Η φιλοσοφική σύλληψη του διανοητικού προβλήματος στα παιδιά με αναπηρίες

Part of : Επιστήμες Αγωγής ; No.3, 2012, pages 69-91

Issue:
Pages:
69-91
Author:
Abstract:
In this paper is shown through the reflection of ancient and modern philosophers that life depends on the mental and physical balance of humans. John Dewey in his work with the title how to think he goes even further. Specifically, he pointed out the immediate effect, which mind has on the body and gave his views relating to the problem of education of thought. Dewey’s views put us in front of the issue which is created when a child has a reduced ability to adapt, which is usually is reflected on the physical and especially kinetics and perceptual abilities. Dewey argues that physical movement or slowness is due to mental progress or deficiency. According to Dewey, mind is the essential source for the use of members of the body and the balance, on which motion is based. Dewey adopted the Platonic, Aristotelian and Stoic view of the language as a form of externalization of the thought and he considered that the development of language in the young child is through the sensory and kinetics schemes, which the child imitates primarily by persons of family and social environment. In Dewey’s opinion language includes body language, which is another form of speech and the expression of the thought. Dewey presented his views of language as a medium of expression and communication not only sound but also bodily and he defined that the common proposal, the language is an expression of thought, is semi-truth, as long as this language expresses the thought, but not consciously. Dewey, apart from the language, pointed out that games and music are another source of communication and cooperation among children, but also an expression of the psychology and their emotions. Dewey’s views let us understand how through the older and contemporary philosophical reflection we conceive the causes of the condition and the manners of the therapy of the disabled children.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
ικανότητες, αναπηρία, διανοητική γνώση, νους, σώμα, νοητική υστέρηση, γλώσσα, σκέψη, επικοινωνία, ενσυναίσθηση
References (1):
  1. ΕλληνόγλωσσηΑλευριάδου, Αν. & Στ. Γκιαούρη (2009) Γενετικά Σύνδρομα Νοητικής Καθυστέρησης. Επιμορφωτικά Σεμινάρια για τα ΑμεΑ (2009-2010). Παν/μιο Δυτικής Μακεδονίας. Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών. Θεσσαλονίκη: 23-41.Αυγητίδου, Σ. (2001 ) Το παιχνίδι-Σύγχρονες ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις. Μτφρ. Α. Γολέμη. Αθήνα: Τυπωθήτω Δαρδάνος.Βέικος, Θ. (1991) Φύση και Κοινωνία. Αθήνα: Σμίλη.Βυλερμόζ, Ε. (1979) Ιστορία της Μουσικής, τόμος Α' και Β'. Αθήνα: Υποδομή.Ευθυμίου, Ε. & Μ. Κατσογιάννου (2001 ) «Από την έρευνα για την ελληνική νοηματική γλώσσα (ΕΝΓ): μελέτη του λεξιλογίου και δημιουργία λεξικού». Θεσσαλονίκη: 22*ι ετήσια συνάντηση του Τομέα γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (1993) «Προϋποθέσεις για την ένταξη στη βασική εκπαίδευση των παιδιών με σωματικές αναπηρίες». Νέα Παιδεία, τχ. 67, 68-77.Καψάλης, Αχ. (2006) Παιδαγωγική Ψυχολογία. 2η έκδ. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυρια- κίδη.Κουμάκης, Γ. X. (2001 ) Θεωρία και Φιλοσοφία της Παιδείας. