενίτιδά της κατά τόν Heidegger. Ή τεχνική ώς ούσία καί μοίρα τής έποχής μας: έντροπία, οικολογία, βιοηθική. 2. Τέχνες καί τέχνη στήν άρχαιότητα καί στή σημερινή έποχή κατά τόν Tatarkiewicz. Μερικές τεχνικές όψεις στήν τέχνη τού αιώνα μας: objets trouvés, κολάζ, φωτομοντάζ· μινιμαλισμός, arte povera, έννοιολογική τέχνη, pop art, land art' άρχιτεκτονική μοντέρνα καί μεταμοντέρνα. Άπό τή μουσική μέ τήν καθιερωμένη μορφή ώς τήν ήλεκτροακουστική μουσική, θέατρο καί χορός, χάπενινγκ καί performance, βίντεο καί πολυμέσα.3. Δέν είναι ή τεχνική αύτό πού άποτελεΐ τήν ούσία τής τέχνης (μέ τήν εύκαιρία μερικές σκέψεις γιά τήν ιδέα τής νεωτερικότητας καί τής άγοράς), άλλά ή τέχνη είναι αύτό πού άποτελεΐ τήν ούσία τής καλλιτεχνικής τεχνικής. "Εχουμε νά κάνουμε μέ μία άπάντηση μέσα στό ιστορικό πλαίσιο, στό ήθος τής μεταβιομηχανικής κοινωνίας, ώς ούσιώδη άπάντηση καί ώς θεμελιώδες σημαινόμενο τής σύγχρονης τέχνης, πέρα άπό κάθε θεωρητικό πρόγραμμα καί μέσα άπό μία φαινομενολογικά προθετική ιδιοτυπία. Μπορούμε νά ερμηνεύσουμε τήν τέχνη ώς πρακτική πού δέν πρέπει νά σταματά στή δημιουργία τού έργου, άλλά πού δρά ώς πράξη πού άποβλέπει στό νά προκαλέσει σέ άτομα ή σέ ομάδες Ικανότητες, υιοθετώντας τό κριτήριο τής ερευνάς τού Max Weber πολύ πέρα άπό τήν προοπτική του.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
μοντέρνα τέχνη, τεχνολογία, technology, modern art