Η σχέση ακουστικής και αναγνωστικής κατανόησης σε διάφορα κειμενικά είδη σε μαθητές δημοτικού σχολείου

Part of : Προσχολική & σχολική εκπαίδευση ; Vol.4, No.1, 2016, pages 101-127

Issue:
Pages:
101-127
Author:
Abstract:
Η σχέση της ακουστικής και της αναγνωστικής κατανόησης έχει αποτελέσει αντικείμενο πολλών ερευνών και έχει βρεθεί, κυρίως σε έρευνες με ενήλικες, ότι υπάρχουν σημαντικές και υψηλές συσχετίσεις ανάμεσα στις δύο μορφές κατανόησης. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει την ικανότητα ακουστικής και αναγνωστικής κατανόησης παιδιών διαφορετικών τάξεων του Δημοτικού Σχολείου συσχετίζοντάς τη με το κειμενικό είδος, αφηγηματικό και μη αφηγηματικό. Στην έρευνα συμμετείχαν 136 παιδιά από την τρίτη (Ν=68) και την έκτη (Ν=68) τάξη του Δημοτικού Σχολείου. Για τη μέτρηση της ακουστικής και της αναγνωστικής κατανόησης χρησιμοποιήθηκαν 6 κείμενα, 3 αφηγηματικά και 3 μη αφηγηματικά, τα δύο εκ των οποίων (ένα αφηγηματικό και ένα μη αφηγηματικό) ήταν κοινά και για τις δύο ηλικιακές ομάδες, ενώ χρησιμοποιήθηκαν 2 κείμενα, ένα αφηγηματικό και ένα μη αφηγηματικό, μόνο για τα παιδιά. της τρίτης τάξης και αντίστοιχα 2 κείμενα, ένα αφηγηματικό και ένα μη αφηγηματικό, μεγαλύτερης δυσκολίας μόνο για τα παιδιά της έκτης τάξης. Τα παιδιά της κάθε τάξης κλήθηκαν να διαβάσουν ή να ακούσουν τέσσερα κείμενα, δύο αφηγηματικά και δύο μη αφηγηματικά, και να απαντήσουν σε 8 ερωτήσεις κατανόησης για κάθε κείμενο που απαιτούσαν είτε πληροφορίες που υπήρχαν στο κείμενο, είτε συνδυασμό πληροφοριών που υπήρχαν στο κείμενο είτε συναγωγή συμπερασμών με βάση πληροφορίες που υπήρχαν στο κείμενο. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι διαφορές ανάμεσα στην ακουστική και την αναγνωστική κατανόηση δεν είναι σταθερές και σχετίζονται τόσο με το είδος του κειμένου όσο και με τον τύπο της ερώτησης Τα ευρήματα αυτά σχολιάζονται στη βάση των θεωριών για την ανάπτυξη της κατανόησης
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
Αναγνωστική κατανόηση, ακουστική κατανόηση, αφηγηματικό κείμενο, πληροφοριακό κείμενο, συμπερασμοί, reading comprehension, oral comprehension, narrative, expository text, inferences.
