The victim and her plots : the function of the overpowering victim in Muriel Spark’s The Driver’s Seat

Part of : Γράμμα : περιοδικό θεωρίας και κριτικής ; Vol.9, No.1, 2001, pages 139-155

Issue:
Pages:
139-155
Parallel Title:
To θύμα και οι δια-πλοκές της : η λειτουργία του επικυρίαρχου θύματος στο The Driver’s Seat της Muriel Spark
Author:
Abstract:
Η Θέση του Οδηγού (The Driver’s Seat, 1970) της Muriel Spark είναι μια αριστοτεχνικά δομημένη νουβέλα, η οποία επαναδιαπραγματεύεται με εξαιρετική οξυδέρκεια την κλασική τελεολογική γραμματική του αστυνομικού μυθιστορήματος, αν και έχει μόνο επιδερμικά συνδεθεί με αυτό από τις σύγχρονες κριτικές μελέτες. Τα παιχνίδια με το χρόνο της αφήγησης και η ανατροπή της ισορροπίας ανάμεσα σε θύτη, θύμα και ερευνητή της υπόθεσης (detective) μέσα στο κείμενο διαταράσσουν τη λανθάνουσα γραμμική λογική του αναγνώστη και τις κοινωνικές πρακτικές της κυρίαρχης ιδεολογίας.Το παρόν άρθρο εστιάζει στη σύζευξη της νουβέλας της Spark με τις αφηγηματικές εφευρέσεις του nouveau roman, όπου γίνεται χρήση της αυστηρής γεωμετρίας του αστυνομικού μυθιστορήματος με σκοπό να αποδομηθούν οι ερμηνευτικοί μηχανισμοί που καθιστούν τον detective υπερασπιστή και έμβλημα της κυρίαρχης ηθικής τάξης. Η Θέση του Οδηγού με τη Lise - μια εκκεντρική γυναίκα που έχοντας λεπτομερώς οργανώσει τη δολοφονία της, επιλέγει και καταδιώκει το δολοφόνο της - ως καταλύτη της αφήγησης, ασκεί επιπλέον έμμεση κριτική στις μελέτες της εγκληματολογίας στο ξεκίνημα της δεκαετίας του 1970, σχετικά με το μερίδιο ευθύνης που φέρει το θύμα μιας εγκληματικής πράξης. Σε ένα άλλο επίπεδο, ερευνάται η πρωτοποριακή λογική του κειμένου, που ενώ αρχικά απορρίφθηκε ως ακραίο και αντιφεμινιστικό, αποδείχθηκε πρωτοπόρο για την εποχή του, μια που σχετίζεται με τις φεμινιστικές θεωρίες τρίτης γενιάς.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
νουβέλα, αστυνομικό μυθιστόρημα
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφία