Existe-t-il un style architectural de l'Art Nouveau?

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.ΙΘ-Κ, No.1, 1980, pages 14-31

Issue:
Pages:
14-31
Parallel Title:
Υπάρχει αρχιτεκτονικός ρυθμός στο Art Nouveau;
Author:
Abstract:
'Η άρχιτεκτονική τοΰ Art Nouveau θεωρήθηκε συχνά ώς μιά ποιητική παρένθεση άνάμεσα στόν ίστορικισμό άπό τή μιά μεριά, καί τόν φονξιοναλισμό, από τήν άλλη. ’Αναγνωρίζεται βέβαια σ’ αΰτήν ή πρωτότυπη έκφραση μιας τέχνης κατασκευαστικής (μιά τεχνική τής κατασκευής, πρακτική επιστήμη), άλλά όχι ή νεωτεριστική άποκάλυψη μιας τέχνης τοΰ οίκοδομεΐν (πράξη δημιουργική, αισθητική επιστήμη) πού καθορίζει ενα ρυθμό. Έν τούτοις οϊ κατασκευές τοΰ Art Nouveau δείχνουν μιά ριζική μεταμόρφωση τών άρχιτεκτονικών δομών:1. ’Αναπτύσσεται ή άντίληψη μιας αρχιτεκτονικής «φυγόκεντρης», της οποίας δηλαδή ή εξωτερική μορφή κατευθύνεται καί ύποκινεϊται άπό τήν εσωτερική λειτουργία• είναι τό τέλος τής «αρχιτεκτονικής τής βιτρίνας» («architecture-plastron»). "Οπως είπε ò Otto Wagner ή εξωτερική μορφή είναι τό άποτέλεσμα καί όχι ή αφετηρία. Ή αρχιτεκτονική δημιουργία λοιπόν γίνεται κατασκευή.2. Οϊ εσωτερικοί όγκοι δέν είναι κλειστοί άλλά δημιουργοΰνται ως μορφή ανοικτή: άλληλοδιείσδυση εσω καί εξω χώρου καί συγχρόνως άλληλοδιείσδυση τών όγκων.3. ‘Η κατασκευή μέ τόν άνατττυσσόμενο χώρο της ύπακούει στούς νόμους πού κυβερνούν τή ζωντανή μορφή: άρμονική επέκταση, απρόβλεπτη και άσυμμετρική. ’Αποκλείονται ή αξονική συμμετρία, ή επανάληψη (ή διαίρεση) τών μερών πού άποτελοϋν τό έργο, οϊ πλεονασμοί.4. ‘0 χώρος συμπεριφέρεται ώς μορφή τυχαία, πού ό άνθρωπος μπορεί νά τροποποιήσει ανάλογα μέ τίς ανάγκες ή τις προτιμήσεις του. Ό άνθρωπος πού κατοικεί δέν άλλοτριώνεται» άπό μιά κατασκευή περιοριστική (όπως γίνεται δυστυχώς πολύ συχνά σήμερα). ‘Η κατασκευή σχεδιάζεται γι’ αυτόν και μέ βάση αυτόν.5. 'Η δομική μορφή θεωρείται ώς ή ορατή έκφραση μιας «εσωτερικής εικόνας», ή οποία συχνά ύπαγορεύει τήν εκλογή τοΰ ύλικοΰ. Γίνεται μορφή-σύμβολο.Σχήμα παραγωγικό, κεντρόφυγο• άπόρριψη τής κλειστής μορφής• προτίμηση γιά τό κινούμενο, τό άσυμμετρικό- στάση ενεργητική τοΰ θεατή- επιδίωξη τής έξωτερικεύσεως ένός οράματος, χαρακτηρίζουν επίσης στήν ίδια εποχή τήν αισθητική άλλων τεχνών (εικαστικών, μουσικών καί φιλολογικών).Η αρχιτεκτονική τοΰ Art Nouveau, πραγματοποιώντας μιά ριζική μεταμόρφωση τής δομής τών μορφών της, ελαβε μέρος στήν αναθεώρηση τής καλλιτεχνικής δημιουργίας σέ όλες τίς εκδηλώσεις της, ή οποία ήταν χαρακτηριστική τής αισθητικής τών αρχών τοΰ 20οΰ αί. Συμμετέσχε καί αυτή στή δημιουργία ένός ρυθμού.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Περιέχει εικόνες