References (1):
  1. Αϊδίνης, Α., & Δ ράκογλου, Α . (Μάρτιος 2012,). Αναγνωστική κατανόηση αυθεντικών αφηγηματικών κειμένων από παιδιά Β΄ Δημοτικού. Ανακοίνωση στο συνέδριο του κλάδου Γνωστικής Ψυχολογίας της ΕΛΨΕ, Ιωάννινα.Βάμβουκας, Μ. (1984). Ψυχοπαιδαγωγική θεώρηση της κατανόησης των αναγνωσμάτων. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.Beers, S. F., & Nagy, W. (2011). Writing development in four genres from grades three to seven: Syntactic complexity and genre differentiation. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 24, 183-202.Best, R. Floyd, R., & McNamara, D., (2008). Differential competencies contributing to children’s comprehension of narrative and expository texts. Reading Psychology, 29, 137-164.Bower-Crane, C. & Snowling, M. J. (2005). Assessing children’s inference generation: What do tests of reading comprehension measure? British Journal of Educational Psychology, 75, 189-201.Bower-Crane, C., Snowling, M., Duff, F., Fieldsend, E., Carroll, J., Miles, J., Gotz, K., & Hulme, C. (2008). Improving early literacy skills: Differential effects of an oral language versus a phonology with reading intervention. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 422-432.Cain, K., Oakhill, J., & Bryant, P. (2004). Children’s reading comprehension ability: Concurrent prediction by working memory, verbal ability, and component skills. Journal of Educational Psychology, 96, 31-42.Catts, H., Adlof, S., & Ellis Weismer, S. (2006). Language deficits in poor comprehenders: A case for the simple view of reading. Journal of Speech, Language, and Hearing research, 49, 278-293.Diakidoy I. A., Stylianou, P., Karefillidou C., & Papageorgiou, P. (2005). The relationship between listening and reading comprehension of different types of text at increasing grade levels. Reading Psychology, 26, 55-80.Fayol, M. (2004). Text and cognition. In T. Nunes & P. Bryant (Eds.), Handbook of children’s literacy (pp.181-197). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.Florit, E., Roch, M., & Levorata, C. (2011). Listening text comprehension of explicit and implicit information in preschoolers: The role of verbal and inferential skills. Discourse Processes, 48, 119-138.Garton, A. F., & Pratt, C. (1998). Learning to be Literate (2nd ed.). Oxford, UK: Blackwell. Georgiou, G., Das, J. P., & Hayward, D. (2009). Revising the “simple view of reading” in a group of children with poor reading comprehension. Journal of Learning Disabilities, 42, 76-84.Gernsbacher, M. A., & Varner, K. R., & Faust, M. (1990). Investigating differences in general comprehension skill. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 16, 430-445.Graesser, A. C., McNamara, D. S., & Louwerse, M. M. (2003). What do readers need to learn in order to process coherence relations in narrative and expository text? In A. P. Sweet, & C. E. Snow (Eds.), Rethinking reading comprehension (pp. 82-98). New York, NY: Guilford.Graesser, A., Singer, M., & Trabasso, T. (1994). Constructing inferences during narrative text comprehension. Psychological Review, 101, 371-395.Hoover, W. A., & Gough, P. B. (1990). The simple view of reading. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 2, 127-160.Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental models. Cambridge, MA: Harvard University Press.Joshi, R. M., & Aaron, P. G. (2000). The component model of reading: Simple view of reading made a little more complex. Reading Psychology, 21, 85–97.Κορκός, Α., & Μπεζέλ, Κ. (2011). Το βιβλίο των Αν. Αθήνα: Μίνωας.Kendeou, P., Savage, R., & van den Broek, P. (2009). Revisiting the simple view of reading. British Journal of Educational Psychology, 79, 353-370.Kendeou, P., van den Broek, P., White, M. J., & Lynch, J. (2009). Predicting reading comprehension in early elementary school: The independent contribution of oral language and decoding skills. Journal of Educational Psychology, 101, 765-778.Kim, Y.-S. G., Park, C., & Park, Y. (2015). Dimensions of discourse level oral language skills and their relation to reading comprehension and written composition: An exploratory study. