Η «Ύβρις» του Άδμητου από το 438 π.Χ. στον 20ό (και τον 21ο) αιώνα

Part of : Σύγκριση ; No.24, 2014, pages 85-93

Issue:
Pages:
85-93
Section Title:
Articles
Author:
Abstract:
The article attemps the comparative study of Admetus’ “hybris”, as shown in Euripides’ Alcestis,Yourcenar’s Le mystère d’Alceste and Staikos’ Alcestis and Sweet Dreams. In Euripides’ tragedy,despite the initial negative characterization of the hero, is maintained until the end the “moral ambiguity” and the faith in human’s nature. In Yourcenar’s play, with indirect echoes of the war era, the criticism to the hero is stronger and the ironical view of the writer bitter. The bitterness culminates by Staikos’ view, in whose play dominates the element of theatricality and of thehero’s mocking, through a black tragicomedy. Therefore, the “tragedy” is still experienced and it still follows the same evolutionary series, but without the same conclusion: in modern era,“Dike” is more questionable and “Katharsis” is more dubious than ever. Bernard Dort believes that we live in a tragic world, without tragedy. A world whose tragedy is, perhaps, that there is no “Katharsis”. A world of repetition and not of resolution, darked by the ghost of a weak transcedence – of somebody Mr. Godot, probably.
Subject:
Subject (LC):
Electronic Resources:
References (31):
  1. Χρήστος Μαλεβίτσης, «Ύβρις και Αμαρτία», Περί του τραγικού, Αθήνα, Αστρολάβος /Ευθύνη, 1986
  2. «Est-il une tragédie au XXe siècle?», Encyclopædia Universalis France, τόμ. 16, Παρίσι, Encyclopædia Britannica, Inc., 1968
  3. Αφροδίτη Σιβετίδου «Η μεταγραφή του τραγικού», Η θέαση της σιωπής στο θέατρο του Ανδρέα Στάικου
  4. Γιουρσενάρ, Θέατρο ΙΙ
  5. Rosemary Nielsen, «Alcestis: A paradox in dying», Ramus, τόμ. 5 / τχ. 2 (1976)
  6. Dagmar Bartonkova, «Ύβρις και Τύφλωσις στο δράμα του Ευριπίδη Άλκηστις», Έκτο Διεθνές Συμπόσιο Αρχαίου Δράματος: Ύβρις και Τύφλωσις στο Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Σύγχρονες σκηνικές προσεγγίσεις, Κύπρος 1989, Λευκωσία,Κυπριακό Κέντρο Δ.Ι.Θ., 2002
  7. Wesley Smith,«Ironic structure in Alcestis», Phoenix, τόμ. 14 / τχ. 3 (1960)
  8. Gilbert Murray, Αισχύλος: Ο δημιουργός της τραγωδίας, μτφρ. Βασίλειος Μανδηλαράς,Αθήνα, Καρδαμίτσα, 1993
  9. Judith Mossman (επιμ.), «Impiety and Atheism»,Oxford Readings in Classical Studies: Euripides,Οξφόρδη, Oxford University Press, 2003
  10. «Οιδίπους επί Κολωνώ: Μια διφορούμενη τραγωδία», Χ Διε- θνής Συνάντηση Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, 2000: 2500 χρόνια Αρχαίου Ελληνικού Δράματος:Παράδοση και προοπτικές ‒ ΧΙ Διεθνής Συνάντηση Αρχαίου Ελληνικού Δράματος, 2002: Θηβαϊκός Κύκλος, Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών 2007
