Un ciclo di dipinti con le storie di Giuseppe di Theodoro Pulakis

Part of : Θησαυρίσματα ; Vol.27, 1997, pages 275-290

Issue:
Pages:
275-290
Author:
Abstract:
Αντικείμενο της μελέτης είναι η ανάλυση ενός πίνακα με θέμα περιστατικά του βίου του Ιωσήφ, ζωγραφισμένου από τον γνωστό Κρητικό ζωγράφο Θεόδωρο Πουλάκη (1622-1692), αποτελούμενου από δέκα εικόνες: τέσσερις βρίσκονται στη συλλογή Sterbini και φυλάσσονται σήμερα στις αποθήκες του Μουσείου του Palazzo Venezia της Ρώμης, τέσσερις βρίσκονται στην Αθήνα, στη συλλογή Κ. Καφτατζόγλου, και άλλες δύο είναι ακόμη ανέκδοτες. Ανασυγκροτείται η αρχική όψη του πίνακα με τη χρησιμοποίηση χωρίων της Βίβλου και γίνονται παρατηρήσεις αυστηρά τεχνοτροπικού και αλλιτεχνικού χαρακτήρα, όπως είναι η ανάλυση του περιγράμματος, τα βλέμματα των προσώπων κ. ά. Από τα υπάρχοντα στοιχεία προκύπτει ότι ο πίνακας συμπεριλάμβανε τουλάχιστον δύο ακόμη εικόνες, χαμένες σήμερα.Πέρα από τα σαφή πρότυπα του Πουλάκη, που είναι χαρακτικά του Φλαμανδού Jan Sadeler, όπως έχει ήδη επισημανθεί, διακρίνονται ορισμένες αναλογίες με χαρακτικά πού φιλοτέχνησε ο Bernard Salomon για μια εικονογραφημένη Βίβλο τυπωμένη στη Λυών το 1553. Η παρουσίαση του βίου του Ιωσήφ θα μπορούσε να δηλώνει συγκεκριμένη επιλογή του ζωγράφου, δηλ. την επιθ μία του να παρουσιάσει έμμεσα την τουρκική εισβολή στην Κρήτη. Η μορφή του Ιωσήφ στην βυζαντινή τέχνη έχει συχνά τη σημασία του εορτασμού της απαλλαγής ενός πραγματικού μονάρχη από την αιχμαλωσία, ο όποιος καταφέρνει να κερδίσει την εύνοια του Φαραώ. Είναι ενδεικτικό ότι στη σύνθεσή του αυτή ο Πουλάκης παρουσιάζει τον Φαραώ ως σουλτάνο, ενώ εκθειάζονται ιδιαίτερα η υπομονή και η μεγαλοψυχία του Ιωσήφ.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Περιέχει σημειώσεις, Il presente studio trae origine da una campagna di schedatura delle opere conservate presso i depositi del Museo Nazionale del Palazzo di Venezia a Roma della quale chi scrive è stato incaricato dalla Soprintendenza per i Beni Artistici e Storici di Roma. La schedatura delle opere ha reso possibile lo studio di dipinti che, come nel caso della serie Sterbini, erano stati completamente dimenticati a causa della loro collocazione fuori dalla portata degli studiosi.