Κριτική ανάλυση λόγου - ποιοτική ανάλυση περιεχομένου : μια πρόταση συνδυαστικής αξιοποίησης για την ανίχνευση της ιδεολογίας των σχολικών εγχειριδίων για τη γλώσσα
Part of : Επιστήμες Αγωγής ; No.4, 2009, pages 75-86
Issue:
Pages:
75-86
Abstract:
The article proposes a combined use of Qualitative Content Analysis and Critical Discourse Analysis in order to trace the ideology in language textbooks. Textbooks - especially the literacy's ones - serve simultaneously a double function; the educational one, promoting specific knowledge about language and literacy, and the ideological one, carrying explicitly or latently ideological messages and thus playing an extremely important role on the formation of students' ideological representations. Taking as an example the language textbook for the third Grade of the Greek Primary School - «Ta apithana molivia» - the article seeks to reveal and analyse the latent ideology of the books.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
ποιοτική ανάλυση περιεχομένου, κριτική ανάλυση λόγου, ιδεολογία, σχολικά εγχειρίδια, γλώσσα
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφία