Special education in Finland : a system beyond the uniformity of a globalized ideal
Part of : Επιστήμες Αγωγής ; No.3, 2010, pages 155-167
Issue:
Pages:
155-167
Author:
Abstract:
Το άρθρο αυτά εξετάζει την ειδική εκπαίδευση στη Φιλανδία ως προέκταση αλλά και αναπόσπαστο τμήμα του φιλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος. Παρέχει πληροφόρηση πάνω στη χώρα, το κοινωνικοπολιτικό και το εκπαιδευτικό σύστημά της. Παρουσιάζονται ακόμα τα ευρήματα για τα αξιοσημείωτα μαθησιακά αποτελέσματα του φιλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος στο Πρόγραμμα Αξιολόγησης PISA του ΟΟΣΑ (Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη) κατά την τελευταία δεκαετία. Βέβαια, οι επιτυχίες αυτές του φιλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι αρκετά γνωστές και έχουν αποδοθεί σε ένα πολυδύναμο σύστημα βασικής εκπαίδευσης που προωθεί την ισότητα. Αυτό που είναι ίσως λιγότερο γνωστό είναι ότι η επίδοση των αδύνατων Φιλανδών μαθητών (μεταξύ αυτών μαθητές με αναπηρίες και μετανάστες-μαθητές) είναι πολύ υψηλότερες από ό,τι στις άλλες χώρες που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα PISA. Η σχετικά υψηλότερη επίδοση των αδύνατων Φιλανδών μαθητών σε σύγκριση με τις άλλες χώρες έχει αποδοθεί στο ρόλο της ειδικής εκπαίδευσης ή ενός μέρους της φιλανδικής ειδικής εκπαίδευσης που αποκαλείται «μερικού-χρόνου» ειδική εκπαίδευση. Η "μερικού-χρόνου" ειδική εκπαίδευση είναι μια αξιοσημείωτη φιλανδική ιδιαιτερότητα. Στα πλαίσιά της προσφέρεται συστηματική εκπαιδευτική στήριξη σε ένα μεγάλο αριθμό μαθητών με ήπιες δυσικανότητες (disabilities) ή δυσκολίες (23% του σχολικού πληθυσμού κατά το έτος 2009) για περίπου 2-4 ώρες εβδομαδιαίως από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής. Αν και τα τελευταία χρόνια, τα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα δέχονται σοβαρές πιέσεις στο να μετακινηθούν προς παγκοσμιοποιημένα και ομοιόμορφα ιδεώδη, το φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα φαίνεται να ακολουθεί με επιτυχία μια διαφοροποιημένη εθνική στρατηγική. Τέλος, στο άρθρο γίνεται συζήτηση για την αξία και τη χρησιμότητα της εστίασης πάνω σε ένα γενικό και ειδικό εκπαιδευτικό σύστημα όπως της Φιλανδίας.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Φινλανδία, εκπαιδευτικά συστήματα, ειδική εκπαίδευση, "μερικού χρόνου" ειδική εκπαίδευση
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφία