Ορθόδοξος Εκκλησιολογία

Part of : Θεολογία : τριμηνιαία έκδοση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ; Vol.40, No.1-4, 1969, pages 34-91

Issue:
Pages:
34-91
Parallel Title:
Orthodox Ecclesiology
Author:
Abstract:
Συνεχίζεται άπο τής σ. 536 τοΰ προηγουμένου τόμου ή είς γενικάς γραμμάς έκθέτουσα τήν Όρθόδοξον Έκκλησιολογίαν, μέ βάσιν τήν Γραφήν καΐ τήν πατερικήν γραμματείαν, μελέτη τοΰ Καθηγητοΰ κ. Ίω. Καρμίρη. Ένταΰθα ό λόγος είναι περί τής δευτέρας φάσεως τής 'Εκκλησίας. Έν αρχή γίνεται λόγος περί τοΰ πρώτου μέχρι τής πτώσεως σταδίου αυτής, δτε δ άνθρωπος έζη έν τφ έπιγείω παραδείσω, «άνάπλεως παρρησίας» πρδς τδν Θεόν. Οδτως, ή πρδ της δημιουργίας τοΰ δρατοΰ κόσμου καΐ τοΰ άνθρωπου υπάρχουσα άνω Εκκλησία (άγγελοι) εισέρχεται άπδ τοΰ νυν είς τήν Ιστορίαν τοΰ κόσμου, άποβασα τδ μυστηριώδες κέντρον της άνθρωπότητος καΐ ή εντελέχεια αυτής. Ή Εκκλησία ύπήρχεν έν πδσι τοις άγίοις, οΪτινες άπ' αρχής τοΰ αίώνος υπήρξαν (Ώριγένης). Ή προπτωτική κατάστασις τοΰ άνθρωπου έτέλει ύπδ τδν άέναον «έπιρροήν» τής χάριτος τοΰ έν Τριάδι Θεοΰ, ηνωμένη έκτοτε μετά τοΰ Χρίστου. Δια τοΰ προπατορικοΰ αμαρτήματος, άπώλεσεν ή παραδεισία εκείνη Εκκλησία τήν χάριν τοΰ Θεοΰ, ήχρειώθη καΐ ήμαυρώθη, περιπεσοΰσα είς τήν είδωλολατρίαν, ώς «τάλαινα τών εθνών παγκληρία». Έν τούτοις είς αυτήν ανήκον πάντες ol πιστεύοντες είς τδν Θεδν καΐ δν έμελλε νά πέμψη είς τδν κόσμον Αυτρωτήν, βιοΰντες ol μέν Εθνικοί κατά τδν Αγραφον φυσικδν ήθικδν νόμον, κατά τδν γραπτδν δέ καΐ άποκαλυφθέντα ηθικόν νόμον της Π.Δ. οι Ιουδαίοι. Ή Εκκλησία αυτή περιέλαβε τους άπο του "Αβελ, του Νώε και τοΰ Αβραάμ πιστούς, ως καΐ τους Εθνικούς πιστεύοντας δικαίους, ως διδάσκουν οι αρχαίοι εκκλησιαστικοί Πατέρες. Ή παρουσία της 'Εκκλησίας έβεβαιώθη δια της εκλογής τοΰ 'Ισραήλ ως περιουσίου λαοϋ τοΰ Θεοϋ. Πάντες οί προ Χρίστου δίκαιοι έθεωρήθησαν ύπο των αρχαίων πατέρων ώς πιστεύοντες είς τον μέλλοντα να έλθη Λυτρωτήν, «έν ένότητι Ίησοΰ Χριστού βντες» ('Ιγνάτιος Άντιοχ. ). Πάντων δέ των μελών της 'Εκκλησίας ή σωτηρία επετεύχθη δια της σαρκώσεως καΐ τοΰ έργου τοΰ Χρίστου, κατελθόντος εις "Αδου και προσενεγκόντος τήν σωτηρίαν και προς τους έν αύτφ. Έντεΰθεν είναι δήλον Οτι «οί άγιοι πατέρες έδέχοντο έν ευρύτερα έννοία Έκκλησίαν προϋπάρξασαν τοΰ Χρίστου», ήτοι τήν Έκκλησίαν της Π.Διαθήκης και τήν τών Εθνικών δικαίων. Ή 'Εκκλησία της Π.Δ. υπήρξε προτύπωσις και άποσκίασμα της 'Εκκλησίας της Κ. Διαθήκης. "Η προς τον Θεον πίστις λοιπόν καΐ ουχί ή ιουδαϊκή καταγωγή ήτο το διακριτικον γνώρισμα τών μελών της προϋπαρχούσης 'Εκκλησίας. Προτύπωσις της μέν Συναγωγής ήτο ή πολύτοκος «παιδίσκη» "Αγαρ, της δέ Εκκλησίας τών 'Εθνών ή «στείρα Σάρρα». Ή 'Ορθόδοξος 'Εκκλησία εορτάζει ώς δικαίους τους αγίους της Π. Διαθήκης, εϊτε συνολικώς εΐτε και κατ' ίδίαν. Τιμά δέ και δικαίους έξ 'Εθνών. 'Ακολούθως ό σ. πραγματεύεται τα περί της γ' φάσεως της 'Εκκλησίας, ήτοι της μετά τήν σάρκωσιν τοΰ Λόγου. «'Ολόκληρος ή ζωή τοΰ Λυτρωτοΰ έπί της γης... κέκτηται ίδρυτικήν της 'Εκκλησίας σημασίαν, κατ' εξοχήν δέ ή θεία σάρκωσις αύτοΰ, ό σταυρικός θάνατος μετά της αναστάσεως αύτοΰ και ή κατά τήν Πεντηκοστήν αποστολή τοΰ Αγίου Πνεύματος είς τήν Έκκλησίαν». Μεταξύ τούτων περιληπτέα και ή παράδοσις τοΰ Μυστηρίου της Θ. Ευχαριστίας, δι' ής ή Εκκλησία «παρίσταται ώς έόρτιος... σύναξις καΐ μυστηριακή κοινωνία τοΰ λαοΰ τοΰ Θεοΰ». Ή 'Εκκλησία εϊναι κοινωνία αγγέλων καΐ ανθρώπων, κοινωνία πίστεως καΐ αγάπης, και δή είναι κοινωνία έν Πνεύματι Άγίω, έν αύτη δέ 'χάρις έσίτν ή το πάν εργαζομένη', παρελθούσης της σκιάς τοΰ Νόμου». «'Ιδίως δέ είναι ή 'Εκκλησία της Κ. Διαθήκης αληθώς 'καθολική', καΐ οίκουμενική καΐ παγκόσμιος.
Subject:
Subject (LC):