Λεξικό πολυλεκτικών λεξικών μονάδων (multi-word units) της Νέας Ελληνικής : Ένα εργαλείο για την υποστήριξη της διδασκαλίας της δεύτερης γλώσσας

Part of : Γλωσσολογία ; Vol.22, 2014, pages 83-96

Issue:
Pages:
83-96
Author:
Abstract:
A multi-word units dictionary of Modern Greek has been compiled for supporting the teaching of the Modern Greek language abroad. This is an electronic monolingual learners' dictionary containing the multi-word units found in various textbooks that are used in teaching Modern Greek as a second and foreign language. In this paper we present the criteria used for collecting the entries of the dictionary and the reason why a multi-word units dictionary is an important tool supporting language teaching. Finally, the structure of the dictionary is presented with the aim of showing how recent approaches to pedagogical lexicography have been taken into consideration.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
δεύτερη γλώσσα, λεξικογραφία, πολυλεκτική λεξική μονάδα
Notes:
Περιέχει προτεινόμενα διδακτικά εγχειρίδια.
References (1):
  1. Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. 2008. Λεξικογραφία και χρηστικά σημάδια. Πρακτικά του 8ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 601-615.Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. & Ευθυμίου, Α. 2006. Οι στερεότυπες εκφράσεις και η διδακτική της νέας ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Αθήνα: Πατάκης.Benson, Μ., Benson, Ε. & Ilson, R. 1986. The ΒΒΙ Combinatory Dictionary of English. A Guide to Word Combinations. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins.Γαβριηλίδου, Μ., Λαμπροπούλου, Π. & Γιούλη, Β. 2008. Το ερμηνευτικό λεξικό για το Γυμνάσιο. Πρακτικά του 8ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, 684-698.Cowie Α. P. & Howarth, Ρ. 1996. Phraseological competence and written proficiency. British Studies in Applied Linguistics 11, 80-93.Ευθυμίου, A. 2008. To λεξικό ως εργαλείο διδασκαλίας της γλώσσας. Αναφορά στο λεξικό των τριών πρώτων τάξεων του Δημοτικού σχολείου. Πρακτικά του 8ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας, 798-812.Gläser, R. 1998. The stylistic potential of phraseological units in the light of genre analysis. In A. P. Cowie (ed.), Phraseology: Theory, Analysis and Applications. Oxford: Oxford University Press, 125-144.Granger, S. 1998. Prefabricated patterns in advanced EFL writing: Collocations and formulae. In A. P. Cowie (ed.), Phraseology: Theory, Analysis and Applications. Oxford: Oxford University Press, 145-160.Granger, S. & Paquot, M. 2008. Disentangling the phraseological web. In S. Granger & F. Meunier (eds), Phraseology: An Interdisciplinary Perspective. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins, 27-49.Gries, S. 2008. Phraseology and linguistic theory: A brief survey. In S. Granger & F. Meunier (eds), Phraseology: An Interdisciplinary Perspective. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins, 3-25.Howarth, P. 1998. Phraseology and second language proficiency. Applied Linguistics 19 (1), 24-44.Θώμου, Π. 2005. Κριτήρια διάκρισης των λεξι(λογι)κών συνάψεων (lexical collocations) από τις στερεότυπες φράσεις (idioms) στις ρηματο-ονοματικές δομές. Πρακτικά του 6ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας. Πανεπιστήμιο Κρήτης. 18-21/9/2003. Ρέθυμνο. Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.philology.uoc.gr/conferences/6thICGL/Θώμου, Π. 2006. Λεξι(λογι)κές συνάψεις (lexical collocations) στη Νέα Ελληνική ως ξένη γλώσσα. Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Κρήτης,ΐορδανίδου, Α. 2001. Λεξικό λόγιων εκφράσεων της σύγχρονης Ελληνικής. Αθήνα: Πατάκης,ϊορδανίδου, Α. & Μάντζαρη, Ε. 2003. Προτάσεις σχεδιασμού παιδαγωγικών λεξικών. Πρακτικά του 6ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίας. Πανεπιστήμιο Κρήτης. 18-21/9/2003. Ρέθυμνο. Διαθέσιμο στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://www.philology.uoc.gr/conferences/6thICGL/.Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής. 1998. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Ίδρυμα Μ. Τριανταφυλλίδη.Μάντζαρη, Ε. 2011. Μονόγλωσσα ελληνικά παιδαγωγικά λεξικά: Ζητήματα σχεδιασμού και διδακτικής αξιοποίησης. Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Πατρών.Mel'cuk, Ι. 1998. Collocations and lexical functions. In A. P. Cowie (ed.), Phraseology: Theory, Analysis and Applications. Oxford: Oxford University Press, 23-54.Moon, R. 1997. Vocabulary connections: Multi-word items in English. In N. Schmitt & M. McCarthy (eds), Vocabulary, Description, Acquisition and Pedagogy. Cambridge: Cambridge University Press, 40-63.Moon, R. 1998. Frequencies and forms of phrasal lexemes in English. In A. P. Cowie (ed.), Phraseology: Theory, Analysis and Applications. Oxford: Oxford University Press, 79-100.Nesselhauf, N. 2003. The use of collocations by advanced learners of English and some implications for teaching. Applied Linguistics 24 (2), 223-242.Ξυδόπουλος, Γ. 2008. Λεξικολογία. Εισαγωγή στην ανάλυση της λέξης και του λεξικού. Αθήνα: Πατάκης.Oxford Collocations Dictionary for Students of English. 2002. Oxford: Oxford University Press. Oxford Dictionary of Idioms. 20042. Oxford: Oxford University Press.Philip, G. 2008. Reassessing the canon: "Fixed" phrases in general reference corpora. In S. Granger & F. Meunier (eds), Phraseology: An Interdisciplinary Perspective. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins, 95-108.Rundell, M. 1998. Recent trends in English pedagogical lexicography. International Journal of Lexicography 11 (4), 315-342.Siepmann, D. 2008. Phraseology in learners' dictionary: What, where and how? In S. Granger & F. Meunier (eds), Phraseology: An Interdisciplinary Perspective. Amsterdam/Philadelphia: Benjamins, 185-202.Wray, A. 2002. Formulaic Language and the Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press.