Σύγχρονες τάσεις στα προγράμματα σπουδών Φυσικών Επιστημών : οι περιπτώσεις της διερεύνησης και των επισκέψεων σε χώρους επιστήμης και τεχνολογίας στο Πρόγραμμα "Materials Science"

Part of : Θέματα επιστημών και τεχνολογίας στην εκπαίδευση ; Vol.5, No.1-2, 2012, pages 153-164

Issue:
Pages:
153-164
Author:
Abstract:
Στο άρθρο αυτό επιχειρείται αρχικά μια σύντομη επισκόπηση τάσεων, που επικράτησαν τον προηγούμενο αιώνα στα Προγράμματα Σπουδών των Φυσικών Επιστημών (ΠΣ-ΦΕ), όπως της Ανακάλυψης και της Εποικοδόμησης. Στη συνέχεια, προσεγγίζεται το σύγχρονο ρεύμα του Επιστημονικού Γραμματισμού εστιάζοντας σε δύο σημαντικές πτυχές του, τα διερευνητικά περιβάλλοντα μάθησης-διδασκαλίας και την οργάνωση επισκέψεων σε χώρους Τεχνοεπιστήμης. Ως εφαρμογή των δύο αυτών πτυχών περιγράφονται όψεις και αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού Προγράμματος “Materials Science”, ενώ συζητείται η δυνατότητα εφαρμογής τέτοιων καινοτομιών στη χώρα μας.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
προγράμματα σπουδών, φυσικές επιστήμες, διερεύνηση, επισκέψεις εκτός σχολείου, ανάπτυξη κινήτρων
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφία, Το άρθρο περιέχεται στο ειδικό αφιέρωμα: "Αλληλεπιδράσεις εκπαιδευτικής έρευνας και πράξης στις Φυσικές Επιστήμες"
References (1):
  1. Anderson, P. D., Lucas, K., & Ginns, I. (2003). Theoretical perspectives on learning in an informal setting. Journalof Research in Science Teaching, 40(2), 177-199.Aronson, Ε. (2009). The jigsaw classroom. Retrieved November 10 2011, from http://www.jigsaw.org/steps.htm.Astin, C., Fischer, N., & Taylor, B. (2002). Finding physics in the real world: how to teach physics effectively withvisits. Physics Education, 37(1), 18-24.Bennet, J., Hogarth, S., Lubben, F., Campbell, B., & Robinson, A. (2010). Talking Science: The research evidenceon the use of small group discussions in science teaching. International Journal of Science Education, 32(1), 69-95.Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating Project –Based Learning: Sustaining the Doing, Supporting the Learning. Educational Psychologist, 26(314), 369-388.Boudreaux, A., Shaffer, P., Heron, P., & McDermott, L. (2008). Student understanding of control of variables:Deciding whether or not a variable influences the behavior of a system. American Journal of Physics, 76(2), 163-170.Bybee, R. W. (2006). Scientific inquiry and science teaching. In L.B. Flick & N. G. Lederman (eds.), Scientificinquiry and nature of science (pp. 1-12). The Netherlands: Springer.Čáp, Ι. (2007). Non-formal science teaching and learning. In R. Pinto & D. Couso (eds.), Contributions from ScienceEducation Research (pp. 263-273). The Netherlands: Springer.Chamberlain, K., & Crane, C., (2009). Reading, writing & inquiry in the science classroom. California: Corwin Press.Chinn, A. C., & Samarapungavan, A. (2008). Learning to use scientific models: Multiple dimensions of conceptualchange. In R. A. Duschl & R. E. Grandy (eds.), Teaching Scientific Inquiry (pp. 191-225). The Netherlands: SensePublishers.Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and self-determination ofbehavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2004). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: The University of RochesterPress.Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (1998). Οικο-δομώντας τις έννοιες των φυσικώνεπιστημών. Αθήνα: Τυπωθήτω.Dolan, E., & Grady, J. (2010). Recognizing students‟ scientific reasoning: a tool for categorizing complexity ofreasoning during teaching by inquiry. Journal of Science Teacher Education, 21, 31-55.Duschl, R., & Grandy, R. (2008). Reconsidering the character and role of inquiry in school science: Framing thedebates. In R. Duschl & R. Grandy (eds.), Teaching scientific inquiry: Recommendations for research andimplementation (pp. 1-37). The Netherlands, Rotterdam: Sense Publishers.Georhgiades, P. (2000). Beyond conceptual change learning in science education: focusing on transfer, durabilityand metacognition. Educational Research, 42(2), 119-139.Harrison, A. G. (2001). How do teachers and textbook writers model scientific ideas for students. Research inScience Education, 31, 