Η αναπλαισίωση του λόγου της Ιστορίας στο διδακτικό λόγο : σχολιασμός μιας διδακτικής παρέμβασης σε νηπιαγωγείο
Part of : Το βήμα των κοινωνικών επιστημών ; Vol.ΙΔ, No.56, 2009, pages 299-315
Issue:
Pages:
299-315
Parallel Title:
The recontextualisation of History in pedagogic discourse : comments on an educational activity in nusrery school
Author:
Abstract:
Το άρθρο προσπαθεί να διερευνήσει τα χαρακτηριστικά του λόγου της Ιστορίας και την σημασία τους στη συγκρότηση του νοήματος. Μέσω της Συστημικής Λειτουργικής Γραμματικής, της Θεωρίας των Κειμενικών Ειδών και της κοινωνιολογικής προσέγγισης των παιδαγωγικών πρακτικών σύμφωνα με τον Bernstein, γίνεται ανάλυση λόγου μιας εκπαιδευτικής δραστηριότητας σε Νηπιαγωγείο με αντικείμενο την άλωση της Κωνσταντινούπολης και την περίοδο της τουρκοκρατίας. Στο δείγμα που αναλύεται παρατηρούνται τροποποιήσεις του αφηγηματικού λόγου στην Ιστορία τόσο στο επίπεδο του κειμενικού είδους όσο και στις βασικές συμβάσεις της ιστορικής αφήγησης. Αποτέλεσμα των τροποποιήσεων είναι η αλλοίωση του επικοινωνιακού στόχου της δραστηριότητας, η αναπαραγωγή κατεστημένων αντιλήψεων για τους ρόλους και τα χαρακτηριστικά των λαών, που δεν συνάδουν με την ιστορική επιστήμη και τους στόχους της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
αφηγηματικός λόγος, εθνική ταυτότητα, κειμενικά είδη, narrative discourse, ethnic identity, genre
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφία