The acquisition of the indefinite past in Modern Greek by Catalan/Spanish learners : A dual mechanism account

Part of : Γλωσσολογία ; Vol.22, 2014, pages 61-81

Issue:
Pages:
61-81
Author:
Abstract:
Έρευνες στο πεδίο της Κατάκτησης της Δεύτερης Γλώσσας για το πώς οι μαθητές υπεργενικεύουν ομαλά σχήματα σε ανώμαλα ρήματα ως τεχνική εκμάθησης προσεγγίζουν το θέμα στο πλαίσιο δύο βασικών ψυχογλωσσολογικών θεωριών, τη θεωρία του μονού μηχανισμού (Single Mechanism Account) (Westermann 1999, McClelland & Patterson 2002) και τη θεωρία του διττού μηχανισμού (Dual Mechanism Account) (Ullman 1999, Stavrakaki & Clahsen 2008). Η παρούσα μελέτη ερευνά την εκμάθηση του αορίστου ανώμαλων ρημάτων στη Νέα Ελληνική ως ξένη γλώσσα και ερμηνεύει τα αποτελέσματα με βάση τα προαναφερθέντα δύο μοντέλα. Η μελέτη διεξήχθη στην Κρατική Σχολή Γλωσσών της Βαρκελώνης στην Ισπανία. Οι συμμετέχοντες ήταν 30 μαθητές της Νέας Ελληνικής ως ξένης γλώσσας με πρώτη γλώσσα τα Καταλανικά ή τα Ισπανικά ή δίγλωσσοι σε αυτές τις γλώσσες. Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη συλλογή δεδομένων ήταν ένα κοινωνιογλωσσικό ερωτηματολόγιο και ένα τεστ γραμματικότητας. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι μαθητές στα πρώτα επίπεδα χρειάζονται περισσότερο χρόνο για πρόσβαση στους ανώμαλους τύπους και έχουν την τάση να υπεργενικεύουν τους καταληκτικούς ρηματικούς τύπους (π.χ. πονάω-πόνεσα) περισσότερο απ' ό,τι ρήματα με συγκεκριμένο (ανώμαλο) σχηματισμό στον αόριστο (π.χ. βλέπω-είδα). Υποστηρίζουμε ότι τα αποτελέσματα αυτά συνάδουν με τη θεωρία του διττού μηχανισμού λόγω της περίπλοκης κλίσης της Ελληνικής. Από τη σύγκριση των αποτελεσμάτων με αυτά μελετών σε άλλες γλώσσες προκύπτει ότι τα προαναφερθέντα μοντέλα φαίνεται να εξαρτώνται από την εκάστοτε γλώσσα-στόχο.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
dual mechanism account, Greek as FL, indefinite past tense, overgeneralization, single mechanism accoun
Notes:
includes appendices with questionnaire and tests.
References (1):
  1. Alvarez, C. 1999. Αντιστοιχία των ρηματικών χρόνων στην Ισπανική και στη Νέα Ελληνική γλώσσα. Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα 19, 14-24.Andreou, G., Karapetsas, Α. & Galantomos, I. 2008. Modern Greek language acquisition of morphology and syntax by non-native speakers. The Reading Matrix 8 (1), 35-42.Andria, M. 2010. Crosslinguistic influence in multilingual acquisition: A study on the acquisition of Greek as a foreign language by Spanish speakers. Unpublished MA dissertation. Universität de Barcelona.Andria, M., Miralpeix, I. & Celaya, M. L. 2012. Διαγλωσσική επίδραση κατά την εκμάθηση της Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας από ισπανόφωνους μαθητές. In Ζ. Gavriilidou, Α. Efthymiou, Ε. Thomadaki & P. Kambakis-Vougiouklis (eds), Selected papers of the 10th ICGL. Komotini: Democritus University of Thrace, 654-662.Andria, M. & Serrano, R. 2013. Developing new 'thinking-for-speaking' patterns in Greek as a foreign language: The role of proficiency and stays abroad. The Language Learning Journal Available at: DOL10.1080/09571736.2013.804584Ausubel, D. P. 1964. Adults versus children in second-language learning: Psychological considerations. Modern Language Journal 48, 420-424.Baron, J. & Celaya, M. L. 2010. Developing pragmatic fluency in an EFL context. EUROSLA Yearbook 10(1), 38-61.Celaya, M. L. 1992. Transfer in English as a Foreign Language: A Study on Tenses. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.Clahsen, H., Martzoukou, M. & Stavrakaki, S. 2010. The perfective past tense in Greek as a second language. Second Language Research 26, 501-525.Clahsen, H. & Muysken, P. 1989. The UG paradox in L2 acquisition. Second Language Research 5, 1-29.Clahsen, H., Sonnenstuhl, I. & Blevins, J. P. 2003. Derivational morphology in the German mental lexicon: A dual mechanism account. In R. H. Baayen & R. Schreuder (eds), Morphological Structure in Language Processing. Berlin/New York: de Gruyter, 125-155.Develegka, D. 2010. Specific language impairment in Greek: A case study on nominal agreement. Unpublished PhD dissertation, University of Essex.Ellis, N. C. & Schmidt, R. 1998. Rules or associations in the acquisition of Morphology? The frequency by regularity interaction in human and PDP learning of morphosyntax. Language and Cognitive Processes 2 (3), 307-336.Freed, B. 1995. What makes us think that students who study abroad become fluent? In B. Freed (ed.), Second Language Acquisition in a Study Abroad Context. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 123-148.Jensvoll, M. H. 2003. The acquisition of past tense in English/Norwegian bilingual children. Single versus dual mechanisms. Proceedings of the 19th Scandinavian Conference of Linguistics, 31 (3), 545-557.Leontaridi, E. 2002. Anâlisis contrastivo del aspecto gramatical en espanol y en Griego Moderno. Actas del I Congre so de estudiantes de Filologia Hispânica/ La palabra es futuro: filólogos del nuevo milenio. Valladolid: Universidad de Valladolid, 129-144.Lightbown, P. & Spada, N. 2013. How Languages are Learned. (4th edition). Oxford: Oxford University Press.Lianes, A. 2011. The many faces of study abroad: An update on the research on L2 gains emerged during a study abroad experience. International Journal of Multilingualism 8 (3), 189-215.Marian, V., Blumenfeld, Η. Κ. & Boukrina, Ο. 2008. Sensitivity to phonological similarity within and across languages. Journal of Psycholinguistic Research 37, 141-170.McClelland, J. L. & Patterson, K. 2002. Rules or connections in past-tense inflections: What does the evidence rule out? Trends in Cognitive Science 6, 465-472.Mennen, I. & Okalidou, A. 2006. Acquisition of Greek phonology: An overview. QMUC Speech Science Research Centre Working Papers, WP-11.Nicolaidis, K., Edwards J., Beckman, M. & Tserdanelis, G. 2004. Acquisition of lingual obstruents in Greek. Proceedings of the 6th International Conference of Greek Linguistics, University of Crete, Rethymno. Available at: http://www.philology.uoc.gr/conferences/6thICGL/Ntelitheos, D. & Christodoulou, E. 2005. The acquisition of nominal ellipsis in Greek. UCLA Working Papers in Linguistics 13, 14-34.Paradis, J., Nicoladis, E. & Crago, M. 2007. French-English bilingual children's acquisition of the pasttense. Proceedings of the 31st Annual Boston University Conference on Language Development,497-507.Patterson, K., Lambon Ralph, Μ. Α., Hodges, J. R., & McClelland, J. L. 2001. Deficits in irregularpast-tense verb morphology associated with degraded semantic knowledge. Neuropsychologia39, 709-724.Pica, T. 1994. Research on negotiation: What does it reveal about second-language learningconditions, processes and outcomes? Language Learning 44, 493-527.Pinker, S. & Prince, A. 1994. Regular and irregular morphology and the psychological status of rulesof grammar. In S. D. Lima, R. L. Corrigan, & G. K. Iverson (eds), The Reality of LinguisticRules. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 353-388.Rigau, G. 2001. The role of the quantifier tot in some Catalan temporal phrases. Catalan WorkingPapers in Linguistics 9, 85-100.Romanova, Ν. 2008. Mechanisms of verbal morphology processing in heritage speakers of Russian.Heritage Language Journal 6 (1), 105-126.Roth, F. P., Speece, D. L., Cooper, D. H., & De La Paz, S. 1996. Unresolved mysteries: How dometalinguistic and narrative skills connect with early reading? The Journal of Special Education30, 257-277.Rummelhart, D. E. & McClelland, J. L. 1986. On learning the past tenses of English verbs. In J. L.McClelland, D. E. Rummelhart & PDP Research Group (eds), Parallel Distributed Processing:Explorations in the Microstructure of Cognition. Vol. 1. Foundations. Cambridge, MA: TheMIT Press, 216-271.Shirai, Y. 2003. The acquisition of tense-aspect morphology and the regular-irregular to debate. ZASPapers in Linguistics 29, 195-209.Stathopoulou, N. & Clahsen, H. 2010. The perfective past tense in Greek adolescents with DownSyndrome. Clinical Linguistics and Phonetics 24, 870-882.Stavrakaki, S. 2001. Comprehension of reversible relative clauses in specifically language impairedand normally developing Greek children. Brain and Language 77, 419-431.Stavrakaki, S. 2006. Developmental perspectives on specific language impairment: Evidence from theproduction of wh-questions by Greek SLI children over time. Advances in Speech-LanguagePathology 8 (4), 384-396.Stavrakaki, S. & Clahsen, H. 2008. The perfective past tense in Greek child language. Journal of ChildLanguage 36, 113-142.Thordardottir, E., Ellis Weismer, S. & Evans, J. 2002. Continuity in lexical and morphologicaldevelopment in Icelandic and English-speaking 2 years-old. First Language 22, 3-28.Triandafillidis, M. 1993. Νεοελληνική Γραμματική (της δημοτικής). Θεσσαλονίκη: ΑριστοτέλειοΠανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Ίδρυμα ΜανόληΤριανταφυλλίδη. Ανατύπωση της έκδοσης του ΟΕΣΒ (1941), Θεσσαλονίκη.Ullman, Μ. Τ. 1999. Acceptability ratings of regular and irregular past tense forms: Evidence for adual-system model of language from word frequency and phonological neighbourhood effects.Language and Cognitive Processes 14, 47-67.Westermann, G. 1999. Single mechanism but not single route: Learning verb inflections inconstructivist neural networks. Commentary on "Lexical entries and rules of language: Amultidisciplinary study of German inflection" by H. Clahsen. Behavioral and Brain Sciences 22,1042-1043.