Η επίδραση της επιμόρφωσης στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών για τους εκπαιδευτικούς

Part of : Θέματα επιστημών και τεχνολογίας στην εκπαίδευση ; Vol.6, No.1-2, 2013, pages 67-84

Issue:
Pages:
67-84
Author:
Abstract:
Η παρούσα έρευνα εξέτασε την επίδραση που είχε, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, η επιμόρφωση Α΄ και Β΄ επιπέδου στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), στη βελτίωση συγκεκριμένων γνώσεων και δεξιοτήτων τους, στις στάσεις τους απέναντι στις ΤΠΕ καθώς επίσης στη χρήση αυτών για προσωπικούς και διδακτικούς σκοπούς. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με χρήση ερωτηματολογίου από 272 εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί, γενικά, αξιολόγησαν θετικά την επίδραση της επιμόρφωσης ως προς τους προαναφερθέντες άξονες. Οι γνώσεις και δεξιότητες βελτιώθηκαν αλλά σε θέματα που αφορούν στις περιφερειακές μονάδες του υπολογιστή, στα βασικά προβλήματα λειτουργίας του και σε ζητήματα προστασίας του η βελτίωση ήταν μικρή. Οι στάσεις των εκπαιδευτικών ήταν θετικές έναντι της αντιλαμβανόμενης χρησιμότητας των ΤΠΕ και λιγότερο θετικές έναντι της αντιλαμβανόμενης ευκολίας χρήσης τους. Η χρήση των ΤΠΕ αυξήθηκε μετά την ολοκλήρωση της επιμόρφωσης, αλλά αυτή ήταν περιορισμένη σε συγκεκριμένα προγράμματα. Τα αποτελέσματα αυτά μπορεί να έχουν εφαρμογή στο σχεδιασμό μελλοντικών προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που προτίθενται να εντάξουν τις ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Περιέχει πίνακες και βιβλιογραφία
References (1):
  1. Abuhmaid, A. (2011). ICT training courses for teacher professional development in Jordan. Turkish Online Journalof Educational Technology, 10(4), 195-210.Ajzen, I. (2006). Constructing a TPB Questionnaire: Conceptual and Methodological Considerations. Retrieved 18October 2012, from http://www-unix.oit.umass.edu/~aizen/pdf/tpb.measurement.pdf.Akşan, E., & Erylmaz, S. (2011). Why don’t mathematics teachers use instructional technology and materials intheir courses?. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2471-2475.Arnab, S., Petridis, P., Dunwell, I., & de Freitas, S. (2011). Tactile interaction in an ancient world on a webbrowser. International Journal of Computer Information Systems and Industrial Management Applications, 3, 687-695.Becker, K. (2007). Digital game-based learning once removed: Teaching teachers. British Journal of EducationalTechnology, 38(3), 478-488.Bullock, D. (2004). Moving from theory to practice: an examination of the factors that preservice teachersencounter as they attempt to gain experience teaching with technology during field placement experiences.Journal of Technology and Teacher Education, 12(2), 211–237.Cox, M. J., & Abbott, C. (eds.) (2004). ICT and Attainment – A review of the Research Literature. Coventry:Becta/London: DfES.Cox, M. J., & Webb, M. E. (eds.) (2004). ICT and Pedagogy – A review of the Research Literature. Coventry:Becta/London: DfES.Cuban, L., Kirkpatrick, H., & Peck, C. (2001). High access and low use of technologies in high school classrooms:Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38(4), 813-834.Darling-Hammond, L., & Richardson, N. (2009). Teacher learning: What matters? Educational Leadership, 66(5),46–53.Darling-Hammond, L., Wei, R. C., Andree, A., Richardson N., & Orphanos, S. (2009). Professional learning in thelearning profession: A status report on teacher development in the United States and abroad. Dallas, TX: National StaffDevelopment Council.Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology.MIS Quarterly, 13(3), 319–340.DeCoursey, C.A. (2012). Trialing cartoons: Teachers’ attitudes towards animation as an ELT instructional tool.Computers & Education, 59(2), 436-448.Donat, E., Brandtweiner, R., & Kerschbaum, J. (2009). Attitudes and the digital divide: Attitude measurement asinstrument to predict internet usage. Informing Science: International Journal of an Emerging Transdiscipline, 12,37–56.Duncan-Howell, J. (2010). Teachers making connections: Online communities as a source of professionallearning. British Journal of Educational Technology, 41(2), 324-340.Elmore, R. (2000). Building a new structure for school leadership. Washington, DC: The Albert Shanker Institute.Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press (4th edition).Galanouli, D., Murphy, C., & Gardner, J. (2004). Teachers’ perceptions of the effectiveness of ICT-competencetraining. Computers & Education, 43(2), 63–79.Guillen-Nieto, V., & Aleson-Carbonell, M. (2012). Serious Games and learning effectiveness: The case of It’s aDeal! Computers & Education, 58(1), 435-448.Guskey, T. (2002). Professional Development and Teacher Change. Teachers and Teaching, 8(3), 381-391.Hargreaves, A., & Fullan, M.G. (1992). Understanding teacher development. London: Cassell.Haydn, Τ., & Barton, R. (2007). “First do no harm”: Factors influencing teachers’ ability and willingness to useICT in their subject teaching. Computers & Education, 51(1), 439–447.House, G. (2000). Recreating a school system: Lessons learned in Memphis about whole-school reform. EducationWeek, 19(30), 38-41.Hu, Z., & IMcGrath, I. (2011). Innovation in higher education in China: are teachers ready to integrate ICT inEnglish language teaching? Technology, Pedagogy and Education, 20(1), 41-59.Jimoyiannis, A., & Komis, V. (2007). Examining teachers’ beliefs about ICT in education implications of a teacherpreparation programme. Teacher Development: An International journal of teachers’ professional development, 11(2),149-173.Jones, A. (2004). A review of the research literature on barriers to the uptake of ICT by teachers. Coventry: BECTA.Karagiorgi, Y., & Charalambous, K. (2006). ICT in‐service training and school practices: in search for the impact.Journal of Education for Teaching: International research and pedagogy, 32(4), 395-411.Ketelhut, D., & Schifter, C. (2011). Teachers and game-based learning: Improving understanding of how toincrease efficacy of adoption. Computers & Education, 56(2), 539–546.Kriek J., & Stols, G. (2010). Teachers' beliefs and their intention to use interactive simulations in their classrooms.South African Journal of Education, 30(3), 439-456.Lateh, H., & Muniandy, V. (2010). ICT implementation among Malaysian schools: GIS, obstacles andopportunities. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2846-2850.Levin, T., & Wadmany, R. (2005). Changes in educational beliefs and classroom practices of teachers and studentsin rich technology-based classrooms. Technology, Pedagogy and Education, 14(3), 281-308.Nir, A., & Bogler, R. (2008). The antecedents of teacher satisfaction with professional development programs.Teaching and Teacher Education, 24(2), 377–386.Pelgrum, W., & Plomp, T. (1991). The use of computers in education Worldwide. Pergamon Press.Plomp, T., Anderson, R., Law, N., & Quale, A. (2009). Cross-national Information and Communication Technology:policies and practices in education. U.S.A.: Information Age Publishing.Preston, C., Cox, M., & Cox, K. (2000). Teachers as Innovators: An Evaluation of the Motivation of Teachers to useInformation and Communications Technologies. London: Miranda Net.Reinen, J. I., & Plomp, T. (1993). Staff development as a condition for computer integration. Studies in EducationalEvaluation, 19(2), 149-166.Rhodes, V., & Cox, M. (1990). Time for Learning. London: King’s College Centre for Educational Research.Rienties, B., Brouwer, N., & Lygo-Baker, S. (2013). The effects of online professional development on highereducation teachers' beliefs and intentions towards learning facilitation and technology. Teaching and TeacherEducation, 29, 122-131.Sam, H. K., Othman, A. E. A., & Nordin, Z. S. (2005). Computer self-efficacy, computer anxiety, and attitudestoward the Internet: A study among undergraduates in Unimas, Educational Technology & Society, 8(4), 205-219.Sang, G., Valcke, M., van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration:Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112.Santos, A., & Pedro, N. (2012). The relationship between teachers’ training, personal sense of efficacy and ICTintegration: Analysing its strength and stability. In L. Morris & C. Tsolakidis (eds.), Proceedings of the 12thInternational Conference on Information Communication Technologies in Education “Readings in Technology inEducation” (pp. 343-354), Rhodes, Greece, July 5-7. Retrieved April 26 2013, fromhttp://www.icicte.org/Proceedings2012/Papers/08-5-Santos.pdf.Schibeci, R., MacCallum, J., Cumming‐Potvin, W., Durrant, C., Kissane, B., & Miller, E.J. (2008). Teachers’journeys towards critical use of ICT. Learning, Media and Technology, 33(4), 313-327.Schrum, L., Shelley, G., & Miller, R. (2008). Understanding tech-savvy teachers: Identifying their characteristics,motivation, and challenges. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 4(1), 1–20.Sfard, A. (1998). On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher,27(2), 4-13.Smith, C., & Gilespie, M. (2007). Research on professional development and teacher change: Implications foradult basic education. Review of Adult Learning and Literacy, 7, 205-244.Smith, S. (2002). Teacher mentoring and collaboration. Journal of Special Education Technology, 17(1), 47-48.Teo, T. (2008). Pre-service teachers’ attitudes towards computer use: A Singapore survey. Australasian Journal ofEducational Technology, 24(4), 413-424.Teo, T. (2011). Factors influencing teachers’ intention to use technology: Model development and test. Computers& Education, 57(4), 2432-2440.Van Rosmalen, P., & Westera, W. (2012). Introducing serious games with Wikis: empowering the teacher withsimple technologies. Interactive Learning Environments, 1-14.Voogt D., & Voogt, J. (2010). ICT use in the teaching of mathematics: Implications for professional developmentof pre-service teachers in Ghana. Education and Information Technologies, 16(4), 423-439.Vrasidas, C. (2010). Why don’t teachers adopt technology? eLearn Magazine. Retrieved October 2 2012, fromhttp://elearnmag.acm.org/featured.cfm?aid=1785590.Williams, D., Coles, L., Wilson, K., Richardson, A., & Tuson, J. (2000). Teachers and ICT: current use and futureneeds. British Journal of Educational Technology, 31(4), 307-320.Γκλαβάς, Σ., Μπαμπά, Μ., Παπασακελλαρίου, Α., Βεντούρης, Α., & Σκαλτσάς, Η. (2010). Απολογισμός τωνέργων επιμόρφωσης-πιστοποίησης εκπαιδευτικών σε βασικές δεξιότητες των ΤΠΕ στην εκπαίδευση.Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 16, 226-240.Ζέττα, Β., Παπακωνσταντίνου, Σ., & Αποστολίδης, Γ. (2009). Αξιολογώντας την επιμόρφωση Β΄ επιπέδου για τηναξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία στους φιλολόγους Σερρών, Δράμας και Καβάλας. Στο Π.Πολίτης (επιμ.), Πρακτικά 1ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου “Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία” (σ.307-313), Βόλος, Οκτώβριος 2009. Ανακτήθηκε στις 2 Νοεμβρίου 2012, απόhttp://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1451.pdf.Καράκιζα Τ., & Κωσταλίας, Κ. (2009). Αξιολόγηση της επιμορφωτικής διαδικασίας των εκπαιδευτικών ΠΕ19-20στο πλαίσιο του Υποέργου-1 «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πληροφορικής» της Πράξης «ΔράσειςΕπιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πληροφορικής» του ΕΠ ΚτΠ στη Δωδεκάνησο. Στο 3η Πανελλήνια ΔιημερίδαΚαθηγητών Πληροφορικής “Η πληροφορική στην εκπαίδευση: καινοτομία & δημιουργικότητα” (σ. 1-7),Αλεξανδρούπολη, 3-4 Απριλίου 2009. Ανακτήθηκε στις 21 Απριλίου 2013, απόhttp://pdkap.sch.gr/alexandroupolh/ergasies/pdkap15.pdf.Κοτζαμπασάκη, Ε., & Ιωαννίδης, Χ. (2004). Επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε ΤΠΕ: Κίνητρα, στάσεις και δυσκολίεςστην εκπαίδευση. Στο Μ. Γρηγοριάδου, Α. Ράπτης, Σ. Βοσνιάδου, Χ. Κυνηγός (επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 4ουΣυνεδρίου ΕΤΠΕ (σ. 307-316), Αθήνα, Σεπτέμβριος 2004. Ανακτήθηκε στις 8 Νοεμβρίου 2012, απόhttp://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe28.pdf.Μαλέτσκος, Α., Πενέκελης, Κ., Ζίκος, Ζ., Μπλιούμη, Ε., & Ραρρά, Ε. (2009). Αντιλήψεις και προτάσεις τωνΔασκάλων και των Νηπιαγωγών που ολοκλήρωσαν το Β΄ κύκλο επιμόρφωσης στις Νέες Τεχνολογίες. Στο Π.Πολίτης (επιμ.), Πρακτικά 1ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου “Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία” (σ.202-208), Βόλος, Απρίλιος 2009. Ανακτήθηκε στις 24 Οκτωβρίου 2012, απόhttp://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1447.pdf.Μπέλλου, Ι., Λαδιάς, A., & Μικρόπουλος, T. A. (2010). Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πληροφορικής:Χαρακτηριστικά και προτιμήσεις. Πρακτικά 5ου Συνεδρίου Διδακτικής της Πληροφορικής, Αθήνα, Απρίλιος 2010.Ανακτήθηκε στις 12 Απριλίου 2013, από http://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1532.pdf.Παπαδάκης, Σ., & Χατζηπέρης, Ν. (2005). Βασικές Δεξιότητες στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας.Αθήνα: ΥΠ.ΕΘ.Π. – ΠΙ.Παπανικολάου, Γ., & Τζιμογιάννης, Α. (2005). Το έργο “Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην αξιοποίηση τωντεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην εκπαίδευση”: μια αποτίμηση της υλοποίησής τουστο νομό Ιωαννίνων. Στο Α. Γιαλαμά, Ν. Τζιμόπουλος, Α. Χλωρίδου (επιμ.), Πρακτικά 3ου Συνεδρίου στη Σύρο –“ΤΠΕ στην Εκπαίδευση” (σ.395-404). Σύρος, Μάιος 2005. Ανακτήθηκε στις 8 Νοεμβρίου 2012, απόhttp://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe942.pdf.Ταστσίδης, Π., Αντωνίου, Π., & Μπεμπέτσος, Ε. (2011). Η επίδραση του άγχους των εκπαιδευτικώνΠρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έναντι των Νέων Τεχνολογιών στην ενσωμάτωση τεχνολογίας κατά τηνεκπαιδευτική διαδικασία. Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου "Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία" (σ.837-846), Πάτρα, Απρίλιος 2011. Ανακτήθηκε στις 22 Οκτωβρίου 2012, απόhttp://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1759.pdf.Τραψιώτη, Α. (2010). Ένας χρόνος μετά την επιμόρφωση: Οι εκπαιδευτικοί πληροφορικής αξιοποιούν νέεςγνώσεις και δεξιότητες μέσα στην τάξη, Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου Ημαθίας "Ψηφιακές και Διαδικτυακέςεφαρμογές στην εκπαίδευση" (σ. 979-991), Ημαθία, 23-25 Απριλίου 2010. Ανακτήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 2012,από http://www.ekped.gr/praktika10/plir/088.pdf.Τσαλικίδου, Μ., & Σπανός, Π. (2005). Απόπειρες για την ένταξη των ΤΠΕ στην ΠΕ: Επιμορφωτικές δράσεις στανησιά των Κυκλάδων. Στο Α. Γιαλαμά, Ν. Τζιμόπουλος, Α. Χλωρίδου (επιμ.), Πρακτικά 3ου Συνεδρίου στη Σύρο –“ΤΠΕ στην Εκπαίδευση” (σ. 642-647). Σύρος, Μάιος 2005. Ανακτήθηκε στις 12 Νοεμβρίου 2012, απόhttp://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe865.pdf.