Ανάλυση εγχειριδίων βιολογίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση : η περίπτωση της έννοιας της θρέψης φυτών και ζώων

Part of : Θέματα επιστημών και τεχνολογίας στην εκπαίδευση ; Vol.2, No.1-2, 2009, pages 103-125

Issue:
Pages:
103-125
Author:
Abstract:
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνηθεί ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται η έννοια "Θρέψη", τα τελευταία 28 χρόνια, στα σχολικά εγχειρίδια Βιολογίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η ανάλυση έγινε με τη χρήση προτύπου ταξινόμησης, ένα θεωρητικό πρότυπο που περιγράφεται από σύνολο χαρακτηριστικών τα οποία μπορούν να εμφανιστούν εν μέρει ή συνολικά στα σχολικά εγχειρίδια κι έχει προκύψει από ομαδοποίηση συμπερασμάτων που προέρχονται από την ανάλυση της φύσης και των χαρακτηριστικών του διδακτικού μετασχηματισμού των Φυσικών Επιστημών (Κολιόπουλος, 2006). Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 13 (δεκατρία) σχολικά εγχειρίδια Βιολογίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (με ημερομηνίες έκδοσης από το 1979 έως το 2007) και 7 (επτά) εργαστηριακούς οδηγούς, που συνοδεύουν συγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια (με ημερομηνίες έκδοσης από το 1998 έως το 2007). Από τα αποτελέσματα της μελέτης διαπιστώνεται πως η παραδοσιακή αντίληψη για το περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων, ως προς την έννοια «Θρέψη», κυριαρχεί την τελευταία 28ετία αν και στο νέο βιβλίο (έκδοσης 2007) της Α’ Γυμνασίου γίνεται μία προσπάθεια να μετατοπιστεί η δομή, το περιεχόμενο και η πρακτική σε περισσότερο καινοτομικές προσεγγίσεις.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Περιέχει πίνακες και βιβλιογραφία