  11. Douglas Cairns, «Ηθικές αξίες», Όψεις και θέματα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας,επιμ. Justina Gregory, μτφρ. Μαρία Καίσαρ / Όλγα Μπεζαντάκου / Γαρουφαλιά Φιλίππου,Αθήνα, Παπαδήμας, 2010
  12. Jean-Pierre Vernant, «Εντάσεις και αμφιλογίες στην αρχαία ελληνική τραγωδία», Μύθος και Τραγωδία στην Αρχαία Ελλάδα Α΄, μτφρ.Στέλλα Γεωργούδη, Αθήνα, Ζαχαρόπουλος,1988
  13. Χρήστος Μαλεβίτσης, «Ύβρις–Άτη–Δίκη», Περί του τραγικού
  14. Ανδρέας Στάικος, Άλκηστις και όνειρα γλυκά, Αθήνα, Κίχλη, 2012
  15. «Ανδρέας Στάικος: Η ενδελέχεια της ψευδαίσθησης»,Συνέντευξη του Ανδρέα Στάικου στην Καίτη Διαμαντάκου, Θεατρογραφίες, τχ. 3 (1998)
  16. «Ανδρέας Στάικος: Όταν ο Άδμητος έγινε Δον Ζουάν», Συνέντευξη του Ανδρέα Στάικου στον Γιάννη Μπασκόζο, Το Βήμα, 20.5.2012
  17. Αφροδίτη Σιβετίδου, «Οι εμμονές του ψεύδους», Η θέαση της σιωπής στο θέατρο του Ανδρέα Στάικου, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα,2000
  18. Andréas Chatzisavas (επιμ.), «Τα αλλεπάλληλα είδωλα της φαντασιακής γυναίκας στο θεατρικό έργο του Ανδρέα Στάικου», Lapithos: Histoire et Littérature ‒ Le double dans la littérature Néo-hellénique (Actes du XIXème Colloque International des Néo-hellénistes des Universités francophones – Nancy, 23-25 Mai 2003), Μπεσανσόν, Éditions Praxandre, 2006
  19. Ανδρέας Στάικος, «Ανδρέας Στάικος: Ένα θέατρο ειδώλων και υπαρξιακών αντικατοπτρισμών», Φτερά Στρουθοκαμήλου, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 2001
  20. «Ανδρέας Στάικος ή Η μελαγχολική πλευρά του σαρκασμού», Κανόνες και Εξαιρέσεις, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα,2000
  21. Ανδρέας Στάικος, 1843 ‒ Καρακορούμ, Αθήνα, Βιβλιοπωλείον της «Εστίας», 1991
  22. Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, Θέατρο ΙΙ, μτφρ.Ιωάννα Χατζηνικολή, Αθήνα, Χατζηνικολή,2005
  23. Θόδωρος Γραμματάς / Γιάννης Παπαδόπουλος (επιμ.),Τραγικό και Τραγωδία στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, Αθήνα, Διάδραση, 2011
  24. «Euripides’ Alcestis: Female death and male tears», Classical Antiquity, τόμ. 11 / τχ.1 (1992)
  25. Euripides, Cyclops–Alcestis–Medea,εισαγωγή-επιμέλεια David Kovacs, The Loeb Classical Library, Λονδίνο, Harvard University Press, 1994
  26. Anne Burnett [Erich Segal (επιμ.), «The virtues of Admetus», Oxford Readings in Greek Tragedy, Οξφόρδη, Oxford University Press,1983
  27. Cedric Whitman, Ο Ευριπίδης και ο κύκλος του μύθου, μτφρ. Ευαγγελία Θωμαδάκη, Αθήνα,Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, 1996
  28. Philip Vellacott, Ironic Drama: A study of Euripides’ method and meaning, Κέμπριτζ, Cambridge University Press, 1975
  29. Chariclia Baconicola-Ghéorgopoulou, «Le mariage et le couple», L’absurde dans le théâtre d’Euripide, Αθήνα, Bibliothèque Sophie N. Saripolos, 1993
  30. «Euripides’ Alcestis», Greece & Rome, τόμ.32 / τχ. 2 (1985)
  31. Ευριπίδης, Άλκηστις μτφρ. Τάσος Ρούσσος, Αθήνα, Κάκτος, 1993.