Προσέγγιση της Τέχνης με τη βοήθεια διαδραστικού πίνακα στο Νηπιαγωγείο

Part of : Θέματα επιστημών και τεχνολογίας στην εκπαίδευση ; Vol.6, No.1-2, 2013, pages 95-109

Issue:
Pages:
95-109
Author:
Abstract:
Η εισαγωγή του διαδραστικού πίνακα στην Ελληνική σχολική πραγματικότητα είναι πρόσφατη και οι προτάσεις που αναφέρονται στον τρόπο χρήσης του για την υλοποίηση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων είναι περιορισμένες. Η παρούσα πρόταση έχει ως στόχο την παρουσίαση της αξιοποίησης των δυνατοτήτων του διαδραστικού πίνακα για την προσέγγιση της Τέχνης σε τάξη Νηπιαγωγείου. Με στόχο την αισθητική καλλιέργεια των μαθητών/τριών, έγινε προσέγγιση του έργου τριών γνωστών ευρωπαίων ζωγράφων με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του διαδραστικού πίνακα, σε ένα μαθητοκεντρικό - εποικοδομητικό περιβάλλον μάθησης. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιήθηκε ο διαδραστικός πίνακας (α) ως εποπτικό μέσο (β) ως μέσο διάδρασης σε διαδικτυακές εφαρμογές και λογισμικά κλειστού τύπου (γ) ως μέσο δημιουργίας εικαστικού έργου και (δ) ως μέσο αξιολόγησης των υλοποιημένων εικαστικών δραστηριοτήτων. Η παρουσίαση τόσο των δραστηριοτήτων που υλοποιήθηκαν, όσο και η αξιολόγηση που ακολουθεί, αποσκοπεί στην κάλυψη του κενού που υπάρχει στη χώρα μας σε επίπεδο πρακτικής εφαρμογής του διαδραστικού πίνακα για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
διαδραστικός πίνακας, νηπιαγωγείο, προσέγγιση τέχνης
Notes:
Περιέχει σχήματα και βιβλιογραφία
References (1):
  1. Ally, M. (2004). Foundations of educational theory for online learning. In T. Anderson & F. Elloumi (eds.), Theoryand Practice of Online Learning. Athabasca, Athabasca University.Beeland, W.D. J. (2002). Student engagement, visual learning and technology: can interactive whiteboards help?Retrieved April 23, 2013, from http://chiron.valdosta.edu/are/Artmanscrpt/vol1no1/beeland_am.pdf.Bell, M. (2002). Teachers’ perceptions regarding the use of the interactive electronic whiteboard in instruction. RetrievedApril 22, 2013, fromhttp://downloads01.smarttech.com/media/sitecore/en/pdf/research_library/higher_education/teachers_perceptions_regarding_the_use_of_the_interactive_electronic_whiteboard_in_instruction.pdfBodner, G. (1986). Constructivism: A theory of knowledge. Journal of Chemistry Education, 63, 873–878.Chapman, L. (1993). Διδακτική της Τέχνης, Αθήνα: Νεφέλη.Davies, T., & Worrall, P. (2003). Media literacy and perceptions of schools. In K. Hamalainen (ed.), LifelongLearning in Europe, Cultural Learning for Creativity (p. 58-63), v8, (2).Dhindsa, H. S., & Emran, S. H., (2006). Use of interactive whiteboard in constructivist teaching for higher studentachievement. Retrieved April 23, 2013 from http://www.teachade.com/resources/support/5035b2500c1cb.pdfDyson, A. H. (1990). Symbol makers, symbol weavers: How children link play, pictures and print. YoungChildren, 45(2), 50–57.Eisner, E. W. (1991). What the arts taught me about education. Art Education, 44, 10–19.Fragaki, Μ. (2010). ICT integration in education: A right to democracy by way of emancipator education. In M.Kalogiannakis, D. Stavrou & P. Michaelidis (eds.), Proceedings of the 7th International Conference on Hands-on Science (pp.145–152). Rethymno-Crete. Retrieved March 23, 2013, from http://www.clab.edc.uoc.gr/hsci2010/Pdfs/145.pdfGerard, F., & Widener, J. (1999). A SMARTer way to teach foreign language: The SMART board interactive whiteboardas a language learning tool. Retrieved April 23, 2013, fromhttp://downloads01.smarttech.com/media/research/international_research/usa/sbforeignlanguageclass.pdfGillen, J., Staarman, J., Littleton, K., Mercer, N., & Twiner, A. (2006). A ―Learning Revolution‖? Investigatingpedagogic practices around interactive whiteboards in British primary classrooms. Paper presented at theAmerican Educational Research Association Conference 2006, 7-11 April 2006, San Francisco, USA.Glover, D., Miller, D.J., Averis, D., & Door, V. (2007). The evolution of an effective pedagogy for teachers usingthe interactive whiteboard in mathematics and modern languages: an empirical analysis from the secondarysector. Learning, Media and Technology, 32(1), 5–20.Harris, V. (2000). A unique pedagogical project contextualised within a children’s art exhibition. ContemporaryIssues in Early Childhood, 1(2), 185–199Higgins, S., Clark. J., Falzon. C., Hall, I., Hardman, F., Miller, J., Moseley, D., Smith, F., & Wall, K. (2005).Embedding ICT in the Literacy and Numeracy Strategies: Final