Oral Traditional Form in the Karagiozis Performance
Part of : Ελληνικά : φιλολογικό, ιστορικό και λαογραφικό περιοδικό σύγγραμμα ; Vol.36, No.1, 1985, pages 116-152
Issue:
Pages:
116-152
Parallel Title:
Προφορική παραδοσιακή μορφή στην παράσταση του Καραγκιόζη.
Author:
Abstract:
Το άρθρο αυτό θεωρεί ότι, χρησιμοποιώντας τα δεδομένα της μαρτυρίας του καραγκιοζοπαίκτη και της παράστασης ως οδηγούς κατανόησης, είναι δυνατό να αναπλάσει κανείς την αισθητική ενός καραγκιοζοπαίκτη, που εξηγεί τη θεωρία του καραγκιοζοπαίκτη — αν έχει αυτός θεωρία— για τη γένεση, σύνθεση, ανάπτυξη και αλλαγή στην προφορική παραδοσιακή τέχνη. Μελετώ¬ ντας τις παραστάσεις του Καραγκιόζη από τα τυπωμένα κείμενα και τις περιλήψεις που σώζονται, μαγνητοφωνημένες παραστάσεις και υπαγορεύσεις και από συνεντεύξεις και βιογραφίες των καραγκιοζοπαικτών, η μελέτη αυτή καταλήγει στο συμπέρασμα ότι ο καραγκιοζοπαίκτης ενεργεί με μια συνθετική διαδικασία που είναι πολύ πιο απλή, ελεύθερη και περισσότερο ποικίλη από όσο υποθέτει κανείς, είτε στη λογοτεχνία της προφορικής παραδοσιακής θεωρίας γενικά, είτε σε ειδικές κριτικές μελέτες των παραστάσεων του Καραγκιόζη. Αυτό δεν είναι περίεργο δεδομένου ότι η προφορική παράδοση είναι προϊόν και έκφραση των αμόρφωτων χαμηλότερων τάξεων. Πάντως, μας βοηθά να καλυτερεύσουμε τις γνώσεις μας για τη φύση, τις ακολουθίες και την περιπλοκή της αυθόρμητης αυτοσχέδιας τέχνης, καθώς επίσης και να επιβεβαιώσουμε ή να αρνηθούμε ορισμένες απόψεις που προκύπτουν από διάφορες θεωρητικές προσεγγίσεις στην προφορική παραδοσιακή σύνθεση. Η παράσταση του Καραγκιόζη συνολικά έχει αναπτύξει ένα τριμερές πλαίσιο, μέσα στο οποίο συνδέεται διαφορετικά μια περιορισμένη ποικιλία σκηνών. Οι ίδιες οι σκηνές αποτελούνται από μικρές ενότητες, που λέγονται
Subject:
Subject (LC):