Das Glaubensbekenntnis von Nikaea-Konstantinopel : oekumenisches Glaubensbekenntnis und oekumenische Wirklichkeit

Part of : Θεολογία : τριμηνιαία έκδοση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος ; Vol.57, No.3, 1986, pages 549-568

Issue:
Pages:
549-568
Author:
Abstract:
Η παρούσα μελέτη ασχολείται, με το θέμα της σχέσεως μεταξύ «κοινής ομολογίας πίστεως» επί τη βάσει του Συμβόλου Πίστεως Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως, -ως υφ' απάντων των εκκλησιών τουλάχιστον θεωρητικώς προϋποτιθεμένης βάσεως δια την ένωσιν τούτων- αφ' ενός και της πραγματικής οικουμενικής καταστάσεως εις τας μεταξύ των εκκλησιών σχέσεις αφ' ετέρου. Αφορμήν εν προκειμένω και αφετηρίαν αποτελούν αι εορταστικαί εκδηλώσεις επί τη 1600ή επετείω της Β' Οικουμενικής Συνόδου, λαμβάνονται δ' υπ' όψιν, κατά το μέγιστον μέρος της μελέτης, τα εν τω πλαισίω του εν λόγω ιωβηλαίου διατρέξαντα περισσότερον αρνητικά και ολιγώτερον θετικά στοιχεία. Εις το πρώτον μέρος επιχειρείται μία θετική αξιολόγησις των και εκτός της Δ. Γερμανίας τονισθέντων εν προκειμένω, όσον αφορά εις τήν σημασίαν του Συμβόλου Πίστεως Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως ως κοινής ομολογίας πίστεως και βάσεως δια την περαιτέρω προώθησιν της ενότητος των εκκλησιών (Οικουμ. Πατριαρχείον, ΠΣΕ, Ρωμαιοκαθολική εκκλησία). Το δεύτερον μέρος της μελέτης διαπραγματεύεται και αναλύει τα διατρέξαντα εν προκειμένω αρνητικά στοιχεία επί πρακτικού επιπέδου, -κυρίως εν Δ. Γερμανία,- άτινα και οδηγούν ή και αναγκάζουν εις την διαπίστωσιν και διατύπωσιν μιας, ούτως ειπείν, αντιθέσεως μεταξύ της θεωρητικώς προϋποτιθεμένης «κοινής ομολογίας πίστεως», τ.ε. του Συμβόλου Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως, αφ' ενός και μιας ετέρας «οικουμενικής πραγματικότητος» αφ' ετέρου. Η αντίθεσις αύτη αποτελεί και την κεντρικήν θέσιν της παρούσης μελέτης. Προς κατοχύρωσιν δε ταύτης επιχειρείται μία έρευνα της θέσεως του ανωτέρω Συμβόλου Πίστεως εις τας εκκλησίας της Μεταρρυθμίσεως κυρίως και τα συμβολικά τούτων κείμενα, εν αντιπαραβολή προς την θέσιν και σημασίαν του αυτού Συμβόλου Πίστεως εις την Ορθόδοξον και την Ρωμαιοκαθολικήν εκκλησίαν. Πέρα τούτου, σημασίαν έχει εν προκειμένω η πραγματική θέσις του Συμβόλου Πίστεως Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως εις την σύγχρονον προτεσταντικήν θεολογίαν και, κατ' επέκτασιν, η θέσις και η πραγματική σημασία, ην αύτη αποδίδει εις κεφαλαιώδη, τουλάχιστον δια την Ορθόδοξον εκκλησίαν, θέματα, ως π.χ. το της Ιεράς Παραδόσεως, των Οικουμενικών Συνόδων και της αυθεντίας αυτών, ειδικώς δια την και σήμερον διατύπωσιν και κατανόησιν της χριστιανικής διδασκαλίας και πίστεως. Η ανωτέρω διατυπωθείσα αντίθεσις μεταξύ «οικουμενικής θεωρίας» και «οικουμενικής πράξεως» καθίσταται έτι πλέον φανερά, εάν ληφθή υπ' όψιν και η θέσις του Συμβόλου Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως εις την λειτουργικήν και καθ' ημέραν ζωήν των άλλων εκκλησιών, εξ αφορμής της όποιας διατυπούνται και ωρισμέναι ερωτήσεις, αφορώσαι τόσον εις τας άλλας, όσον και εις την Ορθόδοξον εκκλησίαν.
Subject:
Subject (LC):