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώρ- γος Δαρδανός.Κουρμπέτης, Β. Ε. & Γ. Μαρκάκης (1999) Στάίνχάουερ Η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και η διδασκαλία της στα σχολεία Κωφών. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.Κουτσούκος, Α. Π. & Ζ. Γ. Σμυρναίου (2008) Γνωστική Ψυχολογία και Διδακτική. Η συμβολή του Jean Piaget στη Σύγχρονη Παιδαγωγική και Διδακτική Σκέψη. Νεότερες Τάσεις. Αθήνα: Ηρόδοτος.Λιοδάκης, Δ. (2000) Εκπαιδευτικά προγράμματα για τυφλούς. Αθήνα: Ατραπός.Ντολιοπούλου, Ε. (2003) Σύγχρονα Προγράμματα για Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.Ξηρομερίτη-Τσακλάγκανου, Α. (1984) «Σκέψεις και προβληματισμοί γύρω από την ειδική αγωγή στην Ελλάδα». Σύγχρονη Εκπαίδευση, τχ. 16, 90-93.Αογιάδης, Ν. & Μ. Αογιάδη (1985) Λεξικό Νοηματικής Γλώσσας. Αθήνα: Potamitis Press.Μπάκα, Αικ. (2003) Η θεωρία της δικαιοσύνης του Rawls και η πολιτική ανθρωπολογία του Αριστοτέλους. Συστηματική έρευνα με έμφαση στο ζήτημα της «πρωταρχικής θέσης». [Ανέκδοτη Διδακτορική Διατριβή], Ιωάννινα: 2003, 26-29.Παγκάκης, Γρ. (2006) Νεοελληνική Εκπαιδευτική Πολιτική. 2η έκδ. Αθήνα-Κομοτηνή: Αντ. Ν. Σάκκουλας.Παπαδόπουλος, Α. (2000) Μουσικοθεραπεία. Θεσσαλονίκη: Πήγασος.Πελεγρίνης, Θ. (2004) Λεξικό της Φιλοσοφίας. Οι Έννοιες, οι Θεωρίες, οι Σχολές, τα Ρεύματα και τα Πρόοωπα/Εξάγλωσση Ορολογία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 1164-1165.Πετρόφσκυ, A. Β. (1990) «Επικοινωνία. Παιδαγωγική Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια». Λεξικό. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, τόμος 4, 2025.Πολυχρονοπούλου, Σ. (1996) Νοητική υστέρηση. Σημειώσεις για το Μ.Π.Σ. Ειδικής Αγωγής του Π.Τ.Δ.Ε.- Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αθήνα.Πολυχρονιάδου-Πρίνου, Α. (1995) Μουσική Ψυχολογία. Εισαγωγή στη Μουσικοθεραπεία. 3ΐ έκδ. Αθήνα: Θυμάρι.Τσαπακίδου, Α. (1997) Κινητικές Δεξιότητες. Προγράμματα ανάπτυξης κινητικών δεξιοτήτων σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: University Press.Τριαντάρη-Μαρά, Σ. (2005) Ιστορία της Φιλοσοφίας. Από την Αρχαιότητα στο Μεσαίωνα. Τόμος Α'. Θεσσαλονίκη: Αντ. Σταμοόλης.Τριαντάρη-Μαρά, Σ. (2006) Βασικές αρχές της αριστοτελικής λογικής. Θεσσαλονίκη: Αντ. Σταμοόλης.Τριαντάρη, Σ. Α. (2012) Η Φιλοσοφία του Πραγματισμού στην Εκπαίδευση. Επικαι- ροποίηση του έργου του John Dewey «Δημοκρατία και Εκπαίδευση». Μτφρ. Ηλ. Νικολάίδου. Θεσσαλονίκη: Αντων. Σταμοόλης.ΥΠ.Ε.Π.Θ. (1992) Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής Ισχύουσα νομοθεσία για την αξιολόγηση μαθητών με ειδικές ανάγκες κατά τις διάφορες εξετάσεις. Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων.Φράγκος, Χρ. (1977) Ψυχοπαιδαγωγική. Αθήνα: Παπαζήσης.Χατζηγεωργίου, Γ. (1999) Κείμενα Παιδείας John Dewey. Επιμέλεια σειράς: Μ. Καΐλα, G. Berger, Ε. Θεοδωροπούλου, Αθήνα: Ατραπός.Φωτεινής, Α.Π. (199;) Η διαχρονικότητα της θεωρίας και της γνώσεως του Πλάτωνος. Θεσσαλονίκη: Ερωδιός.