Theory and Fact in the Philosophy of Aesthetics

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.Η, No.1, 1969, pages 82-94

Issue:
Pages:
82-94
Parallel Title:
Θεωρία και πράξη στη φιλοσοφία της αισθητικής
Author:
Abstract:
Γιά τον άληθινό καλλιτέχνη, κάθε κόσμος είναι συγχρόνως ύποκειμενικύς καί άντικειμενικός. ’Εκτείνει τό πεδίο τών δημιουργικών του δυνάμεων, χρησιμοποιώντας τήν αισθητική του εμπειρία καί τήν αισθητική του κρίση για να έπανεκτιμήση τήν ακολουθία τών γεγονότων, γιά νά φθάση σέ μιά θετική έννοια του αληθούς καί τού ώραίου. 'Η αλήθεια όπως έφαρμόζεται στην τέχνη έχει μιά διαισθητική σχέση, καί ή έννοια τής τέχνης διαφέρει άπό τούς νόμους τής έπιστήμης στήν εφαρμογή της στή θέση τού άνθρώπουστην κοινωνία.'Η προσαρμογή τών γεγονότων όμως είναι πιο πολύπλοκη άπύ αυτήν τής θεωρίας. 'Η τέχνη συνεχίζει νά έρευνα γιά τήν καθαρή έννοια τού Ώραίου. Το Ωραίο δέν είναι μιά εικόνα, άλλά πραγματικότης. TÒ μοτίβο μιας αισθητικής έμπειρίας είναι θετικά πραγματικό. 'Υπήρξαν μεγάλες αλλαγές στις ιδέες περί τών αισθητικών έννοιών άπύ τήν έποχή τού Ρομαντισμού, μέ τον άντανακλώμενο λυρισμό της, μέχρι σήμερα, πού ή ψυχολογική προσέγγιση στην τέχνη τονίζεται πολύ.Σέ κάθε μορφή έκφράσεως τής τέχνης ή συγκινησιακή δραστηριότης έχει τή θέση της, άλλά το τέλειον άδιαίρετον χρειάζεται πειθαρχία. Κάθε δημιουργία ανήκει σ’ ένα ώρισμένο σχήμα συμπεριφοράς. 'Ο καλλιτέχνης τηρεί δύο άρχές : 1 ) τήν μελέτη τού εαυτού του έν σχέσει προς το έργο του, 2 ) την μελέτη τής άνθρωπότητος έν σχέσει προς τήν τέχνη του. Κάθε μορφή δημιουργικής δραστηριότητος είναι μιά μορφή έμπειρίας έν σχέσει προς ένα ώρισμένο μοτίβο. Είναι αμφίβολο κατά πόσον ό καλλιτέχνης γνωρίζει την αιτία της έμπνεύσεώς του.Εγκαταλείπει ποτέ κανείς το ωραίο για νά ζητήση μιά νέα έννοια αλήθειας ; 'Η αισθητική εμπειρία είναι μιά κατάσταση συναθροισμένων γεγονότων. Αύτό φαίνεται στή σημερινή δραματική τέχνη. 'Η ιδέα τοϋ Kandinsky περί τέχνης ήταν μιά μορφή ποιητικού μυστικισμοϋ, πού έξηγοϋσε μέ συμβολική μορφή ένα κόσμον πνευματικής έπιτεύξεως, κοιτάζοντας τή ζωή έκ των άνω, παρά τήν εικόνα τοϋ Σύμπαντος. 'Ο συγγραφεύς θεωοεϊ ότι μιά αισθητική ταυτότης μέ μορφές έξ άντικειμένου καί υποκειμένου δέν μπορεί να προσανατολισθή πλήρως. Αυτό πού καθιστά τον καλλιτέχνη ικανό νά άντικατοπτρίση το πνεύμα πού ενυπάρχει στή δημιουργική πορεία (process), είναι ή ίκανότης άντιλήψεως.
Subject:
Subject (LC):