Η πλατωνική διαλεκτική ως σωκρατικός έλεγχος : το παράδοξο των σοφιστών για τη διδασκαλία της πολιτικής αρετής (Πλατ. Γοργ. 6519c-520e)

Part of : Παρνασσός ; Vol.ΜΘ, No.1, 2007, pages 109-130

Issue:
Pages:
109-130
Parallel Title:
Platonic dialectics as a Socratic investigation : the sophists' paradox concerning the teaching of political virtue (Plato, Gorgias, 519c-520e)
Author:
Abstract:
Στήν μελέτη αυτή έπιχειρείται λογική ανάλυση τού χωρίου 519c-520e τού Γοργία του Πλάτωνα πού άφορά στη διδασκαλία τής πολιτικής άρετής άπό τούς σοφιστές. Άναδεικνύεται δηλαδή ή λογική δομή των επιχειρημάτων τού Πλάτωνα. Αυτή στηρίζεται σέ προηγούμενη έργασία τού συγγραφέως, σύμφωνα μέ την όποια ή μετάφραση τού έν λόγω χωρίου διαφέρει σέ τρία βασικά σημεία άπό την κοινώς παραδεκτή. Μέ βάση τήν έρμηνεία πού προτείνει ό συγγραφέας άναλύεται τό παράδοξο, δτι οί μαθητές τών σοφιστών είναι δίκαιοι, εάν άδικοΰν τούς έαυτούς των. Στή συνέχεια άναλύονται βήμα προς βήμα οί συλλογισμοί τού Πλάτωνα, μέ τούς όποιους άποδεικνύεται ότι οί σοφιστές κατηγορούν άδικα τούς μαθητές τους ως πονηρούς. Στην πραγματικότητα πονηροί είναι οί ίδιοι οί σοφιστές, οί όποιοι ψευδώς ύπόσχονται ότι τούς διδάσκουν τήν άρετή καί ότι θά τούς κάμουν άγαθούς καί δίκαιους. Αυτό είναι άπάτη, άφοΰ ό Πλάτων έχει άποδείξει ότι ή άρετή δέν είναι διδακτή. Προκειμένου δέ νά άναιρέσει τούς ισχυρισμούς αυτούς τών σοφιστών, χρησιμοποιεί τή διαλεκτική καί μάλιστα τη μέθοδο τής υπόθεσης. Ό τρόπος αυτός άνασκευής τών ισχυρισμών τών σοφιστών είναι όμοιος μέ τό Σωκρατικό έλεγχο, μέ τόν όποιο άναιροΰνται οί έσφαλμένες θέσεις καί έπιβεβαιώνονται οί άληθεΐς.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Τίς βάσεις, από τις όποιες άφορμάται ή παρούσα μελέτη, άποτελούν τα πορίσματα τριών άλλων είσηγήσεών του σέ Πανελλήνια Συνεδρία Φιλοσοφίας. Ή μία από αυτές είναι δημοσιευμένη στά Πρακτικά Συνεδρίου: «Ξανά γιά τον Σωκράτη», στά Πάννενα. Οί άλλες δύο είναι υπό δημοσίευση, ή μέν πρώτη στά Πρακτικά Πανελληνίου Συνεδρίου, πού έγινε στή Θεσσαλονίκη, ή δέ δεύτερη, στή «Δωδώνη», έπιστημονική επετηρίδα καί Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Ίωαννίνων, Μέρος Τρίτο.