Postmodernism as a problematics of the suspension of difference : Robert Coover’s “The Phantom of the Movie Palace”
Part of : Γράμμα : περιοδικό θεωρίας και κριτικής ; Vol.9, No.1, 2001, pages 157-171
Issue:
Pages:
157-171
Parallel Title:
Ο μεταμοντερνισμός ως προβληματική της αναστολής της διαφορετικότητας : “The Phantom of the Movie Palace” του Robert Coover
Author:
Abstract:
Κάθε λογοτεχνικό ρεύμα ορίζεται από τις μεταφορές που παράγει. Ο μεταμοντερνισμός επαναδιαπραγματεύεται τους όρους που συνθέτουν τη μεταφορική σχέση ανάμεσα στο «εγώ» και τον «άλλο». Εξαιτίας αυτής της επαναδιαπραγμάτευσης, η μεταμοντέρνα μυθοπλασία παράγει μια κοσμοαντίληψη που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ενδεικτική μόνο της εποχής κατά την οποία εμφανίστηκε, δηλαδή των τελευταίων δεκαετιών του εικοστού αιώνα. Είναι ήδη γνωστό ότι η μεταμοντέρνα μυθοπλασία υιοθετεί και αναμιγνύει στοιχεία από την αφηγηματική τεχνική διάφορων λογοτεχνικών ειδών και ρευμάτων. Κυρίαρχη θέση ανάμεσα σ’ αυτά, για τις στρατηγικές που ανέπτυξε το μεταμοντέρνο μυθιστόρημα, έχει η λογοτεχνία του φανταστικού, η οποία προσδίδει στη σχέση με τον «άλλο» πάντα απειλητικές διαστάσεις. Στοιχεία του «φανταστικού» ως λογοτεχνικού είδους μπορεί κανείς να εντοπίσει εύκολα στο διήγημα του Robert Coover, “The Phantom of the Movie Palace”. To διήγημα, όμως, του Coover αντιστρέφει τους όρους εκφοράς της βασικής επιθυμίας, που σύμφωνα με κάποιες θεωρητικές προσεγγίσεις στη λογοτεχνία του φανταστικού, χαρακτηρίζει τη σχέση ανάμεσα στο «εγώ» και τον «άλλο». Στη μεταμοντέρνα μυθοπλασία του Coover, ο «άλλος» δεν είναι παρά η εικονική, μετωνυμική ανάπλαση ενός «εγώ», έτσι ώστε να καθιστά ήδη ασαφείς τους όρους της διαφοροποίησής τους, όπως και το σημείο εκφοράς της ίδιας της επιθυμίας. Έτσι, εγείρει μια προβληματική της διαφορετικότητας και εκφράζει την υπαρξιακή αγωνία που προκύπτει από την εμπειρία της «υπό αναστολή» διαφορετικότητας.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφία