Εθνο-πολιτισμική ετερότητα, κοινωνικές δομές και πολεοδομική οργάνωση στους μειονοτικούς οικισμούς της Θράκης

Part of : Γεωγραφίες ; No.20, 2012, pages 117-138

Issue:
Pages:
117-138
Parallel Title:
Ethno-Cultural Diversity, Social Structures and Urban Organisation in Minority Villages of Thrace
Author:
Abstract:
Η εργασία αυτή εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους οι εθνοπολιτισμικές μειονότητες εκφράζουν τις ιδιαιτερότητές τους στην οργάνωση τουοικιστικού χώρου. Η έννοια του εθνοτισμού ως σύνθετης έννοιας που συντίθεται από κοινωνικοπολιτισμικές ιδιαιτερότητες είναι αρκετά ση-μαντική για το διαχωρισμό της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης σε τρεις διακριτές ομάδες. Αυτές οι τρεις ομάδες είναι οι σλαβόφω-νοι Πομάκοι, που ζουν στην ορεινή ζώνη, οι μειονοτικοί Τούρκοι, κάτοικοι κυρίως των πεδιάδων, και, τέλος, οι Ρομά που κυρίως κατοικούνστις παρυφές των περιαστικών περιοχών και των πόλεων. Οι πολιτικές και οικονομικές συνέπειες της μειονοτικής τους κατάστασης τους ανά-γκασαν να παράγουν διαφορετικά χωρικά μοντέλα, και οι πολιτισμικές τους διαφορές υποστηρίζουν την ιδιαιτερότητα στη χρήση του ιδιωτι-κού και του δημόσιου χώρου.
Subject:
Subject (LC):
References (1):
  1. Aνδρέαδης, Κ. Γ. (1956), Η μουσουλμανική μειονότητα της Δυτικής Θράκης, Θεσσαλονίκη: ΕταιρείαΜακεδονικών Σπουδών.Ασκούνη, Ν. (2006), Η εκπαίδευση της μειονότητας στη Θράκη: Από το περιθώριο στην προοπτικήτης κοινωνικής ένταξης, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.Γεωργούλα, Γ. και Γρυλλάκη, Σ. (2000), «Η μουσουλμανική μειονότητα της δυτικής Θράκης», φοι-τητική εργασία στο μάθημα Ανάπτυξη Συνοριακών Περιοχών, Τμήμα Μηχανικών Χωρο-ταξίας Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Βόλος.Δαγκωνάκη, Ζ., Κασμερίδης, Ν. και Κεφαλά, Ν. (1996), «Η μουσουλμανική μειονότητα της δυτι-κής Θράκης», φοιτητική εργασία στο μάθημα Ανάπτυξη Συνοριακών Περιοχών, Τμήμα Μη-χανικών Χωροταξίας Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πανεπιστήμιο Θεσσα-λίας, Βόλος.Ελληνική Στατιστική Αρχή, Απογραφή Πληθυσμού 2011.Ζεγκίνης, Ε. (1994), Οι μουσουλμάνοι Αθίγγανοι της Θράκης, Θεσσαλονίκη: Ίδρυμα Μελετών Χερ-σονήσου Του Αίμου.Ιμαμ, Μ., Τσακιρίδη, Ο. (2003), Μουσουλμάνοι και κοινωνικός αποκλεισμός, Αθήνα: Λιβάνη.Κατσιμίγας, Κ. (1984), «Αναζητώντας την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία των αγροτικών οικισμώντου Νομού Ροδόπης», Θρακική Επετηρίδα 5. Κίζης, Γ. (1990), Θράκη, Ελληνική Παραδοσιακή Αρχιτεκτονική, Αθήνα: Μέλισσα.Κόκκας, Ν. (2005), «Οι Πομάκοι της Βουλγαρικής Ροδόπης», Εφημερίδα Χρονόμετρο, Καβάλα, 3Νοεμβρίου 2005, σ. 10.Λιάπη, Α. (1995α), «Η Θράκη μετά το 1920», Θρακικά 6(17): 93-123.Λιάπη, Α. (1995β), Η υποθηκευμένη γλωσσική ιδιαιτερότητα των Πομάκων, Κομοτηνή: ΘρακικήΕταιρία.Μουσταφά, Μ. (2007), «Παρουσίαση των αναπτυξιακών προοπτικών της μειονότητας σε σχέση μετις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Θράκη στις αρχές του 21ου αιώνα», Μεταπτυχιακότμήμα ΤΜΧΠΠΑ, Στούντιο Χωρικού Σχεδιασμού, Κομοτηνή, Μάιος 2007, αδημοσίευτο.Παπαχριστοδούλου, Π. (1958), «Οι Πομάκοι», Αρχείο του Θρακικού, Λαογραφικού και γλωσσικούθησαυρού 23.Παρατηρητήριο Εγνατίας Οδού (2006), «Αναπτυξιακό προφίλ των περιφερειών διέλευσης της Εγνα-τίας Οδού: Περιφέρεια ΑΜ-Θ. (2009)», Εγνατία Οδός Α.Ε.-Παρατηρητήριο, ηλεκτρονικήπρόσβαση: http://observatory.egnatia.gr.Σεφερτζής, Γ. (1985), «Oι μουσουλμάνοι της Δυτικής Θράκης: ιστορία ενός πολλαπλού δράματος»,Τετράδια Διαλόγου, Έρευνας και Kριτικής 11: 59-66.Σγουρίδης, Π. (2000), Θράκης προβληματισμοί στο κατώφλι του 21ου αιώνα, Αθήνα: Καστανιώτης.Σιούτη, Β. (2006), «Τόσο κοντά, μα τόσο μακριά», Εφημερίδα Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 14Μαΐου 2006, σ. 18.Σκάγιαννης, Π. (2000), «Χωρική ανάπτυξη συνοριακών περιοχών», Σημειώσεις για το ομώνυμομάθημα, Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, Πανεπιστήμιο Θεσ-σαλίας.Τεντοκάλη, Β. (1989), Η οργάνωση του χώρου της δομής της κατοικίας ως έκφραση της δομής τηςοικογένειας, Θεσσαλονίκη: University Studio Press.Τρουμπέτα, Σ. (2001), Κατασκευάζοντας ταυτότητες για τους μουσουλμάνους της Θράκης. Τοπαράδειγμα των Πομάκων και των Τσιγγάνων, Αθήνα: Κριτική.Φραγκόπουλος, Θ.Ι. (2002), «Κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές όψεις της μετάβασης σε μίαορεινή πομακική κοινότητα της Θράκης», στο Πρακτικά του Επιστημονικού Συμποσίου Μειονότητες στην Ελλάδα, Αθήνα: Εταιρία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και ΓενικήςΠαιδείας: 261-285. Aaarbakke, V. (2000), The Muslim Minority of Greek Thrace, Διδακτορική Διατριβή, University ofBergen.Capotorti, F. (1999), Monograph 23, UN Doc E/CN.4/Sub.2/384/Add.1-7, UN Sales No.E.78, όπωςαναφέρεται στο Eric Heinze, «The Construction and Contingency of the Minority Concept»,στο Deirdre Fotrtrell and Bill Bowring (επιμ.), Minority and Group Rights in the New Millenium,Χάγη: Martinus Nijhoff Publishers.Chousein, A. (2005), Continuities and changes in the minority policy of Greece: the case of WesternThrace, Μεταπτυχιακή Εργασία, Middle East Technical University, Άγκυρα.Fabbe, K. (2007), «Defining minorities and identities; religious categorization and State – makingstrategies in Greece and Turkey», ανέκδοτο άρθρο-παρουσίαση στο συνέδριο «Turkish andTurkic studies», 18 Οκτωβρίου 2007, University of Washington.Frangopoulos, Y. (1996), Une minorité musulmane en transition: Approche anthropologique desPomaques grecs, Διδακτορική Διατριβή, Université Catholique de Louvain, Faculté desSciences Economiques, Sociales et Politiques, Nouvelle série-No 273, Louvain-la-Neuve.Gambetti, Z. (2008), «Decolonizing Diyarbakir: culture, identity and the struggle to appropriateurban space», στο Kamran A. A. και Rieker M. (απιμ.), Re-exploring the Urban: comparativecitiscapes in the Middle East and South Asia, Karachi, Oxford University Press.Kettani, Α. (1980), «Muslims in Southern Europe», Journal Institute of muslim minority affairs 2:152.Kostopoulos, Τ. (2003), «Counting the “Other”: Official Census and Classified Statistics in Greece(1830-2001)», History and Culture of South Eastern Europe. An Annual Journal 5: 55-78.Lalenis, K. (2000), «Local development plans in the communities of Muslim minority in northernXanthi, Greece: Memories of underdevelopment?», Congress Proceedings ECPR and Universityof Thessaly, «Culture and Regional Economic Development – Cultural, Political andSocial Perspectives», Volos.Lalenis, Κ. (2003): «Local Development Programs in the Communities of Muslim Minority ofNorthern Xanthi: Memories of Underdevelopment?», στο Deffner, A., Konstantakopoulos,D. και Psycharis Y. (επιμ.), Culture and Regional Economic Development – Cultural, Politicaland Social Perspectives, Βόλος: University of Thessaly Press: 57-83.Labrianidis, L. (2001), «‘Internal frontiers’ as a hindrance to development », European PlanningStudies 9(1): 85-103.Lefebvre, H. (2000), La production de l’espace, Παρίσι: Anthropos.Matsuo, H. (1992), «Identificational assimilation of Japanese Americans: a reassessment of Primordialismand Circumstantialism», Sociological Perspectives 35(3): 506-523.Ozalay, E. (2006), Minorities in Turkey: The identity of the Alevis in Accordance with the EU Legislation,Thesis, Master of Arts in Euroculture “Space and Power in Europe: Culture, Communicationand Policy of Identity”, IP 2006 San Sebastian, Georg-August Universitat, Gottingen.Owen, B. (1999), «Le contentieux électoral: étude comparative», CDL-JU (98) 39, CommissionEuropéenne pour la Démocratie par le Droit, Conseil de l’ Europe, StrasbourgPopovic, Α. (1986), L’Islam Balkanique: les musulmans du Sud - Est européen dans la période post- ottomane, Βερολίνο-Βισμπάντεν: Kommission Otto Harrassovitz Verlag.Treanton, J-R., (1995), «ville», στο Boudon, Besnard, Cherkaoui, Lecuyer (επιμ.), Dictionnaire dela sociologie, Παρίσι: Larousse: 237-238.Tsibiridou, F. (2005), «Comment peut-on être Pomak» en Grèce aujourd’hui?», Ethnologie Française35(2): 291-304.Vavasis, A. (2007), L’altérité musulmane en Grèce. Problèmes d’intégration et exclusion socialedes minoritaires de thrace, Publications Europa, Institut Européen de l’Université de Genève.Vernier, B. (2003), «Galimesse 1966-1997 : L’invention de nouvelles formes de flirt chez les Pomaquesmusulmans de Grèce : structure, histoire et stratégies», Travail, genre et sociétés9(1): 137-170.