Μεταπολίτευση : πολιτισμός «ελληνικός» και εκπαίδευση
Part of : Επιθεώρηση κοινωνικών ερευνών ; Vol.139, 2013, pages 95-128
Issue:
Pages:
95-128
Parallel Title:
Political changeover : «Greek» culture and education
Section Title:
Articles
Abstract:
Historically, the modern Greek community expressed itself in a polarised manner: serving emotionally impregnated ideas. The period after the fall of the colonels’ regime in 1974 followed the same historical path. By shifting the polarisation onto the field of the defence of people’s interests it led to the reconstruction of a flawed and contradictory collective ideal. However, the continuation of the same collective attitude discloses deeper cultural causes and obsessions. More specifically this attitude has been reflected in the area of education. The Greek educational system has remained divided between the self-referential and dogmatic teaching of the Greek consciousness on one hand and the teaching of an exogenous modern spirit as far as technology and economic life are concerned on the other.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
bias, ideal, education, consciousness, modern, πόλωση, ιδεώδες, εκπαίδευση, συνείδηση, νεωτερικότητα
Electronic Resources:
References (1):
- Anzieu D., Καραπάνου Φ., Gillibert J., Green A., Νικολαΐδης Ν., Ποταμιάνου Α., 1983, Ψυχανάλυση και ελληνική κουλτούρα, Αθήνα, Ράππα. Βλαβιανός Χ., 1195, «Οδυσσέας: Ο εφιάλτης της ιστορίας», Καθημερινή, 6 Ιουνίου. Βούλγαρης Γ., 2008, Η Ελλάδα από τη Μεταπολίτευση στην παγκοσμιοποίηση, Αθήνα, Πόλις. Badiou Al., 2009, Από το είναι στο συμβάν, Αθήνα, Πατάκη. Baj En. - Virilio P., 2009, Συζήτηση για τον τρόμο στην τέχνη, Αθήνα, Ελευθεριακή Κουλτούρα. Bernstein B., 1989, Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος, Αθήνα, Αλεξάνδρεια. Besnier J.-M., 1999, Ιστορία της νεωτερικής και σύγχρονης φιλοσοφίας –φυσιογνωμίες και έργα, Αθήνα, Καστανιώτη. Bruner J., 2007, Ο πολιτισμός της εκπαίδευσης, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα. Γαζή Έ., 2011, «Πατρίς-θρησκεία-οικογένεια» –η ιστορία ενός συνθήματος (1880-1930), Αθήνα, Πόλις. Γετίμης Π., Γάβαρης Δ., 1993, Κοινωνικό κράτος και κοινωνική πολιτική, Αθήνα, Θεμέλιο. Γεωργαράκης Ν., 1990, «Κράτος και μηχανισμοί ενσωμάτωσης στη Μεταπολίτευση», Κοινοβουλευτική Επιθεώρηση, τεύχ. 5-6, Δεκέμβριος. Δεμερτζής Ν. (εισ.-επιμ.), 1994, Η ελληνική πολιτική κουλτούρα σήμερα, Αθήνα, Οδυσσέας. Δεμερτζής Ν., Λίποβατς Θ., 2006, Φθόνος και μνησικακία – τα πάθη της ψυχής και η κλειστή κοινωνία, Αθήνα, Πόλις. Δεμερτζής Ν., Σταυρακάκης Γ., Ντάβου Μπ., Αρμενάκης Αντ., Χρηστάκης Ν., Γεωργαράκης Ν., Μπουμπάρης Ν., 2008, Νεολαία: ο αστάθμητος παράγοντας, Αθήνα, Πολύτροπον. Δοξιάδης Αρ., 2010: «Νοικοκυραίοι, ραντιέρηδες, καιροσκόποι», Athens Review of Books, τεύχ. 8, Ιούνιος. Εγγονόπουλος Νίκος, 1977, Ποιήματα (Β´), Αθήνα, Ίκαρος. Ελεφάντης Αγγ., 1991, Στον αστερισμό του λαϊκισμού, Αθήνα, Πολίτης. Ελύτης Οδ., 1974 (5η έκδοση, 1963 1η έκδοση), Ήλιος ο Πρώτος, Αθήνα, Ίκαρος. el.wikipedia.org /wiki/«Μικρός ήρωας». Ζάχος Εμ., 1982, «Μεταπολεμικός ελληνικός κινηματογράφος», Κινηματογραφικά Τετράδια, Θεσσαλονίκη, τευχ. 8, Νοέμβρης . Fabre A., 1986, Το πειραματικό νέο σχολείο, Αθήνα, Επικαιρότητα. Ferrarotti Fr., 2010, Οι κλασικοί της Κοινωνιολογίας, Αθήνα, Οδυσσέας. Fontana D., 1996, Ψυχολογία για εκπαιδευτικούς, Αθήνα, Σαββάλας. Fraud S., 2009, Το μέλλον μιας αυταπάτης, Αθήνα, Ποντίκι. Hobsbawm E.J., 1992, Η εποχή των επαναστάσεων (1789-1848), Αθήνα, Μ.Ι.Ε.Τ. Holst G., 1977, Δρόμος για το ρεμπέτικο, Αθήνα, Αγγλοελληνικαί Εκδόσεις. Houdé Ol., 2007, Η ψυχολογία του παιδιού, Αθήνα, Το Βήμα Γνώση. Θεοτοκάς Γ., 1988, Ελεύθερο πνεύμα, Αθήνα, Ερμής. Ιωαννίδης Στ., Στουρνάρας Γ., 2011, «Το πώς και το γιατί που μας οδήγησαν στο σημείο μηδέν –από τις στρεβλώσεις της μεταπολίτευσης στην υπογραφή του Μνημονίου για την οικονομική διάσωση της χώρας», Καθημερινή, 22 Μαΐου. Gramsci A., 1972, Οι διανοούμενοι, Αθήνα, Στοχαστής. Joyce J., 1990, Οδυσσέας, Αθήνα, Κέδρος. Καγιαλής Τ., 2007, Η επιθυμία για το μοντέρνο –δεσμεύσεις και αξιώσεις της λογοτεχνικής διανόησης στην Ελλάδα του 1930, Αθήνα, Βιβλιόραμα. Καζαντζάκης Ν., 1973 (7η έκδοση), Αλέξης Ζορμπάς, Αθήνα. Καστοριάδης Κ., 1981 (14η έκδοση), Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας, Αθήνα, Κέδρος. –– (επιμ. Escobar E., Gondicas M., Vernay P.), 2010, Ακυβέρνητη κοινωνία (συνεντεύξεις & συζητήσεις 1974-1997), Αθήνα, Ευρασία. Κονδύλης Π., 2011, Οι αιτίες της παρακμής της σύγχρονης Ελλάδας –η καχεξία του αστικού στοιχείου στη νεοελληνική κοινωνία και ιδεολογία, Αθήνα, Θεμέλιο. Κωνσταντοπούλου Λ., 2009, Τέσσερεις όψεις του μοντερνισμού: Έλιοτ-Μπόρχες-Κάφκα-Λόρκα, Αθήνα, Φαρφούλας. Λιβιεράτος Κ., Φραγκούλης Τ. (επιμ.), 1991 (1η έκδοση), Η κουλτούρα των μαζικών μέσων, Αθήνα, Αλεξάνδρεια˙ κείμενα των Kraus K., Adorno T. W., Macdonald D., Arendt H. Shills E, Parson T. - White W., Morin E, Williams, Baudrillard J (3η έκδοση). Λίποβατς Θ., 1996, Ψυχανάλυση – φιλοσοφία – πολιτική κουλτούρα (διαπλεκόμενα κείμενα), Αθήνα, Πλέθρον. Lalland A., 1955, Λεξικόν της φιλοσοφίας, Αθήνα, Πάπυρος. Laupies Fr., 2007, Η ελευθερία, Αθήνα, Βήμα Γνώση. Le Goff J., 1993, Ο πολιτισμός της μεσαιωνικής Δύσης, Θεσσαλονίκη, Βάνιας. Μακρυγιάννη, 1996, Απομνημονεύματα του στρατηγού, Αθήνα, Πάπυρος. Μουρίκη Κ., 2009, Λίγα γαρίφαλα για το Πολυτεχνείο, Αθήνα, Διάπλαση. Nietzsche Fr., 1996, Η χαρούμενη γνώση, Αθήνα, Εξάντας. Ξύδη Αλ., 1976, Προτάσσεις για την ιστορία της νεοελληνικής τέχνης (Α-Β), Αθήνα, Ολκός. Παμπούκης Χ., «Κράτος και κρατισμός», metarithmisi.gr (ηλεκτρονικό περιοδικό), 13/3/2012. Παντελίδου-Μαλούτα Μ., 1991, «Οι έφηβοι της αλλαγής», Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, τεύχ. 80, Αθήνα, ΕΚΚΕ. Παπαδής Δ. Ι., 2000, Το ανθρώπινο πρόσωπο της δημοκρατίας (Πρακτικά Α΄ Διεθνούς Συνεδρίου Φιλοσοφίας, 13-14 Οκτωβρίου 1995, Λευκωσία), Αθήνα, Παπαδήμας. Παπανδρέου Ανδρέας Γ., 1974, Πατερναλιστικός καπιταλισμός, Αθήνα, Καρανάση. Παπανούτσου Ε. Π., 1976, Η παιδεία –το μεγάλο μας πρόβλημα, Αθήνα, Δωδώνη. Παπαστάμου Σ., Μαντόγλου Α. (επιμ.), 1995, Σύγχρονες έρευνες στην κοινωνική ψυχολογία, κοινωνικές αναπαραστάσεις, Αθήνα, Οδυσσέας. Πεσματζόγλου Στ., 1987, Εκπαίδευση και ανάπτυξη στην Ελλάδα 1948-1985 –το ασύμπτωτο μιας σχέσης, Αθήνα, Θεμέλιο. Πλειός Γ., 2005, Πολιτισμός της εικόνας και εκπαίδευση –ο ρόλος της εικονικής ιδεολογίας, Αθήνα, Πολύτροπον. Ράμφος Στ., 2000, Ο καημός του ενός. Κεφάλαια της ψυχικής ιστορίας των Ελλήνων, Αθήνα, Αρμός. Reble Al., 1990, Ιστορία της παιδαγωγικής, Αθήνα, Παπαδήμα. Σεφέρης Γ., 1977 (11η έκδοση), Ποιήματα, Αθήνα, Ίκαρος. Sennett R., 1999, Η τυραννία της οικειότητας –ο δημόσιος και ιδιωτικός χώρος στον δυτικό πολιτισμό, Αθήνα, Νεφέλη. ––, 2011, Ο τεχνίτης, Θεσσαλονίκη, Νησίδες. Τζιόβας Δ., 1989, Οι μεταμορφώσεις του εθνισμού και το ιδεολόγημα της ελληνικότητας στο Μεσοπόλεμο, Αθήνα, Οδυσσέας. ––, 2002 (2η έκδοση), Το παλίμψηστο της ελληνικής αφήγησης, Αθήνα, Οδυσσέας. Τσαούσης Δ. Γ. (επιμ.), 1983, Ελληνισμός - Ελληνικότητα, Αθήνα, Εστία. Τσουκαλάς Κ., 1991, Είδωλα πολιτισμού, Αθήνα, Θεμέλιο. ––, 1996, Ταξίδι στο λόγο και στην ιστορία (κείμενα 1969-1996), Αθήνα, Πλέθρον. Toynbee Ar., 1992, Οι Έλληνες και οι κληρονομιές τους, Αθήνα, Καρδαμίτσα. Φραγκουδάκη Αν., 1977, Εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και φιλελεύθεροι διανοούμενοι – άγονοι αγώνες και ιδεολογικά αδιέξοδα στο μεσοπόλεμο, Αθήνα, Κέδρος. Φραγκουδάκη Αν., Δραγώνα Θ. (επιμ.), 1997 (1η έκδοση),«Τι είναι η πατρίδα μας» -εθνοκεντρισμός στην εκπαίδευση, Αθήνα, Αλεξάνδρεια. Χαλαζίας Χρ. Η., 1996, 31 χρόνια πολιτικής δημιουργίας, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα. Χαραλαμπάκης Ι. Α., 1980, Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, Αθήνα, Καμπανάς. Χαραλάμπης Δ., 1989, Πελατειακές σχέσεις και λαϊκισμός –η εξωθεσμική συναίνεση στο ελληνικό πολιτικό σύστημα, Αθήνα, Εξάντας. ––, 2012, Κράτος, δημόσια διοίκηση και οικονομία της αγοράς στην Ελλάδα. Το ελληνικό παράδοξο: «πελατειακό συμβόλαιο» κατά κοινωνικού συμβολαίου, Αθήνα, ΕΚΔΔΑ. Χατζιδάκης Μ. (CD), Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη (1961), ΕΜΙ-Καθημερινή /2010 Χρόνης Νικόλαος, 1997, Η κριτική θεωρία κατά τον Max Horkheimer, Αθήνα, Καρδαμίτσα/ Williams R., 1994, Κουλτούρα και ιστορία, Αθήνα, Γνώση. Wittgenstein L., 2007, Στοχασμοί, Αθήνα, Στιγμή Bowie A., 1990, Aesthetics and subjectivity –from Kant to Nietzsche, Manchester-New York, Manchester University Press. Bruner J. S., 1996, The culture of education, Cambridge, Mass, Harvard University Press. Laclau E., 2005, On populist reason, London, Verso. Smith J. E., 1966, The spirit of American philosophy, New York, A Galaxy Book.