Το καταναλωτικό βίωμα στους σύγχρονους εμπορικούς πολυχώρους : Τελεστική αναπαραγωγή και η ταυτότητα του καταναλωτή

Part of : Επιθεώρηση κοινωνικών ερευνών ; Vol.137/138, 2012, pages 85-112

Issue:
Pages:
85-112
Parallel Title:
The consumer's experience («ERLEBNIS») in contemporary shopping malls : Ritual reproduction and consumer's identity
Section Title:
Articles
Author:
Abstract:
In this article, the relation of new form of experience, that is promoted and searched for in contemporary shopping malls, with these commercial environments is examined. The safe, predictable and rich in commercial and spectacular references and practices experience, at these shopping places, seems to be a «matter» of ritual procedure. Malls, as ritual places, as fields of roles' performance and as «symbolic mediators», accommodate, foster and provoke, in its interior, self-contained microcosm, rites which attribute to visitors-consumers-insiders the identity of «sufficient consumer».
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
κατανάλωση, shopping malls, τελετουργίες της κατανάλωσης, τελέσεις της καθαρότητας, ταυτότητα του καταναλωτή
Electronic Resources:
References (1):
  1. Augé M., 1999, Για μια ανθρωπολογία των σύγχρονων κόσμων, μετάφραση: Δ. Σαραφίδου, εισαγωγή: Ε. Ρίκου, Αθήνα, Αλεξάνδρεια. Augé M., 2008, Πού χάθηκε το μέλλον;, μετάφραση: Ξ. Τσελέντη, επιμέλεια: Σ. Ρηγοπούλου, Αθήνα, Πολύτροπον. Baudrillard J., 1991, Η έκσταση της επικοινωνίας, μετάφραση: Β. Αθανασόπουλος, Αθήνα, Καρδαμίτσα. Bauman Z., 2002, Η μετανεωτερικότητα και τα δεινά της, μετάφραση-πρόλογος: Γ.-Ι. Μπαμπασάκης, επιμέλεια: Γ. Λυκιαρδόπουλος, Αθήνα, Ψυχογιός. Benjamin W., 2002, Σάρλ Μπωντλαίρ: Ένας λυρικός στην ακμή του καπιταλισμού, μετάφραση: Γ. Γκουζούλης, επιμέλεια: Κ. Λιβιεράτος-Λ. Αναγνώστου, επίμετρο: T.W. Adorno, R. Tiedemann, S. Buck-Morss, δεύτερη έκδοση, Αθήνα, Αλεξάνδρεια. Βιριλιό Π., 2004, Πανικόβλητη πόλη: Το αλλού αρχίζει εδώ, μετάφραση: Β. Τομανάς, Θεσσαλονίκη, Νησίδες. Bourdieu P., 2006, Η διάκριση: Κοινωνική κριτική της καλαισθητικής κρίσης, μετάφραση: Κ. Καψαμπέλη, πρόλογος: Ν. Παναγιωτόπουλος (έβδομη έκδοση), Αθήνα, Πατάκης. Buck-Morss S., 2009, Η διαλεκτική του βλέπειν: Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν και το Σχέδιο Εργασίας περί Στοών, μετάφραση: Μ. Αθανασάκης, επιμέλεια-πρόλογος: Α. Μπαλτάς, Ηράκλειο, Π.Ε.Κ. Debord G., 2000, Η κοινωνία του θεάματος, μετάφραση Σύλβια, Αθήνα, Διεθνής βιβλιοθήκη. Δημητρίου Σ., 1996, «Ιστορία και χρόνος στην Ανθρωπολογία», στο Σ. ΔημητρίουΚοτσώνη και Σ. Δημητρίου, Ανθρωπολογία και Ιστορία (δεύτερη έκδοση), Αθήνα, Καστανιώτης, σ. 177-255. Harvey D., 2007, Η κατάσταση της μετανεωτερικότητας: Διερεύνηση των απαρχών της πολιτισμικής μεταβολής, μετάφραση: Ε. Αστερίου, εισαγωγή: Ντ. Βαΐου, επιστημονική επιμέλεια: Χ. Δεμερτζόπουλος, Μ. Σπυριδάκης, Αθήνα, Μεταίχμιο. Jameson J., 1999, Το μεταμοντέρνο ή η πολιτισμική λογική του ύστερου καπιταλισμού, μετάφραση: Γ. Βάρσος, Αθήνα, Νεφέλη. Λας Κ., 2008, Η κουλτούρα του ναρκισσισμού, μετάφραση: Β. Τομανάς (δεύτερη έκδοση), Θεσσαλονίκη, Νησίδες. Massey D., 2008, Για το χώρο, μετάφραση: Ι. Μπιμπλή, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα. Μπάουμαν Ζ., 2002, Η εργασία, ο καταναλωτισμός και οι νεόπτωχοι, μετάφρασηπρόλογος: Κ. Δ. Γεωρμάς, Αθήνα, Μεταίχμιο. Μπάουμαν Ζ., 2006, Ρευστή αγάπη: Για την ευθραυστότητα των ανθρωπίνων δεσμών, μετάφραση: Γ. Καραμπέλας, Αθήνα, Εστία. Μπωντριγιάρ Ζ., 2005, Η καταναλωτική κοινωνία, μετάφραση: Β. Τομανάς, πρόλογος: J.D. Mayer, Θεσσαλονίκη, Νησίδες. Simmel G., 1993, Πόλη και ψυχή, μετάφραση: Γ. Λυκιαρδόπουλος, εισαγωγή: G. Lukacs, Αθήνα, Έρασμος. Σταυρίδης Σ., 2002, Από την πόλη οθόνη στην πόλη σκηνή, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα. Bauman Z., 2000, Postmodern ethics, Oxford, Blackwell. Benjamin W., 1995, The arcades project, Cambridge, Belknap Press. Campbell C., 1996, «The Sociology of consumption», στο D. Miller (ed.), Acknowledging consumption: A review of new studies, London-New York, Routledge, pp. 96-126. Crawford M., 1992, «The world in a shopping Mall», στο M. Sorkin (ed.), Variations on a theme park: The new American city and the end of public space, New York, Hill and Wang, pp. 3-30. Deutsche R., 1996, «Agoraphobia», στο R. Deutsche, Evictions: Art and spatial politics, Cambridge, MIT Press, pp. 269-327. Featherstone M., 2007, Consumer culture and postmodernism, (2nd edition), London, Sage Publications. Shields R., 1994, «Spaces for the subject of consumption», στο R. Shields (ed.), Lifestyle shopping: The subject of consumption, London, Routledge, pp. 1-20. Shields R., 1994, «The individual, consumption cultures and the fate of community», στο R. Shields (ed.), Lifestyle shopping: The subject of consumption, London, Routledge, pp. 99- 113. Turner V., 1979, The ritual process: Structure and anti-structure, New York, Aldine Publ. Co. Zukin S., 1992, «Postmodern urban landscapes of power: mapping culture and power», στο S. Lash και J. Friedman (eds), Modernity and identity, Oxford, Blackwell, pp. 221-247