Θεολογικαί όψεις του δόγματος

Part of : Θεολογία : τριμηνιαία έκδοση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ; Vol.40, No.1-4, 1969, pages 223-241

Issue:
Pages:
223-241
Parallel Title:
Theological aspects of dogma
Author:
Abstract:
Το δόγμα καΐ αί «πηγαΐ» της Άποκαλύψεως: Ή Χρ. παράδοσις είναι ένιαΐόν τι δλον, περιέχουσα τήν άποκάλυψιν του ϊίοΰ του Θεού" έν τω Ίησοϋ, καΐ νοούμενη ορθώς καί πλήρως ύπο τών αποδεχόμενων αυτήν πιστών. Ή παράδοσις είναι ύπο δύο μορφάς: τήν γραπτήν ('Αγία Γραφή) καί τήν άγραφον (καθ' αυτό 'Ιερά Παράδοσις). "Ανευ της Γραφής δέν νοείται δόγμα. «Ώς ή Γραφή είναι εκφρασις τής ορθής ομολογίας τών αποστόλων είς το γεγονός τής άποκαλύψεως, ούτω καί τό δόγμα είναι επιτυχής έκφρασις τής ορθής πίστεως τής 'Εκκλησίας είς τον Ίησοΰν Χριστόν... Το δόγμα δέν αναφέρεται είς το «γράμμα», άλλ' είς τό πνεύμα τής Γραφής», έκφράζον αυτό είς σύγχρονον μορφήν. «Το δόγμα σχετίζεται προς δλας τάς εκφράσεις τής έν Χριστφ άποκαλύψεως είς τήν ζωήν τής Εκκλησίας» (Ί. Παράδοσις). «Ούτω το δόγμα δέν «πιστεύεται μόνον ούτε εφαρμόζεται απλώς έν τη πράξει... άλλα πραγματοποιείται, βιούμενο ν». «Ή 'Ορθόδοξος Εκκλησία δέν «εκδίδει» δόγματα άλλα είναι το δόγμα». Το Δόγμα καί το έρμηνευτικον πρόβλημα: Πάντι:ς οί έρμηνευταί, ώς υποκείμενα, εϊναι επιδεκτικοί πλάνης. Το δόγμα είναι ή θεία αλήθεια, εκφραζόμενη ορθώς ύπό τής Εκκλησίας. Ή θεολογική γνώμη είναι κατωτάτη βαθμίς ούθεντίας έν τη 'Εκκλησία, ώς γνώμη ατομική, μέ σχετικόν κύρος. Καί το θεολογούμενον ομοίως, καίτοι ύπέρκειται τής θεολογικής γνώμης, δέν είναι υποχρεωτικώς άποδεκτέον. Πχρά ταΰτα, ή έξηγητική (ίδίως ή πατερική γραμματεία) είναι πολύτιμος, προπαρασκευάζουσα είς το δόγμα καί βοηθούσα είς τήν περιχαράκωσίν του. Είς τά έργα τών Πατέρων δέν εχομεν μόνον τήν ύποκειμενικήν σκέψιν, άλλ' άντανάκλασιν τής συνόλου ομολογίας της Εκκλησίας. «Οί Πατέρες, ταυτίσαντες σχεδόν τήν ζωήν των προς τήν ζωήν τής Εκκλησίας, εκφράζουν εντόνως τήν συνείδησιν καί τήν πίστιν αυτής καί άρα τά δόγματα τής άποκαλύψεως». Τό Δόγμα καί ή Εκκλησία: «Ό Τριαδικός Θεό<; είναι τό άντικείμενον, προς δ κατευθύνεται τό δόγμα* ή 'Εκκλησία είναι τό ύποκείμενον, έξ οΰ άφορμδται τοΰτο».Ή 'Εκκλησία είναι υπεράνω πάντων τών μελών της. 'Τποχρεούμεθα νά όμολογώμεν τήν πίστιν της κατά προσωπικόν τρόπον. Ή αυθεντία του δόγματος πηγάζει έκ τής αυθεντίας τής 'Εκκλησίας. Ή αυθεντία αύτη είναι θεία καί απόλυτος. Τό δόγμ« φέρει χαρακτήρα έφ' άπαξ ενεργείας τής Εκκλησίας, ήτις Ομως διηνεκώς, δια του κηρύγματος καί τής λατρείας, συναντάται μετά του Χριστού. Ή 'Εκκλησία εκφράζεται ώς σύνολον έν οικουμενική συνόδω. Ή έν αύτη αυθεντία τής Εκκλησίας είναι ύπερατομική. Ή σία, ώς έχουσα τό πλήρωμα τής αληθείας. Ιδια «ópθSδoξα δόγματα» δύνανται νά νοηθούν, καθ'δσον ή 'Ορθόδοξος 'Εκκλησία έβίωσεν έτέραι; δψεις τής χριστιανικής αληθείας, επί τη βάσει πάντοτε τής πίστεως τής αρχαίας 'Εκκλησίας, τινά δέ τούτων ειναι κυριολεκτικώς δόγματα, συνοδικώς διατυπούμενα (ώς τό περί τών άκτίστων θείων ενεργειών).
Subject:
Subject (LC):