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 28, 633-654.Kim, Y. S. G., Wagner, R., & Foster, E. (2011). Relations among oral reading fluency, silent reading fluency, and reading comprehension: A latent variable study of first-grade readers. Scientific Studies of reading, 15, 338-362.Kintsch, W. A. (1998). Comprehension: A paradigm for cognition. Cambridge, UK: Cambridge University Press.Kintsch, W., & Kintsch, E. (2005). Comprehension. In S. G. Paris & S.A. Stahl (Eds.), Children’s reading comprehension and assessment (pp. 71-102). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.Langley, A. (1997). Η εποχή της βιομηχανίας. Αθήνα: Πατάκης.Lot, F. (1970). Γιατί; Πώς; Ποιος; : Πώς λειτουργεί αυτό; Αθήνα: Ελληνική Παιδεία.Μάστορη, Β. (2006). Το αγόρι των μελισσών. Αθήνα: Πατάκης.McNamara, D. S., & Kendeou, P. (2011). Translating advances in reading comprehension research to educational practice. International Electronic Journal of Elementary Education, 4, 33-46.McNamara, D. S., & Magliano, J. (2009). Toward a comprehensive model of comprehension. In B. H. Ross (Εds.), Psychology of learning and motivation (Vol. 51, pp. 297-384). Amsterdam: Elsevier.Oakhill, J. V., & Cain, K. (1999). Problems in Text Comprehension: Current Perspectives and Recent Research. In P. Reitsma, & L. van Hoeven (Eds,), Problems and Interventions in Literacy Development (pp. 177-192). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.Oakhill, J. V., & Cain, K. (2004). The development of comprehension skills. In T. Nunes & P. Bryant (Εds.), Handbook of children’s literacy (pp. 155-180). Dordrecht, The Netherlands : Kluwer.Oakhill, J. V., Cain, K., & Bryant, P. (2003). The association of word reading and text comprehension: Evidence from component skills. Language and Cognitive Processes, 18, 443-468.Πόρποδας, Κ. (2002). Η Ανάγνωση. Πάτρα: αυτοέκδοση.Palmer, J., MacLeod, C. M., Hunt, E., & Davidson, J. E. (1985). Information processing correlates of reading. Journal of Memory and Language, 24, 59-88.Perfetti, C. (1999). Cognitive research and the misconceptions of reading education. In J. Oakhill & R. Beard (Eds.), Reading development and teaching of reading, (pp. 42-58). Oxford: Blackwell.Perfetti, C., Landi, N., & Oakhill, J. (2005). The acquisition of reading comprehension skill. In M. Snowling & C. Hulme (Εds.), The science of reading: A Handbook (pp. 227-247). Oxford: Blackwell.Priebe, S., Keenan, J., & Miller, A. (2012). How prior knowledge affects word identification and comprehension. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 25, 131-149.Primor, L, Pierce, M., & Katzir, T. (2011). Predicting reading comprehension of narrative and expository texts among Hebrew-speaking readers with and without a reading disability. Annals of Dyslexia, 61, 242-268.Σλύτερ, Α. (1999). Κυνηγητό στο ίντερνετ. Αθήνα: Πατάκης.Silva, M., & Cain, K. (2015). The relations between lower and higher level comprehension skills and their role in prediction of early reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 107, 321-331.Smith, F. (1994). Understanding reading. Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates.Stein, N., & Glenn, C. (1979). An analysis of story comprehension in elementary school children. In R. D. Freedle (Ed.), Advances in discourse processes: Vol. 2. New directions in discourse processing (pp. 53-119). Norwood, NJ: Albex.Τσεσμελή, Σ. Ν., & Τσιρώζη, Θ. (2012). Η καλλιέργεια της αναγνωστικής κατανόησης με τη χρήση λογισμικού σε έναν μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες: Εκπαιδευτική παρέμβαση. Επιστήμες Αγωγής. Πρώην «Σχολείο και Ζωή», 1, 87-111.Verhoeven, L., & Van Leeuwe, J. (2008). Prediction of the development of reading comprehension: A longitudinal study. Applied Cognitive Psychology, 22, 407-423.Χαραλαμπόπουλος, Α., & Χατζησαββίδης, Σ. (1997). Η διδασκαλία της λειτουργικής χρήσης της γλώσσας: θεωρία και πρακτική εφαρμογή. Θεσσαλονίκη: Κώδικας.Χατζηαθανασίου, Α., & Αϊδίνης, Α. (2006). Αναγνωστική κατανόηση στο δημοτικό σχολείο: Μια συγκριτική μελέτη σε Ελλάδα και Κύπρο. Πρακτικά της 26ης Ετήσιας Συνάντησης του Τομέα Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής, Α.Π.Θ., 14-15 Μαΐου 2005 (σελ. 464-475). Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.Zwaan, R., & Radvansky, G. (1998). Situation models in language comprehension and memory. Psychological Bulletin, 123, 162-185.