Ποιο μορφωτικό ιδεώδες για ποιο πανεπιστήμιο;
Part of : Το βήμα των κοινωνικών επιστημών ; Vol.ΙΕ, No.59, 2010, pages 91-108
Issue:
Pages:
91-108
Parallel Title:
Which educational ideal for which university?
Author:
Abstract:
Προτού να αρχίσουμε να ομιλούμε για τον δημόσιο ή μη χαρακτήρα του Πανεπιστημίου, για τη χρηματοδότησή του και τον τύπο διοίκησής του, απαιτείται προκαταρκτικά να σχηματίσουμε μία σαφή ιδέα για την αποστολή του. Τούτο σημαίνει πρωτίστως να συμφωνήσουμε σε γενικές γραμμές γύρω από το μορφωτικό ιδεώδες που δέον να υπηρετεί η ανώτατη εκπαίδευση. Το ιδεώδες αυτό δεν μπορεί να είναι άλλο από αυτό που η Διαφωτιστική παράδοση έχει στοχασθεί αδρομερώς, δηλαδή ένα μορφωτικό ιδεώδες αυτονομίας και ευθύνης τόσο για τους διδασκόμενους όσο και για τους ίδιους τους διδάσκοντες, ως μέλη εκπαιδευτικής κοινότητας.Πρόκειται για το ζητούμενο οι νέοι άνθρωποι να καταστούν ικανοί να διακρίνουν με αυτόνομη κρίση το αληθές από το εσφαλμένο στην επιστήμη που επιλέγουν, καθώς και το ηθικά και δεοντολογικά ορθό από το ανέντιμο κατά την άσκησή της, με ευθύνη έναντι της ανθρωπότητας ως προς τις πρακτικές χρήσεις της επιστήμης. Αυτό το ιδεώδες, ωστόσο, διαστρέφεται πλήρως από τον αγοραίο οικονομι- σμό της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας, που κατατείνει σε ετοιμοπαράδοτη γνώση ή απλή κατάρτιση των νέων ανθρώπων στην υπηρεσία της κερδοφορίας του κεφαλαίου, δηλαδή για λογαριασμό άλλων, πρακτικά της άρχουσας τάξης.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Περιέχει σημειώσεις, Σε αισθητά απλούστερη μορφή το κείμενο δημοσιεύθηκε στην έκδοση του Ινστιτούτου Νίκος Πουλαντζάς, Η υπεράσπιση του άρθρου 16 και η ακαδημαϊκή αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου, β' έκδοση, Αθήνα, 2007, ο. 63-73.