Γαμικός λέβης από τις αχαρνικές πύλες

Part of : Αρχαιολογικόν δελτίον ; Vol.54, 1999, pages 155-172

Issue:
Pages:
155-172
Parallel Title:
Nuptial lebes of the acharnian gates
Author:
Abstract:
During a rescue excavation occasioned by the construction of a garage on the Kotzia Square, in 1986, a large nuptial lebes came to light. The vase was found in fragments among other sherds, as well as pieces of clay and bone figurines, in a shallow pit, in an ancient cemetery. The cemetery extended on both sides of a main ancient road leading to the ancient city from Acharnai.The lebes, in a high conical foot, is classified in type. It was probably destined as a grave marker (σήμα) on the tomb of a young married woman because of its high dimensions and its relation to the ceremony.Three stages of wedding processions are represented on both sides of the body and the stand.On side a : The bride’s adornment. The bride, enthroned in the middle of the scene, flanked by two Erotes flying over, is surrounded by attendants holding pyxides, caskets, scarves and boxes for the adornment.On side b: A scene of Epaulia; gifts to the bride after the wedding. The bride, seat ed on a chair holding a sacrificial basket (κανοϋν) on her lap, receives lekanides, long patterned scarves and wreaths, as wedding gifts.On the stand, a ritual dance for the wedding is depicted. Three half-nude women dance to the music of the lyre, played by the central female figure, probably the bride. The dance is easily identified as the kalathiskos from the dancers’ garments, the movement of their bodies and the position of their legs. The painter’s intention was the depiction of a ritual dance during the wedding, in an open sacred place, as indicated by the offering tables, the thymiaterion and the omphalos.The scenes of the vases do not reflect the reality of the wedding ceremony but rather its ideal and ritual aspect.The lebes belongs to the Kerch Style and according to its style is attributed to the Painter of Pelike 1718 in the Athens National Archaeological Museum. It is an elaborate example of the late Kerch Style which reflects the tendency of the period to lu xury and display.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Τη μελέτη αυτή αφιεριύνω στην επίτιμο Έφορο των Αρχαιοτήτων Θεοδώρα Καράγιωργα-Σταθακοπούλου, προϊσταμένη μου για πολλά χρόνια στην Γ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, για την πολύτιμη καθοδήγηση και συμπαράστασή της σε όλη τη διάρκεια της κοινής υπηρεσιακής μας ζωής.Θα ήθελα ιδιαίτερα να ευχαριστήσω τον αναπληρωτή καθηγητή Πάνο Βαλαβάνη για την πολύτιμη βοήθεια του στην ταύτιση του ζωγράφου του γαμικού λέβητα, καθώς και τη συνάδελφο Έφη Μπαζιωτοπούλου για τις χρήσιμες συζητήσεις και υποδείξεις στη σύνταξη αυτής ης μελέτης. Θερμές ευχαριστίες οφείλω επίσης στην επίτιμο Έφορο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Ηώ Ζερβουδάκη και τη συνάδελφο αρχαιολόγο Νίκη Προκοπίου για την πρόθυμη βοήθειά τους και τις διευκολύνσεις τους στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, καθώς και τη συνάδελφο Ε. Μωράτη για τη χορήγηση φωτογραφιών από το φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου. Το ανάπτυγμα της παράστασης της βάσης του αγγείου είναι έργο του αρχιτέκτονα της Γ Εφορείας Αρχαιοτήτων Κ. Γκιζελή, τον οποίο και ευχαριστώ θερμά, ιδιαίτερα για την υπομονή και την προθυμία του στ η λεπτομερή και ακριβή απόδοση του σχεδίου. Οι φωτογραφίες του αγγείου ελήφθησαν από τον Γ. Μαραβέλια., Περιέχει σχέδια και συντομογραφίες, Το άρθρο περιέχεται στο τεύχος: Μέρος Α'-Μελέτες