Die bleibende bedeutung des Alten Testamentes

Part of : Δελτίο βιβλικών μελετών ; Vol.1, No.1, 1979, pages 22-37

Issue:
Pages:
22-37
Parallel Title:
Η μόνιμη αξία της Παλαιάς Διαθήκης
Author:
Abstract:
Η Παλαιά Διαθήκη έχει μόνιμη σπουδαιότητα για την Εκκλησία και τον κόσμο. Ο κεντρικός στόχος της Θεολογίας της Π.Δ. είναι η ζωή. Ο θεός είναι ή δύναμη για ζωή, αγάπη, δικαιοσύνη, αγιοσύνη και ανανέωση.Το περιεχόμενο της πίστεως στο θεό και στα μυστήρια της ζωής μαθαίνουμε από την αποκάλυψη τους σ’ εμάς μέσο πιστών ανθρώπων όπως οι Προφήτες. Ο χώρος δράσεως των Προφητών δεν είναι το αφηρημένο αλλά το συγκεκριμένο.Επιπλέον απαιτείται η προσπάθεια του ανθρώπου και όλες του οι δυνάμεις για την πραγματοποίηση των υποσχέσεων του Θεού, δημιουργία νέων καταστάσεων αλλαγής των πάντων. Ο συγκεκριμένος χαρακτήρας του παλαιοδιαθηκικού κόσμου φαίνεται στην αποκάλυψη του Σινά, που αποτελεί μία σύνθεση της παλαιοδιαθηκικής θεολογίας. Ας δει κανείς π.χ. ποια σπουδαιότητα αποκτάει εκεί η εργασία για τον άνθρωπο, ή καταπολέμηση της δεισιδαιμονείας της μαντικής, πως περιγράφονται οι σχέσεις του ενός ανθρώπου με τον άλλον.Έτσι δίνετε μια νέα ώθηση στην ανθρωπότητα και διαγράφεται ένα νέο μέλλον, μία νέα προοπτική. Τη Μονογένεση στην Π.Δ. μπορούμε να δούμε και σαν παράγοντα της χριστιανικής ενότητας. Η διδασκαλία για την προέλευση του ανθρώπινου γένους-άπό ένα ζεύγος οδηγεί στην αντίληψη της ενότητας και της αλληλεγγύης όλης της ανθρωπότητας καθώς και της τελικής υπό τους αυτούς ευτυχείς "οιωνούς προοπτικής για μια ενιαία ανθρωπότητα στο τέλος.Η Π.Δ. δεν έχει στατικό χαρακτήρα. Διαπιστώνει κανείς παντού, καθόλη την ιστορική διαδρομή, την ανανέωση και την πρόοδο. Αυτή είναι η πεποίθηση όλων των μεγάλων μορφών της Π.Δ. Η αποκλειστικότητα, ή έλλειψη ανοχής και η απομόνωση αποκρούονται. Σε πολλές περιπτώσεις τονίζεται πώς ο αγώνας για πληρέστερα ανθρώπευα δικαιώματα είναι καθήκον. Τα βιβλία της Π.Δ. διακηρύττουν τα δικαιώματα του ανθρώπου. Πολεμούν κατά της άδικης εξουσίας, βοηθούν την ανάπτυξη του ανθρώπου "καθ’ όμοεωσεν" με όλες τες συνέπειες πού έχει ένα τέτοιο ιδανικό. O Πολιτισμός (kultur) αποτέλεσε ιδανικό της Π.Δ.Εξ άλλου ή Π.Δ. μας δίνει υλικό για μία ολόκληρη θεολογία της ειρήνης, για το πώς μπορεί κανείς μέσα σε συγκεκριμένες καταστάσεις να υπηρετήσει την πατρίδα του και τον κόσμο.Παραπέρα η Π.Δ. αποτέλεσε σπουδαίο συντελεστή στον οικουμενικό διάλογο είτε με τον ισλαμικό κόσμο, είτε μεταξύ χριστιανών και Ιουδαίων. Ένας παράγοντας προσεγγίσεως των χριστιανών λαών είναι επίσης μία οικουμενική ερμηνεία της Π.Δ. Οε ορθόδοξου θεολόγου έχουν έντονα αντιληφθεί την σύνδεση της Π.Δ. με τες ελπίδες του σημερινού κόσμου για ειρήνη, δικαιοσύνη και συνεννόηση μεταξύ των λαών. Πολλές μελέτες έχουν εκδοθεί σχετικά με τα ηθικά και κοινωνικά ζητήματα του παρόντος. 'Η Π.Δ. είναι επίσης- οπλοστάσιο για τον Οικουμενισμό.Το στοιχείο της Π.Δ. που χρειάζεται τελικά εδώ έξαρση είναι ο τελικός στόχος και ή τελική ελπίδα της Π.Δ. για ένα νέο κόσμο. Η θεολογία της Π.Δ. είναι μία θεολογία της ελπίδας. Φέρει μέσα της εσχατολογικά στοιχεία, γιατί το αγκυροβόλεό της βρίσκεται στο μέλλον. Η Π.Δ. είναι στη συνείδηση της σημερινής χριστιανοσύνης παρούσα με την πρόγνωση μιας ευτυχισμένης μελλοντικής ανθρωπότητας.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφία