Η ενδυνάμωση ως μαθησιακό αποτέλεσμα στην εκπαίδευση ενηλίκων

Part of : Εκπαίδευση ενηλίκων ; No.29, 2013, pages 3-9

Issue:
Pages:
3-9
Parallel Title:
Empowerment as a learning outcome in adult education
Section Title:
Άρθρα - Μελέτες - Έρευνες
Author:
Abstract:
Ο όρος «ενδυνάμωση» συναντάται συχνά σε επιστημονικά άρθρα, σε κείμενα εκπαιδευτικής πολιτικής, σε κεφάλαια βιβλίων, καθώς και σε άλλα κείμενα που σχετίζονται με την εκπαίδευση των ενηλίκων. Η ενδυνάμωση εμφανίζεται είτε ως μαθησιακό αποτέλεσμα συγκεκριμένων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων είτε ως γενικός στόχος ενός εκπαιδευτικού προγράμματος. Επιπρόσθετα, υπάρχει η αίσθηση ότι η ενδυνάμωση γίνεται κατανοητή με διαφορετικό τρόπο όταν η συζήτηση αφορά στη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση από ότι όταν συζητάμε για τη γενική εκπαίδευση των ενηλίκων. Στο άρθρο αυτό θα παρουσιάσω την έννοια της ενδυνάμωσης και τη σχετική κριτική που συνδέεται με τη χρήση του όρου, μέσα από μια βιβλιογραφική επισκόπηση τεκμηρίων που αναφέρονται και στις δύο προαναφερόμενες διαστάσεις της εκπαίδευσης ενηλίκων. Ο στόχος του άρθρου είναι να αναδείξει τις διαφορετικές νοηματοδοτήσεις του όρου, να συζητήσει τη σχετική κριτική και να υποστηρίξει τη θέση ότι η ενδυνάμωση είναι ένα μαθησιακό αποτέλεσμα που μπορεί να αποτελέσει στόχο των προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων ανεξάρτητα από το πλαίσιο στο οποίο υλοποιούνται.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφία, Το άρθρο αυτό αποτελεί βελτιωμένη και συμπληρωμένη εκδοχή κειμένου εργασίας που χρησιμοποιήθηκε στο πλαίσιο του 5ου συνέδριου της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
References (1):
  1. Archibald,Τ.,&Wilson,A.(2011).RethinkingEmpowerment:Theories of Power and the Potential for Emancipatory Praxis.Στα Πρακτικά του Adult Education Research Conference -2011.Διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο: http://www.adulterc.ora/Proceedinas/201l/papers/archibald wilson.pdf.Ayupp, K., & Chung. T.H. (2010). Empowerment: Hotelemployees ’ perspective. Journal of Industrial Engineering andManagement.3(3),561-575.Bauman,Z.(2005).Learningto Walk in Quicksands. Στο Bron,A.,Kurantowicz,E.,Olesen,H.S.,&West,L.(eds.).Old and NewWorldsof Adult Learning. Wroclaw : Wydawnictwo Naukowe,σελ. 17-26.Belenky,M.,Clinchy,B.,N.R.Goldberger & J.M. Tarule. (1986).Women'sWaysof Knowing. Basic Books, NY.Belenky,M.&Stanton,A.(2007).Ανισότητα, ανάπτυξη και σχεσιακή γνώση. Στο Mezirow, J. και συν. (επιμ.). Η μετασχηματίζουσα μάθηση, (μτφρ. Γιώργος Κουλαουζίδης). Αθήνα:Μεταίχμιο, 107-136Bergenhenegouwen, G.J. (1996). Competence development - a challenge for HRM professionals: core competences oforganizations as guidelines for the development of employees.Journal of European Industrial Training, 20 (9), 29 - 35.Boal,A.(2001).Hamlet and the Baker’s son: my life in theatreand politics. New York: Routledge.Brookfield, S. (1986). Understanding and Facilitating AdultLearning.SanFrancisco: Jossey-Bass.CEDEFOP.(2012).Skill mismatch: the role of the enterprise.Luxembourg:PublicationsOfficeof the European Union.CounciloftheEuropeanUnion.(2011).Resolution on a renewedEuropean agenda from adult learning. Διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο: http://reaister.consilium.euroDa.eu/Ddf/en/11 /st 1 6/st16743.en11.pdfCunningham, P. (1985). Βοηθώντας τους μαθητές να αντλήσουν νόημα από την εμπειρία. Στο Για μια απελευθε­ρωτική αγωγή: ανθολόγηση παιδαγωγικών κειμένων, (μτφρ.Μιχάλης Κατσούλης). Αθήνα: Κέντρο Μελετών και Αυτομόρ­φωσης.EAEA(2006).Adult education trends and issues in Europe.Διαθέσιμο στο: http://ec.europa.eu/education/more-information/doc/trends en.pdf.Freire,P.(1973).Educationfor critical consciousness. New York:Seabury Press.Freire,P.(1994).Pedagogy of hope: reliving pedagogy of theoppressed.New York: ContinuumFreire,P.(1996).Pedagogy of the oppressed. London: PenguinBooks.Freire,P.(1998).The adult literacy process as cultural action forfreedom. Harvard Educational Review, 68 (4), 499-521.Freire,P.(2006).Δέκα Επιστολές προς εκείνους που τολμούν να διδάσκουν. Αθήνα: Επίκεντρο.Freire,P.,&Shor,I.(2011).Απελευθερωτική Παιδαγωγική:διάλογοι για τη μετασχηματιστική εκπαίδευση, (μτφρ. Γιώρ-γος Κουλαουζίδης). Αθήνα: Μεταίχμιο.Grummell,Β.(2007).The “second chance" myth: equality andopportunity in Irish adult education policies. British Journal ofEducational Studies, 55 (2), 182 -201.Harvey,B.(2011).Non-employee critical HRD: empowermentandcommunities. Journal of European Industrial Training, 35 (2),176183.Hyland,P.,Sloan,T.,&Barnett,D.(1998).Changingculturethrough empowerment. Journal of European Industrial Training,22(9),349-353.Imel,S.(1999).How emancipatory is adult learning? (Myths andrealities No. 6). Columbus, OH: ERIC Clearinghouse: Adult,Career,andVocationalEducation.Ανακτήθηκε στις 14/2/2013,από το δικτυακό τόπο http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED436663.pdf .Inglis, Τ. (1997). Empowerment and emancipation. AdultEducation Quarterly, 48 (1), 3-17.Jarvis,P.(1990).International Dictionary of Adult and ContinuingEducation.London:Routledge.Kappelman,L,&Richards,T.(1996).Training,empowerment,and creating a culture for change. Empowerment inOrganizations,4(3),26-29.Κόκκος, A. (1999). Εκπαίδευση Ενηλίκων: To Πεδίο, οι Αρχές Μάθησης,οι Συντελεστές. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Κουλαουζίδης, Γ. (2011). Εκπαιδευτικό υλικό εκπαίδευσης εκπαιδευτών ΕΚΔΔΑ, Τεύχος Α'- Θεωρητικό Μέρος. Αθήνα:Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης. Μάνθου, X. (2007). Το παιδαγωγικό πρόγραμμα του Freire.Εκπαίδευση Ενηλίκων, 10, 22-26.Marsick, V. (1990). Action learning and reflection in theworkplace. Στο Mezirow, J. (ed.). Fostering Critical Reflection inAdulthood: A Guide to Transformative and EmancipatoryLearning,SanFrancisco:Jossey Bass, σελ. 23-46.McCabe,D.(1996).The best laid schemes of TQM: strategy,politics and power. New Technology, Work and Employment, 11(1),28-38.Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of AdultLearning.SanFrancisco:JosseyBass.Mezirow,J.(1997).AdultEducationandEmpowerment forIndividualandCommunity Development’, in B. Connolly, T.Fleming,D.McCormackandA.Ryan(eds.)Radical Learning forLiberation,Maynooth:MACE,10-23.Mezirow,J.(1998).Transformative Learning and social action: Aresponseto Inglis. Adult Education Quarterly, 49(1), 65-76.Mezirow,J.και συν. (2007.). Η μετασχηματίζουσα μάθηση.(μτφρ. Γιώργος Κουλαουζίδης). Αθήνα: Μεταίχμιο.Mohajer,Ν.,&Earnest,J.(2009).Youthempowerment for themostvulnerable:Amodelbasedonthe pedagogy of Freire andexperiences in the field, Health Education, 109 (5), 424 - 438.OECD.(2009).Promoting Consumer Education. Διαθέσιμο στο δικτυακότόπο: http://www.oecd-ilibrarv.ora/education/promoting-consumer-education 9789264060098-en.Rindner,E.C.(2004).UsingFreireanempowerment for healtheducation with adolescents in primary, secondary, and tertiarypsychiatric settings. Journal of Child and Adolescent PsychiatricNursing,17(2),78-84.Sayles-Hannon, S. (2007). Feminist and Liberatory Pedagogies:Journey Toward Synthesis. The International Journal of DiversityinOrganizations Communities & Nations, 7 (2), 33-42.Shor,I.(1992).Empowering Education: Critical Teaching forSocial Change. Chicago: University of Chicago Press.Shor,I.(1993).EducationinPolitics:PauloFreire’s CriticalPedagogy.Στο McLaren, P. & P. Leonard (eds.). Paulo Freire: acritical encounter. London: Routledge.Shor,I.,&Freire,P.(1987).What is the "dialogical method" ofteaching? Journal of Education, 169 (3), 11-31.Shrestha,S.(2003).AConceptualModelfor Empowerment ofthe Female Community Health Volunteers in Nepal. Education forHealth,16(3),318-327.Stromquist,P.(1995).TheTheoreticalandPracticalBasesforEmpowerment. Στο Medel-Anonuevo, C. (ed.) Women,Education and Empowerment: Pathways Towards Autonomy.Report of the International Seminar held at UIE, January 27-February 2, 1993, Hamburg, Germany. Paris: UNESCO. 1995.UNESCO-UIL. (2012). Looking forward with LIFE: LiteracyInitiative for Empowerment. Hamburg: UNESCO Institute forLifelongLearning.Usher,R.Bryant,I.,&Johnston,R.(1997).Adult education andthepostmodern challenge: learning beyond the limits. London:RoutledgeFalmer.Yorks,L.,&Marsick,V.(2007).Μάθηση σε οργανισμούς και μετασχηματισμός. Στο Mezirow, J. και συν. (επιμ.). Η μετα­σχηματίζουσα μάθηση (μτφρ. Γιώργος Κουλαουζίδης).Αθήνα: Μεταίχμιο, 281-306.Watkins,Κ.,Marsick,V.,&Faller,P.(2012).TransformativeLearninginthe Workplace. Στο Taylor, E., Cranton, P andAssociates (eds.). The Handbook of Transformative Learning.SanFrancisco:JosseyBass,σελ. 373-387.