Η αξιολόγηση της ορθογραφίας κλιτικών και παραγωγικών καταλήξεων από μαθητές με δυσλεξία με τη χρήση λογισμικού

Part of : Επιστήμες Αγωγής ; No.3, 2012, pages 93-120

Issue:
Pages:
93-120
Author:
Abstract:
The study aimed to investigate the spelling performance of inflectional and derivational suffixes by 22 Greek school children (4th-8th grades). The experimental group comprised of 11 children with dyslexia and compared with a control group of 11 children of typical development. Children were asked to spell four tasks entailing inflections and derivations in words and pseudowords delivered via software devised for the purpose of the study. Main results indicated that the experimental group performed significantly lower than the control group on the total of spelling tasks. More importantly, the effects of phonological transparency and letter length of derivational suffixes affected both groups, but they were stronger for dyslexic students, while the word frequency effect was equal for both groups. These results are compatible with the experimental literature and have important implications for designing adequate assessments of orthography for children with dyslexia and learning disabilities.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
ορθογραφία, μορφολογία, δυσλεξία, αξιολόγηση, λογισμικό
Notes:
Περιέχει παράρτημα με πίνακες (σελ. 116-120)
References (1):
  1. Abrams, L. & White, K. K. (2009) Influences of word frequency, context and age on spelling. Spelling skills: Acquisition, Abilities and Reading Connection. N.Y., USA: Nova Science.Αϊδίνης, A. & Παράσχου, Δ. (2004) Φωνήματα, μορφήματα και κατάκτηση της αναγνωστικής ικανότητας στις δυο πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου. Στο: Ν. Μακρής & Δ. Δεσλή (Επιμ.), Η γνωστική ψυχολογία σήμερα: Γέφυρες για τη μελέτη της νόησης (σ. 245-252). Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. (2002) Αντίστροφο Λεξικό της Νέας Ελληνικής. Ανασύρθηκε τον Αύγουστο 2008 από http://www.greek-language.gr/ greekLang/ mod- ern greek/tools/ lexica/reverse/index, html.Bourassa, D. & Treiman, R. (2003) Spelling in children with dyslexia: Analyses from the Treiman-Bourassa Early Spelling Test. Scientific Studies of Reading, 7(4), 309-333.Bourassa, D. & Treiman, R. (2008) Morphological constancy in spelling: A comparison of children with dyslexia and typically developing children. Dyslexia: An International Journal of Research and Practice, 14,155-169.Bowers, P. N. & Kirby, J. R. (2010) Effects of morphological instruction on vocabulary acquisition. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 23, 515-537.British Psychological Society (1999) Dyslexia, Literacy and Psychological Assessment. Leicester: The BPS.Brooks, R. (1997) Special Educational Needs and Information Technology: Effective strategies for mainstream schools. Berkshire: National Foundation for Educational Research.Carlisle, J. F. & Katz, L. A. (2006) Effects of words and morpheme familiarity on reading of derived words. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 19, 669-693.Chliounaki, K. & Bryant, P. (2007) How children learn about morphological spelling rules. Child Development, 78(4), 1360-1373.Crivelli, V. (2000) Write to Read with ICT. London: BDA.Δημακόπουλος, Γ. (2005) Νεοελληνική Γραμματική. Αθήνα: Γρήγορης.Διακογιώργη, Κ. & Μαμωνά, X. (2004) Η αλληλεπίδραση φωνολογικών και μορφο- λογικών στρατηγικών στην ορθογραφική απόδοση ληκτικών μορφημάτων στα ελληνικά από μαθητές του δημοτικού σχολείου. Στο: Ν. Μακρής & Δ. Δεσλή (Επιμ.). Η γνωστική ψυχολογία σήμερα: Γέφυρες για τη μελέτη της νόησης (σ. 245-252). Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.Diamanti, V., Goulandris, Ν., Stuart, Μ. & Campbell, R. (2005) Spelling of derivational suffixes in Creek children with and without dyslexia. Poster for the 12th Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading. Toronto: Canada.Half-Baked Software Inc. and Humanities Computing and Media Centre (HCMC), University of Victoria (1997-2003). Hot Potatoes (Version 6.2.1.0). Victoria: Canada.Hammill, D. D., (1990) On defining learning disabilities: An emerging consensus. Journal of Learning Disabilities, 23, 74-84.Hatzigeorgiou, N., Mikros, G. & Carayannis, G. (2010) Word length, word frequencies and zipf's law in the Greek language. Journal of Quantitative Linguistics, 8(3), 175-185.