401-435.Hodson, D., & Prophet, R. B. (1986). Why the science curriculum changes: Evolution or social control?. In J.Brown, A. Cooper, T. Horton, F. Toates & D. Zeldin (eds.), Science in Schools (pp. 163-180). Philadelphia: OpenUniversity Press.Kariotogloy, P., Koumaras, P., & Psillos, D. (1993). A constructivist approach for teaching fluid phenomena.Physics Education, 28, 164-169.Koliopoulos, D., & Ravanis, K. (2001). Didactic implications resulting from students‟ ideas about energy: anapproach to mechanical, thermal and electrical phenomena. Themes in Education, 2(2-3), 161-173Krajcik, J. (2001). Supporting science learning in content: project-based learning. In R. Tinker & J. Krajck (eds.),Portable technologies: science learning in context (pp. 7-28). New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers.Krapp, A. (2002). An educational-psychological theory of interest and its relation to SDT. In E. L. Deci & R. M.Ryan (eds.), Handbook of Self-determination Research (pp. 2004). Rochester, NY: The University of RochesterPress.Lavonen, J., Laherto, A., Loukomies, A., Juuti, K., Kim, M., & Meisalo, V. (2010). Enhancing scientific literacythrough the industry site visit. In S. Rodrigues (ed.), Multiple Literacy and Science Education: ICTs in Formal andInformal Learning Environments (pp. 225-239). USA: IGI Global.Lefkos, I., Psillos, D., & Hatzikraniotis, E. (2005). Integrating ICT tools in a laboratory teaching sequence ofthermal phenomena. In Z. C. Zacharia & C. P. Constantinou (eds.), Proceedings of 7th International Conference onComputer Based Learning in Science (CBLIS) (pp. 450-460). Retrieved 27 November 2011, fromhttp://cblis.utc.sk.Lee, O., Buxton, C., Lewis, S., & LeRoy, K. (2006). Science inquiry and students diversity: enhanced abilities andcontinuing difficulties after an instructional intervention. Journal of Research in Science Teaching, 43(7), 607-636.Loukomies, A., Pnevmatikos, D., Lavonen, J., Spyrtou, A., Byman, R., Kariotoglou, P. & Juuti, K., (2013).Promoting students‟ interest and motivation towards science learning: The role of personal needs andmotivation orientations. Research in Science Education, (to be published).Mikropoulos, T. A., Chalkidis, A., Katsikis, A., & Emvalotis, A. (1998). Students‟ attitudes towards educationalvirtual environments. Education and Information Technologies, 3, 137-148.Millar, R. (1989). Constructive criticisms. International Journal of Science Education, 11, 83-94.Millar, R., & Osborn, J. (1998). Science beyond 2000. London: King‟s College, School of Education.Millar, R., Le Maréschal, J., & Tiberghien, A. (1999). „Mapping‟ the domain varieties of practical work. In J. Leach& A. C. Paulsen (eds.), Practical Work in Science Education (pp. 33-51). Denmark: Roskilde University Press.Millar, R. (2006). Twenty first century science: insights from the design and implementation of a scientific literacyapproach in school science. International Journal of Science Education, 28(13), 1499-1521.National Research Council. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A guide for teaching andlearning. Washington DC: National Academy Press.Osborne, R. (1983). Towards modifying children‟s ideas about current. Research in Science and TechnologicalEducation, 1, 73-82.Unesco 2000+. Retrieved 27 November 2011, fromhttp://www.unesco.org/education/educprog/ste/projects/2000/index_2000.htm.Piaget, J. (1971). The theory of stages in cognitive development. In D. R. Green, M. P. Ford & G. B. Flamer (eds.),Measurement and Piaget (pp. 1-11). New York: McGraw-Hill.Project 2061 (2011). Retrieved 27 November 2011, from http://www.project2061.org.Solomon, J. (1982). How children learn about energy or does the first law coma first?. School Science Review,March, 415-422.Science Education NOW (2007). Retrieved 27 November 2011, from http://ec.europa.eu/research/sciencesociety/document_library/pdf_06/report-rocard-on-science-education_en.pdf.Spyrtou, A., Zoupidis, A., & Kariotoglou, P. (2008). The design and development of an ICT- Enhanced Moduleconcerning density as a property of materials applied in floating-sinking phenomena. Ιn C. P. Constantinou &N. Papadouris (eds.), GIREP International Conference, Physics Curriculum Design, Development and Validation (pp.391-407). Retrieved 27 November 2011, from http://lsg.ucy.ac.cy/girep2008/papers/THE%20DESIGN%20AND%20DEVELOPMENT%20OF%20AN%20ICT-ENHANCED.pdf.Waight, N., & Abd-El-Khalick, F. (2007). The impact of technology on the enactment of „„inquiry‟‟ in a technologyenthusiast‟s sixth grade science classroom. Journal of Research in Science Teaching, 44(1), 154-182.Zakaria, E., & Iksran, Z. (2007). Promoting cooperative learning in science and mathematics education: amalaysian perspective. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3(1), 35-39.Zoupidis, Α., Pnevmatikos, D., Spyrtou, A., & Kariotoglou, P. (2010). The gradual approach of the nature and roleof models as means to enhance 5th grade students' epistemological awareness. In G. Cakmakci & M.F. Tasar(eds.), Contemporary science education research: learning and assessment (pp. 415-423). Ankara, Turkey: PegemAkademi.Zoupidis, A., Pnevmatikos, D., Spyrtou, A., & Kariotoglou, P. (2011). Causal relational reasoning of 5th gradersusing density in explaining floating-sinking phenomena. In C. Bruguière, A. Tiberghien & P. Clément (eds.),E-book Proceedings of the ESERA 2011 Conference, Science learning and citizenship (pp. 104-109). Lyon, France:Université de Lyon. Retrieved 27 November 2011, from http://lsg.ucy.ac.cy/esera/e_book/base/index.html.Ζουπίδης, Α., Σπύρτου, Α., Μαλανδράκης, Γ., & Καριώτογλου, Π. (2011). Μια Διδακτική Μαθησιακή Σειρά γιατην εισαγωγή στοιχείων της διερευνητικής μεθόδου καθώς και της πυκνότητας ως ιδιότητας των υλικών, σταφαινόμενα πλεύσης και βύθισης: η διαδικασία βελτίωσης της σειράς. Στο Γ. Παπαγεωργίου & Γ.Κουντουριώτης (επιμ.), Πρακτικά 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και ΝέωνΤεχνολογιών στην Εκπαίδευση – Αλληλεπιδράσεις Εκπαιδευτικής Έρευνας και Πράξης στις Φυσικές Επιστήμες (σ. 151–158). Ανακτήθηκε στις 8 Αυγούστου 2011, από http://www.7sefepet.gr.Καριώτογλου, Π. Π., Κορομπίλης, Κ., & Κουμαράς, Π. (1997). Εξακολουθούν να είναι επίκαιρες οιανακαλυπτικές μέθοδοι διδασκαλίας; Σύγχρονη Εκπαίδευση, 92, 52-61.Καριώτογλου, Π., & Τσελφές, Β., (2000). Αναλυτικά Προγράμματα Φυσικών Επιστημών: Επιστημολογική,Διδακτική και Θεσμική Προσέγγιση. Στο Δ. Κολιόπουλος (επιμ.), Επιθεώρησης Φυσικής, Αφιέρωμα στη Διδακτικήτων Φυσικών Επιστημών (σ. 19-28) Αθήνα: ΕΕΦ.Καριώτογλου, Π., (2004). Εκπαίδευση σε Επιστημονικά και Τεχνολογικά Μουσεία: Οργάνωση Προγραμμάτων.Θέματα στην Εκπαίδευση, 4(2-3), 169-182.Καριώτογλου, Π. (2006). Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου Φυσικών Επιστημών. Θεσσαλονίκη: Γράφημα.Κολιόπουλος, Δ. (2005). Η διδακτική προσέγγιση του Μουσείου Φυσικών Επιστημών, Αθήνα: Μεταίχμιο.Κολιούλης, Δ., & Τσαπαρλής, Γ. (2005). Χημεία B‟ γυμνασίου, με έμφαση στη μακροσκοπική- εποικοδομητικήπροσέγγιση και στη νοηματική εισαγωγή των εννοιών του μορίου και του ατόμου – Διδακτικό βιβλίο καιπροκαταρκτική αξιολόγησή του από εκπαιδευτικούς. Στο Α. Κατσίκης, Κ. Κώτσης, Α. Μικρόπουλος & Γ.Τσαπαρλής (επιμ.), Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου (σ. 680-689). Ανακτήθηκε στις20/11/2011, από http://www.kodipheet.gr/fifth_conf/pdf_synedriou/teyxos_B/3_didakt_didask_xhm/4_XHM-4telikiF.pdf.Σπύρτου, Α., Ζουπίδης, Α., & Καριώτογλου, Π. (2011). Μελέτη της εφαρμοσιμότητας μιας διερευνητικήςδιδακτικής παρέμβασης για την οργάνωση επισκέψεων σε χώρους Τεχνοεπιστήμης. Στο Γ.Παπαγεωργίου & Γ.Κουντουριώτης (επιμ.), Πρακτικά 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και ΝέωνΤεχνολογιών στην Εκπαίδευση – Αλληλεπιδράσεις Εκπαιδευτικής Έρευνας και Πράξης στις Φυσικές Επιστήμες (σ. 525-532). Ανακτήθηκε στις 8/8/2011, από http://www.7sefepet.gr.Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Νέο Σχολείο. Ανακτήθηκε στις 5 Οκτωβρίου 2011,από http://www.minedu.gov.gr/apo-to-simera-sto-neo-sxoleio-me-prota-ton-mathiti.html.Φακάζη, Ε. (2010). Οργάνωση μαθητικών επισκέψεων σε χώρους επιστήμης και τεχνολογίας, με στόχο την ανάπτυξη τουενδιαφέροντος και των κινήτρων: στοιχεία αξιολόγησης μιας επίσκεψης στον ΟΤΕ. Αδημοσίευτη μεταπτυχιακήεργασία. Φλώρινα: ΠΤΝ, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.Χαλκιά, Κ. (2010). Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες. Αθήνα: Πατάκης.