Η "γραμματική" του οπτικού κειμένου και η έμφυλη διάσταση του αποτυπώματος του σε παιδιά προσχολικής ηλικίας

Part of : Το βήμα των κοινωνικών επιστημών ; Vol.ΙΕ, No.60, 2011, pages 137-157

Issue:
Pages:
137-157
Parallel Title:
The grammar of the visual design and its gendered effect on the children of preschool age
Author:
Abstract:
Πολλές φορές συμβαίνει το οπτικό κείμενο να "ενοχοποιείται" για τη σεξιστική διάσταση του αποτυπώματος που αφήνει στην αντιληπτική φόρμα ενός παιδιού προσχολικής ηλικίας, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι ο τρόπος θέασης του παιδιού είναι σεξιστικά αθώος. Φυσικά, γι' αυτό ευθύνονται οι γονείς, οι νηπιαγωγοί, αλλά κυρίως οι μείζονες αφηγήσεις και κατασκευές της θηλυκότητας και αρρενωπό- τήτας σήμερα, οι οποίες όχι μόνο δεν ανατρέπουν την πολωτική μυθολογία σχετικά με το δυαδικό μοντέλο άνδρα-γυναίκας αλλά καθιστούν το παιδί πολιτισμικά συνένοχο σε μια κατάσταση αναπαραγωγής της ανισότητας. Στη συγκεκριμένη λοιπόν εργασία εκτίθενται κάποια κριτικά μεθοδολογικά βήματα ανάλυσης οπτικών κειμένων που αφορούν (ή) και απευθύνονται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, με στόχο την ανίχνευση των κοινωνικών στερεοτύπων για τα φύλα.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
οπτικό κείμενο, κοινωνικό-πολιτισμικές πρακτικές, σεξιστική επίδραση, παιδί προσχολικής ηλικίας, visual design, socio-cultural practices, sexist effect, child of preschool age
Notes:
Περιέχει εικόνες και βιβλιογραφία