Report. April 2005 Newcastle Upon Tyne:Newcastle University.Korn-Bursztyn, C. (2002). Scenes from a Studio: Working with the Arts in an Early Childhood Classroom. EarlyChildhood Education Journal, 30(1), 39-46.Kuzminsky, T. V. (2008). Interactive whiteboard technology within the kindergarten visual art classroom. UnpublishedMaster Thesis. College of Art and Design, Georgia State University. Retrieved February 20, 2010, fromhttp://digitalarchive.gsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1020&context=art_design_thesesLunenfeld, P. (2000). Snap to Grid: a User’s Guide to Digital Arts, Media, and Cultures. Cambridge, MA: MIT Press.Miller, D., & Glover, D. (2002). The interactive whiteboard as a force for pedagogic change: The experience of fiveelementary schools in an English education authority. Information Technology in Childhood Education Annual,2002(1), 5-19. Norfolk, Vermont: AACE.Smith, H., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon? A criticalreview of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21, 91-101.Starkmann, N. (2006). The wonders of interactive whiteboards. T.H.E. Journal, 33(10), 36-38.Vecchi, V., & Guidici, C. (2004). Children, art, artists: The expressive languages of children, the artistic language ofAlberto Burri. Reggio Emilia: Reggio Children.Wood, C. (2001). Interactive whiteboards—a luxury too far?. Teaching ICT, 2, 52–62.Αναστασιάδης Π., Μικρόπουλος Α., Μπέλλου, Ι., Παπαχρήστος N., Παπαναστασίου, Γ., Σιμωτάς, Κ., Σοφός, Λ.,Τριανταφυλλίδης, Α., Φιλιππούσης, Γ., & Φραγκάκη, Μ. (2010). Ο Διαδραστικός Πίνακας στη Σχολική Τάξη.Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις – Διδακτικές Εφαρμογές. Ανακτήθηκε στις 26 Μαρτίου 2013, απόhttp://www.academia.edu/5168747.Βαφέα, Α. (2002). Πρακτικός οδηγός για δραστηριότητες στα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών. ΕλληνικήΕταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης.ΔΕΠΠΣ (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ανακτήθηκεστις 19 Νοεμβρίου 2009, από http://www.pi-schools.gr/programs/depps.Δημητρακάκης, Κ., & Σοφός, Α. (2010). Ο διαδραστικός πίνακας στη διδασκαλία – Ερευνητική προσέγγιση ωςπρος τις εμπειρίες των εκπαιδευτικών. Στο Β. Κολτσάκης, Γ. Σαλονικίδης & Μ. Δοδοντσής (επιμ.), 2οΠανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας «Ψηφιακές και Διαδικτυακές εφαρμογές στην Εκπαίδευση» (σ. 645-667),Βέροια–Νάουσα. Ανακτήθηκε στις 20 Δεκεμβρίου 2012 από http://www.ekped.gr/praktika10/das/062.pdf.Κωστούλα- Μακράκη, Ν., & Μακράκης, Β. (2006). Διαπολιτισμικότητα και Εκπαίδευση για ένα Βιώσιμο Μέλλον.Κρήτη: EMedia: Ψηφιακό Κέντρο Εκπαιδευτικών Μέσων Πανεπιστημίου Κρήτης.Μπέλλου, Ι., & Παπαχρήστου, Ν. (2010). Το παιδαγωγικό πλαίσιο αξιοποίησης του διαδραστικού πίνακα στησχολική τάξη. Στο Π. Αναστασιάδης, Α. Μικρόπουλος, Ι. Μπέλλου, Ν. Παπαχρήστος, Γ. Παπαναστασίου, Κ.Σιμωτάς, Α. Σοφός, Α. Τριανταφυλλίδης, Γ. Φιλιππούσης & Μ. Φραγκάκη (επιμ.), Ο Διαδραστικός Πίνακας στηΣχολική Τάξη. Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις – Διδακτικές Εφαρμογές (σ. 21-37). Ανακτήθηκε στις 26 Δεκεμβρίου 2012,από http://www.academia.edu/5168747.Παλιόκας, Ι., & Δαμιανίδου, Β. (2009). Οι διεπαφές λογισμικού ως επέκταση του εικαστικού χώρου και τοτεχνολογικό υπόβαθρο της Εικαστικής Αγωγής. Στο 1ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στηνΕκπαιδευτική Διαδικασία, Βόλος, 2009.Σιμωτάς, Κ., Τριανταφυλλίδης, Α., & Φραγκάκη, Μ. (2010). Εφαρμογές του διαδραστικού πίνακα στη σχολικήτάξη. Στο Π. Αναστασιάδης, Α. Μικρόπουλος, Ι. Μπέλλου, Ν. Παπαχρήστος, Γ. Παπαναστασίου, Κ. Σιμωτάς,Α. Σοφός, Α. Τριανταφυλλίδης, Γ. Φιλιππούσης & Μ. Φραγκάκη (επιμ.), Ο Διαδραστικός Πίνακας στη ΣχολικήΤάξη. Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις – Διδακτικές Εφαρμογές (σ. 38-53). Ανακτήθηκε στις 26 Δεκεμβρίου 2012, απόhttp://www.academia.edu/5168747.Σταματοπούλου, Δ. (1998). Αισθητική Καλλιέργεια και Μορφές Έκφρασης των Νηπίων. Αθήνα: Καστανιώτης.Τζιμογιάννης, Α. (2001). Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη ΔευτεροβάθμιαΕκπαίδευση. Πραγματικότητα και Προοπτικές. Πρακτικά 1ου Συνεδρίου για την Αξιοποίηση των Τεχνολογιών τηςΠληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη (σ. 29-40). Σύρος.Φραγκάκη, Μ. (2008). Δημιουργία Ηλεκτρονικής Κοινότητας Μάθησης για την παιδαγωγική αξιοποίηση των Τεχνολογιώντης Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην εκπαιδευτική πράξη: Μελέτη ενός Πολυμορφικού Μοντέλου με χειραφετικόγνωσιακό ενδιαφέρον. Διδακτορική διατριβή, ΕΚΠA.