Η σχέση της μουσικής με τη λειτουργία της μνήμης σε παιδιά πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης : σύγχρονη έρευνα στην Αττική

Part of : Hellenic journal of music, education and culture ; Vol.3, No.1, 2012

Issue:
Pages:
Author:
Abstract:
Η σχέση που έχει η μουσική του Μότσαρτ, και πιο συγκεκριμένα η ακρόαση της σονάτας K.448, με τη γνωστική ικανότητα μαθητών και σπουδαστών (Mozart Effect) έχει αποτελέσει αντικείμενο μελετών και ερευνών στο εξωτερικό από το 1993 μέχρι και τις μέρες μας. Η ιδιαίτερη αποτελεσματικότητα της συγκεκριμένης σονάτας επιδοκιμάστηκε και αποδοκιμάστηκε από διαφορετικούς ερευνητές. Στο παρόν άρθρο θα αναφερθούν αναλυτικά οι έρευνες των προηγούμενων ετών, καθώς και τα αποτελέσματα της εγχώριας έρευνας σε μικρό δείγμα μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που διενήργησαν οι συγγραφείς. Θα πραγματοποιηθεί λεπτομερής παρουσίαση των αποτελεσμάτων και θα αναδειχθεί η σχέση της μνήμης των μαθητών με α) την ακρόαση της συγκεκριμένης σονάτας του Μότσαρτ, β) την ακρόαση ενός σύγχρονου δημοφιλούς τραγουδιού, και γ) την εκμάθηση και φωνητική εκτέλεση ενός τραγουδιού.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Mozart Effect, μνήμη, σύγχρονη έρευνα, συναίσθημα
Notes:
Περιέχει πίνακες, εικόνες, διαγράμματα και βιβλιογραφία
References (1):
  1. Αποστολίδου, Κ. (2007). Τη γλώσσα μου έδωσαν ... μουσική: τρόποι αξιοποίησης της μουσικής στο μάθηματης γλώσσας. Στο 1ο πανελλήνιο συνέδριο μουσικής αγωγής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Αθήνα, 15-17Απριλίου2005.Αθήνα: GUTENBERGΔημητρίου Α., Κοϊρανίδου Μ. Ν., Φιλίππου Μ., Χαραλάμπους Γ. (2006). Ο ρόλος της παρεγκεφαλίδας στοκεντρικό νευρικό σύστημα. Εγκέφαλος, Αρχεία νευρολογίας και ψυχιατρικής, Τόμος 45, Τεύχος 3,Αθήνα: Σύλλογος ΕγκέφαλοςΕυαγγελοπούλου, Τ. (2007). Η μουσική ως προϋπόθεση μάθησης. Στο 1ο πανελλήνιο συνέδριο μουσικής αγωγής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Αθήνα,1517 Απριλίου 2005. Αθήνα: GUTENBERG Οικονομίδου-Σταύρου, Ν. (2007). Μια πρόταση για τη διδασκαλία του μαθήματος της μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από το πρίσμα της θεωρίας του Gardner για τις πολλαπλές νοημοσύνες. Στο 1ο πανελλήνιο συνέδριο μουσικής αγωγής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Αθήνα, 15-17 Απριλίου 2005. Αθήνα: GUTENBERG Παπαζαρής, Θ. (1999). ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. Αθήνα: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗΣακαλάκ, Η.(2004). Μουσικές βιταμίνες, στοιχεία μουσικής ιατρικής – μουσικής ψυχολογίας. Αθήνα: FagottoΣουφλέρη, Ι. (2004). Εξέλιξη μετά μουσικής. ΒΗΜΑ SCIENCE [On line serial]. Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του2007 από την ιστοσελίδα http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B1f=14327&m=H07&aa=1Τζελέπη, Ε. (2008). ΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ. Ανασύρθηκε τον Αύγουστο του 2009 από τηνιστοσελίδα www.psychologynet.gr/article.php?item=52Χρηστίδης, Δ.Α. (2001). Εφαρμογές Βιοανατροφοδότησης. Αθήνα: Έλλην.Χρυσοστόμου, Σ. (2006). Η μουσική στην εκπαίδευση, το δίλημμα της διεπιστημονικότητας. Αθήνα: Panasmusic ΠΑΠΑΓΡΗΓΟΡΙΟΥ-ΝΑΚΑΣΧρυσοστόμου, Σ. (2007a). Μουσική εκπαίδευση: επιλογή ή αναγκαιότητα; Στο 1ο πανελλήνιο συνέδριο μουσικήςαγωγής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης,Αθήνα,1517 Απριλίου 2005.Αθήνα: GUTENBERGΧρυσοστόμου, Σ. (2007b). Οι θεωρίες μάθησης και η εφαρμογή τους στη μουσική εκπαίδευση. Στο Επιμορφωτικό σεμινάριο: δια βίου μάθηση: εκπαίδευση εκπαιδευτικών μουσικής αγωγής(φάκελος σημειώσεων),Αθήνα,Αύγουστος 2007.Αθήνα: Ε.Ε.Μ.Α.Π.Ε.Bruner, J. (1960). The Process of Education. Cambridge, Mass: Harvard University PressChabris, C. (1999). A brief exposure to music does not increase intelligence. Nature, 400, 826Chudler,. (2007). The musical brain. Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του 2007 από την ιστοσελίδα http://faculty.washington.edu/chudler/music.htmlColwell R. (2002). The new handbook of research on music teaching and learning. New York : Oxford UniversityPressElias, M. (2007). Music lessons may open the mind to math and science. Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του 2007από την ιστοσελίδα www.time4musicschool.com/openMind.htmEllis. (2005). Benefits on teaching music to children: music and brain research. Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του2007 από την ιστοσελίδα www.edu-cyberpg.comElmore, K. (2004). Music and intelligence. Ανασυρθηκε τον Οκτώβριο του 2007 από τηνιστοσελίδα http://voice.paly.net/view_story.php?id=1903Evangeli, A. & Salleh, A. (2001). Music matters. Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του 2007 από τηνιστοσελίδα www.abc.net.au/scince/news/stories/s291245.htmGardner, H. (1993). Frames of mind, the theory of multiple intelligences. U.S.A.: Basic BooksGillman, S. (2005). Increase your intelligence with music. Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του 2007 από τηνιστοσελίδα www.buzzle.com/editorials/4-5-2005-68163.aspGruhn, W. (2004). NEURODIDACTICS-A NEW SCIENTIFIC TREND IN MUSIC EDUCATION? Στα πρακτικά του16ου Διεθνούς Συνεδρίου της ISME, Tenerife, Spain, 11-16 July 2004Hallam S. & Creech , A. (2008). Survey of musical future. London: Institute of Education, University of LondonHallam, S. (2009, December). “The role of psychology in music education”. The psychologist magazine, vol. 22, no12, p. 1016-1017Harwey, A. (1997). An intelligence view of music education. Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του 2007 από τηνιστοσελίδα www.menc.org/publication/article/academic/hawaii.htmHetland, L. (2000a). Listening to music enhances spatial-temporal reasoning. Journal of Aesthetic Education, 34(34),105-148Ho Y.C, Cheung M.C. & Chan A.S. (2003). “Music Training Improves Verbal but Not Visual Memory: CrossSectionaland Longitudinal Explorations in Children”. Neuropsychology, vol.17, no 3, p. 439-450Jensen, Eric (2001). Arts with the brain in mind. USA: Association for Supervision & Curriculum DevelopmentLee, Dennis J.& Chen, Yi, Schlaung, Gottfried (2003). Corpus callosum: musician and gender effects. LippincottWilliams & Wilkins, Inc.Leslie Brothers and Gordon Shaw (1989). Models of Brain Function. Cambridge: Cambridge University PressMickela,Τ. (2007a). The foundation for music literacy presents how music can dramatically effect your child’sdevelopmentandlifetimesuccess.Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του 2007 από τηνιστοσελίδα www.pianowizard.com/pdfs/foundation-for-universal-music-literacy.pdfMickela,Τ. (2007b). The foundation for universal music literacy presents why children who play music do so muchbetterinschoolandotherfacts.Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του 2007 από τηνιστοσελίδα www.pianowizard.com/pdfs/foundation-for-universal-music-literacy.pdfPassmore, G. (2010, February). “Blur beat Mozart in IQ music chart”. The Sunday Times. Ανασύρθηκε τονΑπρίλιο του 2010 από τηνιστοσελίδα http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/music/article7017902.ecePeretz I. & Zatorre R. (2003). The cognitive neuroscience of music. Oxford : Oxford University PressRauscher, F.H. (1997). A cognitive basis for the facilitation of spatial-temporal cognition through music instruction.In Verna Brummet (Ed.), Ithaca Conference ’96 Music as Intelligence: A Sourcebook. Ithaca: Ithaca CollegePressRauscher, F.H., & Zupan, M. (2000). Classroom keyboard instruction improves kindergarten children’s spatialtemporalperformance: A field experiment. Early childhood research quarterly, 15 (2)Robertson, P. (2007). The music research institute – articles – presenting the case for music. Ανασύρθηκε τονΟκτώβριο του 2007 από την ιστοσελίδα www.mri.ac.uk/Schellenberg, E. Glenn (2006). Long-term positive associations between music lessons and IQ. Journal ofEducationalPsychology.Vol98(2)Shinn, D. (2007). For increased brain growth, just add music? Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του 2007 από την ιστοσελίδα www.chordpiano.com/articles-chord-piano/music-brain-growth-5.htm Winner, E. (2007). Effects of instrumenta lmusictrainingon brain and cognitive developmentin young children:alongitudinalstudy. Ανασύρθηκε τον Οκτώβριο του 2007 από την ιστοσελίδα www.dana.org/printerfriendly.aspx?id=4712Weinberger, N.M. (1996). “Sing, Sing, Sing”. MUSICA Research Notes Volume III, Issue IIWhitwell, D. (1977). Music learning through performance. Commissioned by Texas Music Educators Association.