Until death tears them apart : male narration and female spectacle in Roman Polanski’s Bitter Moon

Part of : Γράμμα : περιοδικό θεωρίας και κριτικής ; Vol.9, No.1, 2001, pages 173-185

Issue:
Pages:
173-185
Parallel Title:
Έως ότου τους χωρίσει ο θάνατος : (ανδρική) αφήγηση και (γυναικείο) θέαμα στα Μαύρα Φεγγάρια του Έρωτα του Roman Polanski
Author:
Abstract:
Χρησιμοποιώντας ως σημείο αναφοράς μου την ταινία του Roman Polanski Τα Μαύρα Φεγγάρια του Έρωτα (Bitter Moon), σκοπεύω να σκιαγραφήσω την κινηματογραφική σχέση ανάμεσα στην αφήγηση (στάρι) και το θέαμα (εικόνες) μέσα από το πατριαρχικό μοτίβο της ερωτικής σχέσης ανάμεσα σ’ έναν άντρα και μια γυναίκα. Χρησιμοποιώντας λακανική θεωρία και το «στάδιο του καθρέφτη» ως την πρωταρχική στιγμή κατά την οποία γεννιέται η αφηγηματική φωνή μιας τέλειας, ολοκληρωμένης οντότητας, θα προσπαθήσω μέσα από τη σκιαγράφηση των ετεροφυλόφιλων σχέσεων της ταινίας να παρουσιάσω την ανδρική επιθυμία για έναν ολοκληρωμένο αφηγηματικό κόσμο μέσα στον οποίο η γυναίκα αποτελεί την εικόνα που στηρίζει την φαντασιακή έννοια της ολοκλήρωσης και την κάνει μέρος της συμβολικής πραγματικότητας.Μέσα σ’ έναν συμβολικό κόσμο όπου ο άνδρας είναι ο αυθαίρετος κάτοχος του φαλλικού συμβόλου εξουσίας, το οποίο εξίσου αυθαίρετα ορίστηκε να μετουσιώνει η γυναίκα, το σενάριο της απόλυτης, ολοκληρωμένης ύπαρξης αποκτά συμβολική διάσταση μόνο μέσα από την ετεροφυλόφιλη συνένωση. Και μια ολοκληρωμένη ανδρική ύπαρξη δεν μπορεί παρά ν’ αφηγείται ολοκληρωμένες ιστορίες. Τι γίνεται όμως όταν η γυναίκα και η εικόνα αναπόφευκτα προδώσουν τον αδύνατο ρόλο που τους επιβλήθηκε και αποκαλυφθεί το κενό που μεταστρέφει την πραγματικότητα της ολοκλήρωσης σ’ ένα φαντασιακό σενάριο αδύνατο να υλοποιηθεί στη σφαίρα της συμβολικής πραγματικότητας;
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
ετεροφυλόφιλες σχέσεις, κινηματογραφική σχέση
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφία