Η "Σωκρατική ειρωνεία" στους Πλατωνικούς Διαλόγους και η "Έπαρση του εκπαιδευτή" στον Paulo Freire

Part of : Εκπαίδευση ενηλίκων ; No.29, 2013, pages 10-16

Issue:
Pages:
10-16
Parallel Title:
“Socratic Irony” in the Platonic Dialogues and “Educator's Haughtiness” in Paulo Freire's work
Section Title:
Άρθρα - Μελέτες - Έρευνες
Author:
Abstract:
Σκοπός του παρόντος άρθρου είναι η εξέταση του περιεχομένου της σωκρατικής ειρωνείας, όπως τη διαχειρίζεται ο Πλάτων στους διαλόγους του από το ένα μέρος και του κομπασμού του εκπαιδευτή, όπως αυτή σχολιάζεται από τον Paulo Freire, από το άλλο. Το ερώτημα είναι αν η εξομολογούμενη αγνωσία υπηρετεί πράγματι παιδαγωγικούς σκοπούς ή είναι μια συγκεκαλυμμένη προσπάθεια για προβολή του εγώ. Ο Freire καυτηριάζει την έπαρση του εκπαιδευτή, αλλά δεν επιδοκιμάζει μια ταπεινοφροσύνη, η οποία αναδεικνύει την ανασφάλειά του. Πρόθεσή μας είναι να αποδείξουμε ότι η σωκρατική ειρωνεία, τηρώντας τον κανόνα του ‘μεταξύ’ στον Πλάτωνα, κινείται ‘μεταξύ’ καλοπροαίρετης και επιτηδευμένης εξομολόγησης της αγνωσίας από τον εκπαιδευτή. Ο τελευταίος δεν τηρεί μια πάγια στάση απέναντι στους εκπαιδευομένους, αλλά αυτή ποικίλλει και μεταβάλλεται ανάλογα με τη συμπεριφορά των εκπαιδευομένων και την περίσταση της μάθησης.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφίες
References (1):
  1. Ελληνόγλωσση:Βλαστός, Γ. (2008). Σωκράτης. Ειρωνευτής και ηθικός φι­λόσοφος. Μτφρ. Π. Καλλιγάς. Έκδ. δ1 "1 . Αθήνα: ΕστίαΝεχαμάς, Α. (2001). Η τέχνη του βίου. Σωκρατικοί στοχασμοί:απότον Πλάτωνα στον Φουκώ. Μτφρ. Βαρ. Σπυροπούλου.Αθήνα: Νεφέλη.Ράμφος, Σ. (1991). Φιλοσοφία Ποιητική. Πλατωνικά Ζητήμα­τα. Αθήνα: Αρμός.Φρέϊρε, Π. (1974). Η αγωγή του καταπιεζόμενου. Μτφρ. Γ.Κρητικός. Αθήνα: Κέδρος.Freire,Ρ.(2000).Δέκα επιστολές προς εκείνους που τολμούνναδιδάσκουν. Μτφρ. Μαν. Νταμπαράκης. Αθήνα: Επίκεντρο.Freire,P.&Shor,I.(2008).Απελευθερωτική παιδαγωγική.Διάλογοι για τη μετασχηματιστική εκπαίδευση. Μτφρ. Γ.Κουλαουζίδης. Αθήνα: Μεταίχμιο.Wilson,Ε.(2011).Ο θάνατος του Σωκράτη. Μτφρ. Δημ. Φιλιπ-πουπολίτης & Νεφ. Χατζηδιάκου. Αθήνα: Πατάκης.Ξενόγλωσση:Kahn,Ch.(1983).DramaandDialecticinPlato ’s Gorgias. In:Oxford Studies in Classical Philosophy, 1,75-122.Kreber,Car.(2010).CourageandCompassioninthe Striving forAuthenticity: States of Complacency, Compliance, andContestation. In: Adult Education Quarterly, 60(2), 177-198.Krüger (Hrsg.). Ironie in der Pädagogik. Weinheim u. München:Juventa, 201-222.Neiman,AI.(1991).IronieSchooling:Socrates,Pragmatismandthe Higher Learning. In: Educational Therory, 41,4, 371-384.Piering,J.(2010).IronyandShameinSocratic Ethics. In:International Philosophical Quarterly, 50, 4, 473-488.Rosch,J.(2011).JürgenDiederichssokratisches Gespräch mitSokrates.OberdiemöglicheEntgrenzungder Bedeutung imGespräch.In:Alex Aßmann & Jens Oliver.Vasiliou,I.(2002).Socrates' Reverse Irony. In: The ClassicalQuarterly,52,1,220-230.Vrettos,J.(1985).Lehrer-Schüler-Interaktion bei Platon. Diepädagogische Bedeutung von Eros und Dialog. Frankfurt a. Main,PeterLang.Wolfsdorf,D.(2007).TheIronyof Socrates. In: The Journal ofAesthetics and Art Criticism, 65, 2, 175-187.