Ινστιτούτο Επεξεργασίας Λόγου. Εθνικός Θησαυρός Ελληνικής Γλώσσας (εθεγ). Ανασύρθηκε τον Αύγουστο 2008 από http://hnc.ilsp.gr/statistics.asp.Jaffré, J-P. & Fayol, Μ. (2006) Orthography and Literacy in French. In: R. M. Joshi & P. G. Aaron (Eds.), Handbook of Orthography and Literacy (pp. 81-103). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.Κλαι'ρης, X. & Μπαμπινιώτης, Γ. (2005) Γραρματική της Νέας Ελληνικής Δομολειτουρ- γική-Επικοινωνιακή. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.Ktori, Μ., Heuven, Van J. B. W. & Pitchford, J. N., (2008) GreekLex: A lexical database of Modem Greek. Behavior Research Methods, 40(3), 773-783.Landed, K. & Thaler, V. (2006) Reading and spelling acquisition and dyslexia in German. In: R. M. Joshi & P. G. Aaron (Eds.), Handbook of Orthography and Literacy (pp. 121-134). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.Lyon, G. R., Shaywitz, S. E. & Shaywitz, B. E. (2003) A definition of dyslexia. Annals of Dyslexia, 53,1-14.Μουζάκη, A., Πρωτόπαπας, A., Σιδερίδης, Γ. & Σιμός, Π. (2007) Διερεύνηση των ψυχομετρικών χαρακτηριστικών μιας δοκιμασίας ορθογραφικής δεξιότητας μαθητών της Β', Γ', Δ' και Ε'τάξης του Δημοτικού σχολείου. Επιστήμες της Αγωγής, 7, 129-146.Nunes, Τ. & Bryant, Ρ. (2006) Improving literacy by teaching morphemes. Oxon, U.K.: Routledge.Παντελιάδου, Σ. & Σιδερίδης, Γ. (2002) Δοκιμασία Αναγνωστικής Επίδοσης. Στο: Α. Σταλίκας, Σ. Τριβίλα & Π. Ρούσση (Εκδ.), Τα ψυχομετρικά εργαλεία στην Ελλάδα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.Παρασκευόπουλος, I. Ν. & Καλαντζή-Αζίζι, Α., Γιαννίτσας, Ν. Δ. (1999) Αθηνά Τεστ. Διάγνωση Δυσκολιών Μάθησης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.Porpodas, C. D. (2006) Literacy acquisition in Greek: Research review of the role of phonological and cognitive factors. In: R. M. Joshi & P. G. Aaron (Eds.), Handbook of Orthography and Literacy (pp. 189-199). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.Protopapas, A. & Skaloumbakas, C. (2007) Traditional and computer-based screening and diagnosis of reading disabilities in Greek .Journal of Learning Disabilities, 40, 15-36.Raven, J. C. (1958) Standard Progressive Matrices (Sets A, B, C, D and E). London: Η. K. Lewis & Co. Ltd.Σακελλαριάδης, Γ. X. (1997) Στοιχεία μορφολογίας: μορφήματα και παραγωγικές καταλήξεις της νεοελληνικής. Αθήνα: Σαββάλας.Sénéchal, Μ. & Kearnan, Κ. (2007) The role of morphology in reading and spelling. Advances in Child Development and Behavior, 35, 297-325.Seymour, P. Η. K. (1999) Cognitive architecture of early reading. In: I. Lundberg, F. E. Tonnessen & I. Austad (Eds.), Dyslexia: Advances in theory and practice (pp.59-73). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.Siegel, L. S. (2008) Morphological awareness skills of English language learners and children with dyslexia. Topics in Language Disorders, 28, 15-27.Σκαλούμπακας, X. & Πρωτόπαππας, A. (2008) Αογισμικό Ανίχνευσης Μαθησιακών- Δεξιοτήτων και Αδυναμιών. ΑΑΜΔΑ. Τάξεις Β'-Δ'Δημοτικού και Ε'Δημοτικού-Β' Γυμνασίου. Περιγραφή Εργαλείου. ΥΠ.Ε.Π.Θ.Spencer, A. K., Loizidou, N. & Masterson, J., (2010) Feed forward, backward and neutral transparency measures for Grade 1 and Grade 2 Greek readers. Behavior Research Methods, 42(1), 96-108.Stuart, M. & Coltheart, M. (1988) Does reading develop in a sequence of stages? Cognition, 30,139-181.Τριανταφυλλίδης, M. (1998) Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής. Ανασύρθηκε τον Αύγουστο 2008 από http://www.greeklanguage.gr/greekLang/modern_greek/tools/ lexica/triantafy I lides/index. htm I.Τσεσμελή, Σ. (2009) Η ανάπτυξη της μορφολογι κής ενημερότητας σε παιδιά δημοτικού σχολείου. Επιστήμες Αγωγής. Πρώην «Σχολείο και Ζωή», 2, 75-87.Tsesmeli, S. Ν. & Seymour, P. Fl. Κ. (2006) Derivational morphology and spelling in dyslexia. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 19, 587-625.Ziegler J. C. & Goswami, U. (2005) Reading acquisition, developmental dyslexia and skilled reading across languages: a psycholinguistic grain size theory. Psychological Bulletin, 131(1), 3-29.Zoccolotti, P., De Luca, M., Judica, A. & Spinelli, D. (2008) Isolating global and specific factors in developmental dyslexia: A study based on the rate and amount model (RAM). Experimental Brain Research, 186, 551-560.Zoccolotti, P., De Luca, M., Di Philippo, G., Judica, A. & Martelli, M. (2009) Reading development in an orthographically regular language: effects of length, frequency, lexicality and global processing ability. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 22,1053-1079.