Ο ρόλος του σύγχρονου παιδαγωγού μέσα από τη διαθεματική προσέγγιση

Part of : Επιστήμες Αγωγής ; No.3, 2012, pages 173-191

Issue:
Pages:
173-191
Author:
Abstract:
Speaking for cross-thematic teaching in kindergarten, for structure, organization and operation of the modernized school and the designing and implementing a cross-curricular education in preschool, shows the following question: how this educational reform will succeed to function and achieve its goals and objectives, synchronized with the pedagogical and social reality in the short and long term? The answer comes from the revised educational placement of the teacher towards education, learning and development of preschool children, through the development and enhancement of his/her role, which is formed by the state and evolution of educational reality.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
διαθεματικότητα, διαθεματικό πρόγραμμα σπουδών, ενιαιοποίηση της γνώσης, ενοποιητικό πρόγραμμα σπουδών, παιδαγωγικός ρόλος, παιδαγωγός-ερευνητής, προσχολική εκπαίδευση
References (1):
  1. Benson, T.R. (2004) Integrated teaching units. Διαθέσιμο στον διαδικτυακό τόπο: http://www.pbs.Org/teachers/earlychildhood/articles/integratedunits.html#indepth.Bekkers, Β. (1997) Including the excluded by promoting early child development: four questions for parents and politicians. In OMEP & UNESCO, Educating the young child in Europe. Final report of the European seminar, 24-28 October Paris, 47-50.Bruner, J. (1997) Πράξεις Νοήρατος. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.Burchinal, Μ. R. & D. Cryer (2003) Diversity, childcare quality and developmental outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 18, 401-426.Cohen, D. Η., V. Stern & N. Balaban (1995) Παρατηρώντας και καταγράφοντας τη συρπεριφορά των παιδιών. Αθήνα: Καστανιώτης.Day, C. (2003) Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών. Οι προκλήσεις της δια βίου μάθησης (Ανθή Βακάκη, Μτφ.). Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός.Dean, J. (2001) Organizing learning in the primary school classroom. London: Routledge.Direnfeld, G. (χ.χ.) Children and divorce: the role of the early childhood educator. Διαθέσιμο στον διαδικτυακό τόπο: http://www. Yoursocialworker.com/sep-dev.htmFinn, J. D. & G. M. Pannozzo (2004) Classroom organization and student behavior in kindergarten. Journal of Educational Research, 98(2), 79-92.Coffin, S. G. (1996) Child development knowledge and early childhood teacher preparation: assessing the relationship - a special collection. Early Childhood Research Quarterly, 7 7, 117-133.Θεοφιλίδης, X. (2002) Διαθερατική προσέγγιση της διδασκαλίας. Αθήνα: Γρηγόρης.Handy, C. Η. & R. Aitken (2003) The organization of the primary school. Στο Pollard, A. & Bourne, J. (Eds.), Teaching and learning in the primary school (p.p. 239-249). London: Routledge Falmer.Hurst, V. & J. Joseph (1998) Supporting early learning. The way forward. Buckingham: Open University Press.Katz, L. (1984) More talks with teachers. Champaign, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education, (ERIC Document No. ED250099).Kitson, N. (1997) Look back and wonder. The reflective practitioner and the learning relationship. In Kitson, N. & Merry, R. (Eds.), Teaching in the Primary School (p.p. 118-138). London & New York: Routledge.Kremenitzer, J.P. & R. Miller (2003) Special role of the early childhood practitioner: a pedagogical model for all teachers at all levels. Paper published in the peer reviewed Proceedings of the Hawaii International Conference on Education, Honolulu, Hawaii, 7-10 January 2003.Κοσσυβάκη, Φ. (2003) Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο μετανεωτερικό σχολείο: προσδοκίες, προοπτικές, όρια. Στάσεις και αντιλήψεις των εκπαιδευτικών ως προς τη διδακτική τους ετοιμότητα. Αθήνα: Gutenberg.Κοοτσουβάνου, Ε. & Ομάδα Εργασίας (2003) Προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης και η διαθεματική διδακτική προσέγγιση. Αθήνα: Οδυσσέας.Kwon, Υ-Ι. (2002) Changing curriculum for early childhood education in England. Ear/γ Childhood Research & Practice, 4(2). Διαθέσιμο στον δικτυακό τόπο: http://www.ecrp.edu/v4n2/ kwon.htmlMinnot, Μ. A. (2006) Reflection and reflective teaching - A case studγ of four seasoned teachers in the Cayman Islands. (Dissertation, The University of Nottingham, UK)Morris, R.C. (2003) A guide to curricular integration. Kappa Delta Pi Record, 39 (4), 164- 167.Μπονίδης, K. (2003) Τα σύγχρονα προγράμματα διδασκαλίας και σχολικά βιβλία στην Ελλάδα: διαδικασία παραγωγής, μορφή και περιεχόμενο, "πραγματικό" πρόγραμμα, προοπτικές. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 131,25-40.Ξωχέλλης, Π. (2006) Ο εκπαιδευτικός στον σύγχρονο κόσμο. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γ. Δαρδανός.Van Horn, Μ. L. & S. L. Ramey (2004) A new measure for assessing developmental^ appropriate practices in early elementary school, A developmental^ appropriate practice template. Early Childhood Research Quarterly, 19, 569-587.ΥΠΕΠΘ (2002) Γενικό μέρος, Τόμος Ά. Αθήνα.Χρυσαφίδης, Κ. (2003) Βιωματική - επικοινωνιακή διδασκαλία. Αθήνα: Gutenberg.