Εικόνα Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Βυζαντινό Μουσείο Καστοριάς

Part of : Δελτίον της Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας ; Vol.48, 2009, pages 241-248

Issue:
Pages:
241-248
Parallel Title:
Icon of the Dormition of the Virgin in the Byzantine Museum of Kastoria
Section Title:
Articles
Author:
Abstract:
This article publishes an icon from a church at Kastorianow on display in the Byzantine Museum of this town (Fig.1). It is a small (41 x 65.5 cm.) icon of the Dormition of theVirgin, which is in a good state of preservation, despite overpainting in places and local losses to the painted surface.From an iconographie point of view, the Kastoria icon of theDormition of the Virgin does not follow the typical iconographie scheme of the subject, but is organised differently,since the group of apostles is not depicted either side of theVirgin's death bed, as normally, but is placed entirely at theright and densely arranged, while the space at the left is occupied only by a group of angels, also densely arranged.The Kastoria icon reflects iconographie models of the MiddleByzantine period found in Kastoria (Ayioi Anargyroi,1 Οι τοιχογραφίες του ναού του Αγίου Γεωργίου του Βουνούέχουν χρονολογηθεί από τον Ε. Τσιγαρίδα την περίοδο 1368/9-1388/9 και ενδεχομένως γύρω στο 1385, βλ. Τσιγαρίδας, Τοιχογραφίες (υποσημ. 8), 224-225. Ο I. Djordjevic έχει προτείνει ως χρόνοδιακοσμήσεως του ναού λίγο νωρίτερα ή λίγο αργότερα του έτουςΚαστοριάς και στην τοιχογραφία της Κοιμήσεως τηςΘεοτόκου στον Άγιο Νικόλαο του Κυρίτζη και κυρίωςστον ναό του Αγίου Γεωργίου του Βουνού, μας δίνειτη δυνατότητα να εντάξουμε την εικόνα στο εργαστήριο ή στο περιβάλλον του εργαστηρίου στο οποίο οφείλεται η διακόσμηση του ναού του Αγίου Γεωργίου τουΒουνού και συνεπώς να τη χρονολογήσουμε στην εικοσαετία 1365-138511.Panayia Mavriotissa), and above all works of art of the firstPalaiologan period, such as the wall-painting of the Dormition of the Virgin in the chapel of Ayios Efthymios (1302/3)of the church of Ayios Dimitrios in Thessaloniki (Fig. 3).On the other hand, the direct iconographie and artistic affinity that may be detected between the Kastoria icon andworks dating from the second half of the 14th century (Fig.4), such as, principally, the Dormition of the Virgin in thechurch of Ayios Georgios tou Vounou at Kastoria (Fig. 2)enables us to assign the icon to the workshop or the closecircles of the workshop responsible for the decoration ofthe church of Ayios Georgios, and therefore to date it to thetwo decades 1365-1385.
Subject:
Subject (LC):
Electronic Resources: