L'art comme source d'énergie

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.Β, No.1, 1963, pages 1-12

Issue:
Pages:
1-12
Parallel Title:
Η τέχνη σαν πηγή ενέργειας
Author:
Abstract:
Μια πολύ ζωηρή προκατάληψη θέλει τον καλλιτέχνη αδρανή, την Τέχνη φυγή προς το όνειρο, μακριά από τον πραγματικό κόσμο και από τη ζωή της χρησιμότητας και της εργασίας, και τέλος την καλαισθησία τοΰ άσχολουμέ- νου μέ τά καλλιτεχνικά, εγκατάλειψη σε καταστάσεις παθητικές καί έξαντλη- τικές όνειροπόλου θεωρήσεως."Ολα αύτά όμως είναι κατ’ εύθεϊαν άντίθετα προς τά παρατηρητά γεγονότα. 'Ο συγγραφέας άναζητεϊ τις ιστορικές καί θεωρητικές πηγές αυτών των προκαταλήψεων. Καταγγέλλει τρία χαρακτηριστικά νοητικά σφάλματα των οποίων οί προκαταλήψεις αυτές είναι παρεπόμενα :Ιον : Το δτι υποβιβάζεται κατά τρόπο συστηματικό καί καταχρηστικό το « βάρος πραγματικότητας » των καλλιτεχνικών δεδομένων, ακόμα καί στο Κοινωνικό καί το οικονομικό πεδίο. Καί τοϋτο, γιατί έπιζητεΐται δ,τι άφορά τήν τέχνη, νά καταστή ένας έπί μέρους κόσμος, άντιτιθέμενος στο σύνολό του προς δ,τι ονομάζουμε σοβαρό βίο, καί περιβαλλόμενος ολόκληρος άπό μιάν άτμόσφαιρα άπ’ δπου κάθε πραγματικότητα άπουσιάζει.2ον : Τό δτι τά αισθητικά γεγονότα θεωρούνται άνταποκρινόμενα σέ πρότυπα δανεισμένα άπό άλλα πεδία, πεδία, ιδιαίτερα άπό τον μυστικό βίο στόν όποιο προσάπτεται ένας χαρακτήρας ουσιαστικά θεωρησιακός, καί δτι έτσι παραγνωρίζεται ό δυναμικός τους χαρακτήρας.3ον : Τό δτι άποδίδεται αυθαίρετα στήν τέχνη μιά ώρισμένη λειτουργία (δηλαδή ή λειτουργία μιας φυγής μακριά άπό τόν πραγματικό κόσμο, πρός έναν κόσμο ονείρου), πράγμα πού οδηγεί στό νά διακηρύσσονται καταχρηστι- κώς ως μή- αισθητικά δσα γεγονότα τοϋ αισθητικού βίου προϋποθέτουν εργασία καί είναι προσανατολισμένα πρός τήν ένεργό ζωή.Ό συγγραφεύς άντικρούει τις προκαταλήψεις αυτές δείχνοντας χάρις στήν παρατήρηση τών γεγονότων δτι :Ιον : τήν Τέχνη ώς δημιουργική ενέργεια, δέν μπορούμε νά τήν άντιτά- ξουμε πρός τόν κόσμο τής πραγματικότητας καί τής πράξεως. ’Αποτελεί μέρος του, δρά μέσα σ’ αυτόν, καί ξεσηκώνει κάθε λογής δραστηριότητες άπό τις όποιες μερικές είναι ολωσδιόλου ρεαλιστικές. 2ον : οΕ αισθητικές άξίες είναι δυναμογόνοι, γεγονός πού παρατηρεΐται άκόμα καί στο ηθικό πεδίο.3ον : ή όνειροπόλος στάση κάθε άλλο παρά είναι το δεσπόζον χαρακτηριστικό της αισθητικής στάσεως « αισθητική έξαρση » είναι γεγονός σημαντικό τουλάχιστον οσο καί ή άπορρόφηση μέσα στην θεώρηση ή την ονειροπόληση, καί δτι μπορεί νά μεταβληθή σε πράξη. Τό έργο τέχνης χορηγεί δυνάμεις. ’Άτομα, πολιτείες, έθνη, άντλοϋν άπό ώρισμένα δεδομένα τής πνευματικής τους κληρονομιάς δραστήριες ενέργειες.Συμπέρασμα :ΟΕ αισθητικές άξίες χωρίς νά άντιτίθενται στις πρακτικές άξίες τής εργασίας καί τής δραστηριότητος, συνεργάζονται μ’ αυτές, καί τούς παρέχουν πολύτιμους πόρους ένεργείας.
Subject:
Subject (LC):