ΞενόγλωσσηAdorno, W. Th. (1997) Η κοινωνιολογία της μουσικής. Μτφρ. Θ. Λουπασάκης, Γ. Σαγ- κριώτης, Φ. Τερζάκης. Αθήνα: Νεφέλη.Alvin, J. (1966) Music therapy. London: J. Baker.Auroux, S. (1999) Η Φιλοσοφία της Γλώσσας. Μτφρ. Θ. Τραμπούλης. Επιστ. Επιμ.: Θ. Γ. Σακελλαριάδης. Αθήνα: Μεταίχμιο.Bandura, A. (1986) Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.Chomsky, N. (1980) «Intial states and steady states». In M. Piatelli-Palmerini (ed.), Language and learning. The debate between Jean Piaget and Noam Chomsky. Cambridge, Ma: Harvard University Press.Cole, M. & S. R. Cole (2001 ) Η ανάπτυξη των παιδιών. Γνωστική και Ψυχοκοινωνική ανάπτυξη κατά τη νηπιακή και μέση παιδική ηλικία. Τόμος, Β'. Μτφρ. Μαρία Σόλμαν. Επιμ.: Ζ. Μπαμπλεκοο. Αθήνα: Τοπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.Dewey, J. (1930) Πώς σκεπτόμεθα. Μτφρ. Γ. Σ. Κατσάμα. Αθήνα.Dewey, J. (1997) Democracy and Education. An Introduction to the Philosophy of Education. U.S.A: Simon & Schuster Inc.Dewey, J. (1980) Εμπειρία και Εκπαίδευση. Μτφρ. Λε'ναδρος Πολενάκης. Αθήνα: Γλάρος.Descartes, R. (2003) Στοχασμοί περί της Φιλοσοφίας. Μτφρ. Ε. Βανταράκης, Αθήνα: Εκκρεμές.Dougherty, J. & J.D. Moran (1983) III. «The relationship of Piagetian stages to mental retardation». Education and Training of the Mentally Retarded, 18, 260-265.Düring, I. (1994) Ο Αριστοτέλης. Παρουσίαση και Ερμηνεία της Σκέψης του. Τόμος, Α'. Μτφρ. Π. Κοτζιά-Παντελή. Αθήνα: Μορφωτικό ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης.Hoover, J.H. & M.G. Wade (1985) «Motor learning theory and mentally retarded individuals: a historical review». Adapted Physical Quarterly, 2, 228-252.Kourbetis V. & R.J. (1996) Hoffmeister «Deaf Culture in Greece». In International Conference in Education of the Deaf. Manchester.Lierbrucks, Br. (1965) Sprache und Bewusstsein, II. Frankfurt.McCormick, P., J.W. Campbell, R. Pasnak & P. Perry (1990) «Instruction on Piagetian concepts for children with mental retardation». Mental Retardation, 28, 359-366.Pease, A. (1991 ) Η γλώσσα του σώματος. Αθήνα: Έσοτττρον.Piaget, J. (1932/1965) The moral judgment of the child. New York: Free Press.Piaget, J. & B. Inhelder (1969) The psychology of the child. New York: Basic Books.Rawls, J. (2000) Ο Πολιτικός Φιλελευθερισμός. Μτφρ. Σπ. Μαρκέτος. Αθήνα: Μεταίχμιο.Sinclair De Zwart (1967) Η. Acquisition du langage et development de la pensée. Paris: Dunod.Skinner, B. F. (1957) Verbal behavior. New York: Appleton-Century-Crofts.Stern, D. (1985) «The Interpersonal World of the Infant. New York, Basic Books». Στο Κ. Sobey & J. Woodcock (1999) Psychodynamic Music Therapy: Considerations in Training.Sobey, K. & J. Woodcock (1999) «Psychodynamic Music Therapy: Considerations in Training». In Cattanach, A. (ed.) (1999) Process in the Arts Therapies. London: Jessica Kingsley Publishers. Chapter 6,132-154.Triantari, S. & P. Georgoulas (2009) «An abbreviated reconnaissance upon J. Rawls' political and education planning for social co-operation and citizenship». Ηλεκτρονική δημοσίευση στα Πρακτικά Συνεδρίου με θε'μα: Intercultural Education: Paideia, Polity and Demoi. The international Conference of the International Association of Intercultural Education (IAIE) and the Hellenic Migration Policy Institute (ΙΜΕΡΟ), unter the aegis of UNESCO (Athen, 22-26/6/2009).Vinogradov, S. & I. Yalom (1989) «What makes Group Psychotherapy work?» In Concise Guide.Wehmeyer, M.L., K. Kelchner & K. Richards (1996) «Essential characteristics of self-determined behavior of individuals with mental retardation». American Journal on Mental Retardation, 100, 632-642.Westling, D.L. (1986) Introduction to Mental Retardation. New Jersey: Prentice - Hall, Inc.